La Nyíregyháza a avut loc o prezentare despre căsătoria Sfintei Ianka și a lui Pietro Molla. Sfânta și-a dat viața pentru copilul ei.
Grupul Nyíregyháza al Asociației Intelectualilor Creștini s-a alăturat programului Săptămâna Căsătoriei pe 14 februarie, cu un eveniment desfășurat în sala festivă a Parohiei Centrale Sfanta Fecioară Patroana Ungariei. Evenimentul a fost construit în jurul figurii Sfintei Gianna Beretta Molla, adică a Sfintei Ianka.
Tibor Hollósy, profesor la Liceul Szent Imre din Nyíregyháza, șeful cercului de rugăciune Sf. Ianka, și Krisztina Lukács, șefa Centrului Billings din Ungaria, au susținut o prelegere intitulată Exemplul de viață a Sfintei Gianna Beretta Molla (Sf. Ianka, 1922–1962) în căsătorie și planificare familială.
Cercul de rugăciune Sf. Ianka consideră că are misiunea de a răspândi venerarea Sf. Ianka în Ungaria. Tibor Hollósy, liderul cercului de rugăciune, a prezentat căsătoria simplă, obișnuită, exemplară a Mollei Gianna Beretta și Molla Pietro. Cuplul italienesc a urmat calea sfințeniei vieții, exprimată în scrisorile lor unul altuia prin versetele: „totul în Isus” și: „totul este despre tine”.
În primul rând vorbitorul s-a referit la colecția de discursuri ale Sf.Ioan Paul al II-lea intitulată Teologia trupului, în care, Papa numește căsătoria prototipul sacramentelor, deoarece fiecare sacrament ne atrage din ce în ce mai mult în alianța de logodnă a lui Cristos și a Bisericii. Mai mult, o căsătorie trăită în sfințenie înseamnă o participare reală la acest legământ.
Această alianță, după modelul Sfintei Treimi, este o relație de dragoste profundă, o comunitate profundă. Și oamenii căsătoriți, dacă își doresc cu adevărat să trăiască într-un mod sacramental, atunci declară lumii această relație de dragoste profundă, la fel ca Gianna Beretta Molla și Pietro Molla. Acest lucru este evidențiat de „cultul” lui Gianna, sau, așa cum folosește cercul de rugăciune în limba maghiară, al lui Janka, care s-a dezvoltat în dieceza de Milano după moartea sa și care este, de asemenea, o condiție prealabilă pentru canonizare.
Tibor Hollósy a atras atenția asupra unui aspect al culegerii de discursuri menționate. Dumnezeul creator este separat de creaturile sale printr-o prăpastie infinită. Sacramentele, parcă, împletesc această diferență arătând ceva important din Sfânta Treime, comunitatea. Căsătoria, de exemplu, arată comuniunea Sfintei Treimi.
,,Căsătoria Iankai și a lui Pietro face raiul vizibil celor care contemplă această relație.”
– a spus Tibor Hollósy, iar apoi a adăugat: calea spre sfințenie se poate desfășura și în lume pe lângă vocația preoțească și monahală.
Acest lucru este interesant, deoarece sfinții pe care îi cunoaștem sunt în mare parte martiri și mărturisitori, cunoaștem puțini sfinți căsătoriți. Lectorul a menționat exemplul Sfântului Nicolae de Flüei, care, deși era căsătorit, nu a fost ridicat la rangul de sfinți prin căsătoria sa. Părinții micuței Sfinte Tereza de Lisieux au fost ridicați la altar de către Biserică pentru creștinismul lor trăit în căsătorie.
Dragostea profundă a Iankai și a lui Pietro unul față de celălalt arată că dragostea pentru Cristos nu ia nimic din frumusețea iubirii, din afecțiunea și pasiunea pentru persoana iubită; de la devotament deschis la binecuvântarea copiilor; din sacrificiile care vin odată cu creșterea copiilor și a familiei.
După întâlnire, îndrăgostiții și-au descoperit reciproc frumusețea și atractivitatea. Ei și-au dat seama că, pe lângă diferitele profesii, interesele lor sunt similare: acestea sunt dragostea pentru familie, copii și aproape. În plus, ambii au mărturisit despre credința lor profundă, a spus Tibor Hollósy.
Pietro, mereu ocupat ca inginer și director al fabricii, și-a dat seama că și emoțiile sunt importante în viața lui. Nu numai că era mândru de soția sa frumoasă și deșteaptă, dar și-a exprimat și această afecțiune față de ea.
„A te vedea din nou, o, dragă Gianna, dulcea ta frumusețe și să-ți citesc marea ta dragoste în ochi, este pentru mine un balsam de liniște și viață…”
Le era caracteristic să fie mereu atenți la celalalt, să caute bucuria celuilalt, asta le poate completa relația amoroasă. Acesta este un exemplu de urmat și astăzi în această lume individualizată – a spus vorbitorul, apoi a subliniat că, pe lângă toate acestea, Pietro l-a implicat și pe Isus în relația lor, i-a mulțumit lui Dumnezeu că și-a găsit partenerul perfect.
„Pentru prima dată, am ascultat împreună Sfânta Liturghie și L-am luat pe Isus la noi în Sfânta Împărtășanie. Îți mulțumesc că mi-ai oferit-o pe Gianna drept cea mai dulce tovarășă din viața mea. Doamne, dă să ne iubim mereu unul pe altul cu cea mai puternică, mai dulce și mai curată iubire!” Scrisorile sale dezvăluie multe despre sentimentele lui Pietro. Fraza cheie a relației lor, pe care Pietro a descris-o și el: „Pentru mine, totul este despre tine!”
În sfânta lor căsătorie, a fost posibil ca îndrăgostiții să petreacă zile lucrătoare unul fără celălalt.
Pietro a călătorit mult prin munca sa, petrecând adesea timp în străinătate. Schimbul profund și frecvent de scrisori care compensau prezența celuilalt i-a ajutat să treacă prin starea de spirit tristă provocată de absența celuilalt. Ei au vorbit despre dificultățile despărțirii și i-au dat durerea lui Isus.
Ianka a fost mereu veselă, senina, cinstită și plină de viață, iar la 30 de ani a descoperit pasiunea în ea însăși: și-a numit soțul „Pietro de aur”. „Tu ești Pietro al meu, cu tine sunt un singur suflet și o singură inimă”.
Puteți vedea că aceasta nu este o flacără superficială, supraîncălzită emoțional, care se răcește după un timp, ca multe relații de astăzi. Emoțiile lor au fost alimentate de legătura lor profundă cu Dumnezeu. Înainte de căsătorie, ei au vrut să ceară binecuvântarea lui Dumnezeu pentru căsătoria lor, au participat împreună la un exercițiu spiritual pentru ca viața lor împreună să dureze toată viața. Acest lucru explică și de cerelațiade cuplu, director de fabrică-medic, care cresc patru copii și duc o viață activă, nu s-a slăbit niciodată, deoarece căsătoria lor se sprijină pe o bază stabilă.
Au respectat bazele unei căsnicii bune: uneori călătoreau împreună, iar unchii și mătușile aveau grijă de copii.
Ianka a avut șapte frați și Pietro patru și au menținut o relație bună cu familia extinsă.
Cei patru copii ai cuplului au fost însuflețiți de tatăl lor, care era adesea plecat. În timpul călătoriilor frecvente de studiu ale lui Pietro în străinătate, el le-a vorbit copiilor săi trimițându-le înregistrări audio în fiecare zi sau la două zile. Se poate atribui ca rod al acestei relații strânse că una dintre fiicele lor a rămas alături de tatăl ei și a avut grijă de el până la moartea sa.
O căsnicie bună înseamnă sacrificiu de sine. Ianka știa ce o chemase Dumnezeu să facă ca: soție, mamă și medic. Dacă Isus a chemat-o la asta, a trebuit să facă și jertfa vieții sale. Amândoi au crezut așa și, pe baza acestui lucru, au continuat să facă jertfe zilnice și să se roage rozariul.
Așteptând al patrulea copil, Janka a fost diagnosticată cu o tumoare în uter, fiind medic, era conștientă de șansele și posibilitățile ei. Mai presus de toate, salvând viața copilului mama a dus luni de luptăși chin.
Pe 20 aprilie 1962, Vinerea Mare, Pietro și-a însoțit soția la maternitatea spitalului din Monza. Gianna era senină, fără nicio îngrijorare, dar știa că ajunsese la capătul unei călătorii pline de suferință.
Ea și-a încredințat viața ei și a copilului ei Providenței divine – în acest devotament se simțea protejată. „Sunt pregătita pentru orice vrea Dumnezeu”.
La ora 11.00, în Sâmbăta Mare, a fost născut al patrulea copil al cuplului Molla prin cezariană, o fetiță sănătoasă pe care tatăl a numit-o Gianna Emanuela. Mama era foarte obosită, s-a uitat îndelung la copil, fără cuvinte, și a îmbrățișat-o cu o dragoste imensă de nedescris.
Gianna Beretta Molla a plecat la viața veșnică în dimineața Sâmbătei Paștelui, 28 aprilie.
Pietro a rămas singur cu un bebeluș și ceilalți trei copii ai lor. Pietro, tatăl într-o poziție responsabilă, a luat decizia sa de sacrificiu și și-a crescut singur copiii după moartea soției sale.
Sfânta Gianna Beretta Molla a fost canonizată pe 16 mai 2004 la Roma. De asemenea, este venerată ca sfânta patronă a mamelor, medicilor și fetușilor nenăscuți.
Amintind celebrarea celei de-a patra Zile Mondiale a Bunicilor și Persoanelor Vârstnice după Angelus de duminică, 28 iulie, Papa Francisc i-a chemat pe toți «să asculte vocea bătrânilor care
spun: „Nu mă abandona!”, și să răspundă: „Nu te voi abandona!”».
Acesta este spiritul în care comunitățile creștine din întreaga lume au trăit o zi care este sărbătorită an de an într-un număr tot mai mare de dieceze.
Tema aleasă pentru întâlnirea din acest an a fost Mergând cu inima arzândă, care amintește de pasajul din Evanghelia ucenicilor din Emaus (Luca 24:5-35), asupra căruia soții au meditat întreaga săptămână. Profesorul Gabriella Gambino, subsecretar al Dicasterului pentru Laici, Familie și Viață, a luat cuvântul sâmbătă, 20 iulie 2024, și a încheiat întâlnirea cu un gând-mandat: un apel din partea Dicasterului pentru toți membrii END să participe la masa euharistică și să devină mărturii reale ale bucuriei Duhului primit, dar și să transforme liturghia euharistică într-o liturghie zilnică a misiunii.
În cadrul pastorației familiilor din Dieceza de Chișinău, în acest an a fost organizată și a avut loc luna trecută cea de-a doua Întâlnire Diecezană a Familiilor. Tema întâlnirii a fost „Familia creștină – participare responsabilă la misiunea Bisericii” (Ioan Paul al II-lea, „Familiaris consortio” 50).