pregateste pagina pentru tiparire

































 

 Revista "Familia creștină" - 02/2005 

SANCTUARUL DE LA CZESTOCHOWA
pr. William Saunders

Despre memorie și poezie cu Ana Blandiana și Romulus RusanCuprinsGhicitorile Sfântului Pavel

 

Este binecunoscută devoțiunea pe care Papa Ioan Paul al II-lea a avut-o către Fecioara Maria. Unul dintre sanctuarele mariane care i-a fost deosebit de drag este sanctuarul Fecioarei de la Czestochowa, pe care l-a vizitat în timpul primei sale călătorii ca Papă în Polonia, din 1979. "Chemarea unui fiu al Poloniei pe scaunul Sf. Petru are o legătură evidentă și puternică cu acest loc sfânt, cu acest sanctuar al speranței: Totus tuus ('Sunt cu totul al tău'), am șoptit în rugăciune de multe ori în fața acestei icoane" (4 iunie 1979). În acest număr, cu caracter omagial, al revistei noastre, vă propunem o călătorie în timp și spațiu la acest sanctuar.

Devoțiunea către Fecioara de la Czestochowa își are punctul central în icoana Preasfintei Fecioare Maria. Pictată pe lemn, icoana o prezintă pe Maria ținându-l cu brațul stâng pe Copilul Isus, în timp ce arată spre El cu mâna dreaptă, acest tip de pictură fiind cunoscut în iconografie ca Hodighitria (Călăuzitoarea). Ca și în alte icoane, Isus este reprezentat cu chip de adult în brațele Mamei sale, pentru a exprima astfel maturitatea deplină a pruncului Cristos în natura Sa divină. De-a lungul timpului, datorită expunerii la lumânările aprinse lângă ea, icoana s-a întunecat, astfel că Fecioara de la Czestochowa mai este cunoscută și ca "Madona neagră".

La origini, tradiția spune că Sfântul Luca a pictat icoana pe lemnul unei mese făcute de Sf. Iosif, pe care Maria a păstrat-o atunci când s-a mutat la Efes și a trăit în grija Sf. Apostol Ioan. Să ne amintim că Sf. Luca a inclus în Evanghelia sa detalii despre Buna Vestire, despre vizita la Elisabeta, despre Naștere, despre prezentarea în Templu, despre regăsirea lui Isus în Templu, detalii care nu se găsesc în alte Evanghelii și pe care poate să le fi aflat chiar de la Maria. Sf. Elena este cea despre care se spune că ar fi găsit icoana în anii 300. Teodor (530) menționează existența icoanei Hodighitria într-o biserică din Constantinopol înainte de anul 450.

În anul 988, icoana a ajuns în posesia prințesei Ana, fiica împăratului bizantin Vasile al II-lea, soția Sf. Vladimir din Kiev (975-1015), care a convertit populația și a devenit primul domnitor creștin din Rusia. În 1382, prințul Ladislau Opolczyk a adus icoana în castelul său din Belz. Mai apoi, s-a decis să transfere icoana în localitatea sa natală, orașul Opala. În drum spre Opala, el și însoțitorii săi s-au oprit și au petrecut noaptea la Czestochowa, o localitate din Polonia, de pe râul Warta. În ziua următoare, caii înhămați la căruța ce transporta icoana au refuzat să se miște, iar prințul Ladislau a interpretat acest refuz ca un semn miraculos că icoana trebuie să rămână în Czestochowa. Astfel, el a încredințat icoana grijii călugărilor pauliți (din Ordinul Hermiților Sf. Paul), care aveau o mănăstire la Jasna Gora (Dealul Luminii), de deasupra orașului. În 1396, regele Jagellon (Ladislau al II-lea) a construit o frumoasă biserică-sanctuar pentru mănăstirea ce adăpostea icoana.

Primele relatări despre miracole atribuite venerării icoanei datează din 1402. Tot pe atunci, credincioșii au început să îi spună Mariei "Vindecătoarea Bolnavilor, Maica Milei și Regina Poloniei". La scurtă vreme, sute de pelerini au început să vină pentru a venera icoana și pentru a cere rugăciuni Preasfintei Maici. Din acest motiv, în 1430, husiții (adepții lui Ioan Hus, cel care a denunțat devoțiunea la Fecioara Maria și orice venerare a icoanelor) au atacat sanctuarul. Unul dintre husiți a lovit icoana cu sabia sa, făcând trei zgârieturi pe obrazul drept al Mariei. După ce a lovit a treia oară, husitul a căzut și a murit. Acest incident a provocat o și mai mare devoțiune către Fecioara de la Czestochowa.

În 1655, regele Carol Gustavus al Suediei a invadat Polonia cu armatele sale și a cucerit o mare parte din țară. Suedezii au fost urmați de ruși și de tătari, care au ocupat de asemenea părți din Polonia. Dar atunci când o armată de două mii de suedezi a atacat mănăstirea de la Czestochowa, călugării pauliți i-au respins și au atribuit victoria mijlocirii Fecioarei Negre. Victoria a transformat războiul într-unul pentru credință, al catolicilor împotriva luteranilor suedezi, a rușilor ortodocși și a tătarilor musulmani. Încredințându-se protecției Fecioarei Maria, polonezii au prins noi puteri. La 3 mai 1556, regele Jan Cazimir i-a declarat Fecioarei de la Czestochowa: "Eu, Jan Cazimir, rege al Poloniei, te iau pe tine ca Regină și Patroană a împărăției mele. Pun poporul meu și armata mea sub protecția ta." Rezultatul a fost victoria polonezilor. De atunci, Fecioara de la Czestochowa, Regina Poloniei, a devenit un simbol polonez al națiunii, al patriotismului și al libertății religioase. Credința și patriotismul erau inseparabile, iar "pentru credință și pentru patrie" a devenit un strigăt de luptă.

La 14 septembrie 1920, în sărbătoarea Sfintei Cruci, armata rusă se afla la râul Vistula, gata să invadeze Polonia. Tradiția spune că rușii au văzut-o într-o viziune, pe cer, pe Fecioara de la Czestochowa, și drept urmare s-au retras. Incidentul este cunoscut ca "Miracolul de la Vistula". În timpul ocupațiilor naziste și comuniste, guvernul a interzis pelerinajele la sanctuar și a impus pedepse grave pentru orice nerespectare a interdicției. Cu toate acestea, milioane de credincioși au continuat să riște, mergând să o venereze pe Madona Neagră.

La 26 august 1982, cu ocazia sărbătorii Fecioarei de la Czestochowa, Papa Ioan Paul al II-lea a celebrat a 600-a aniversare a sosirii icoanei în Polonia. Din capela sa de la Castel Gandolofo, unde există o icoană a Fecioarei de la Czestochowa, la altarul principal, fostul Suveran Pontif a transmis un mesaj special polonezilor săi, care atunci se luptau pentru independență, fiind sub tirania comunismului: "Dragii mei compatrioți! Oricât de dificile sunt viețile polonezilor în acest an, conștiința trebuie să învingă în voi, pentru ca viețile să vă fie îmbrățișate de Inima Maicii. Așa după cum l-a câștigat pe Maximilian Kolbe, Cavalerul Imaculatei, așa să vă câștige și pe voi. Fie ca Inima Mariei să învingă! Fie ca Fecioara de la Jasna Gora să ne câștige pe noi și prin noi! Fie ca ea să câștige chiar și în mijlocul întristărilor și înfrângerilor noastre. Fie ca ea să ne întărească, pentru a nu ne opri niciodată din a lupta pentru adevăr și dreptate, pentru libertate și pentru demnitatea vieților noastre. Fie ca puterea să se exprime în slăbiciune, după cuvintele Apostolului Neamurilor și după exemplul compatriotului nostru, pr. Maximilian Kolbe. Regină a Poloniei, sunt cu tine, îmi amintesc de tine, privesc la tine!"
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire