pregateste pagina pentru tiparire

































 

 Revista "Familia creștină" - 05/2004 

REGULA BENEDICTINĂ PENTRU TAȚI
ZENIT

Îngerul de lângă noiCuprinsMonahismul: model pentru familie?

 

Un oblat benedictin și tată a patru copii a descoperit cum poate lega liniile călăuzitoare ale Sf. Benedict cu biserica sa familială. Dwight Longenecker, autor și crainic de origine americană, care trăiește în Anglia de peste 20 de ani, a pus în scris aplicarea Regulii Sf. Benedict la viața de familie în cartea sa "Ascultă, fiule: Sf. Benedict pentru tați". El a împărtășit pentru agenția de știri ZENIT felul în care părintele vieții monastice îi poate ajuta pe tații din ziua de astăzi să își călăuzească cu umilință familiile și să asigure o disciplină plină de iubire.

- Pe scurt, care sunt principalele puncte ale Regulii Sf. Benedict?

- Regula Sf. Benedict este un set de principii călăuzitoare simple dar profunde, pentru viața comunitară din Italia secolului al VI-lea. În centrul Regulii sunt cele trei voturi benedictine de ascultare, statornicie și convertire a vieții. Într-un anumit sens însă, spiritul Regulii este cel mai important lucru. Regula Sf. Benedict a rezistat în timp pentru că se bazează pe o profundă înțelegere a psihologiei umane; ea a împletit disciplina cu compasiunea și a privit căutarea spirituală ca o urmare plină de bucurie a lui Dumnezeu în cadrul structurilor vieții obișnuite. Tocmai această bucurie trăită în spiritualitatea de fiecare zi face ca Regula să fie vie pentru atât de multe persoane.

 

- Ce anume v-a inspirat să aplicați Regula la relația părinți-copii, în particular la paternitate?

- Ca oblat benedictin am studiat Regula și am încercat să trăiesc spiritul ei. Când m-am căsătorit și am fost binecuvântați cu copii, principiile simple ale trăirii împreună sub iubirea lui Dumnezeu, pe care Sf. Benedict ni le-a oferit, mi s-au părut potrivite pentru viața de familie. Am fost impresionat de cuvintele cu care începe Regula: "Ascultă fiule... apleacă urechea la sfaturile unui tată iubitor". Când am citit Regula prin ochii unui tată natural, am văzut că multe dintre principiile și liniile călăuzitoare ofereau sfaturi bune pentru familii.

Îndrumarea oferită familiilor este extraordinară datorită dinamicii interioare a Regulii. Sf. Benedict nu a scris un tratat mare și elevat despre rugăciune sau spiritualitate. A scris o Regulă practică pentru persoane obișnuite care trăiesc împreună. El le-a cerut să muncească mult, să citească mult și să se roage mult. Astfel Regula lui se aplică la viața de familie, deoarece este vorba despre amestecul plin de har de rugăciune, muncă și trăire împreună.

 

- Ce aspecte ale Regulii Sf. Benedict se leagă mai bine de paternitate?

- Sf. Benedict are secțiuni despre disciplina călugărilor, care ne ajută să reconsiderăm nevoia de disciplină plină de iubire în casă. Liniile sale călăuzitoare cu privire la rugăciune ne ajută să structurăm o simplă dar eficientă viață de rugăciune pentru familii, iar sfatul său practic despre trăirea împreună în pace și cu comunicare deschisă ajută familiile să lucreze împreună asupra dificilelor lecții ale iubirii.

Și cel mai important, idealul Sf. Benedict este ca fiecare membru al comunității să fie prețuit și iubit necondiționat. Disciplina este întotdeauna îndreptată spre binele persoanei care este disciplinată - nu pentru confortul abatelui și nici chiar pentru binele comunității. Toți membrii comunității trebuie să se asculte și să se slujească unii pe alții în iubire, nu doar să asculte de abate într-un mod milităresc. Aceste principii fac dintr-un cămin comunitatea creștină primară; astfel, devine piatra de temelie a unei mai largi comunități creștine și a unei culturi creștine a iubirii.

 

- Ce provocări particulare întâlnesc tații în călăuzirea familiilor lor?

- Paternitatea este amenințată astăzi. Forțele feminismului, homosexualității și secularismului atacă patriarhatul, dar adevărul va triumfa întotdeauna. Copiii au nevoie de tați. Desigur, există mulți tați care le-au făcut mult rău copiilor lor, dar rareori auzim vorbindu-se despre faptul că există de asemenea multe mame care le-au făcut mult rău copiilor. A da vina pe alții nu ajută la nimic. Răspunsul la tații răi nu este a scăpa de toți tații, ci a încuraja paternitatea bună. Există în inimile tuturor dorința de a întâlni figuri paterne puternice, iubitoare și spirituale.

Bărbații de astăzi au nevoie să își ia în serios rolul lor patern. Dacă ei înșiși nu au modele bune de figuri paterne, atunci au nevoie să le găsească. Nu trebuie să le fie rușine să se alăture unor grupuri de bărbați care să le alimenteze și să le întărească masculinitatea - dar această masculinitate trebuie să fie pe deplin asemenea lui Cristos. Trebuie să fie puternică, dar să nu se rușineze să aibă o inimă tandră. Dacă bărbații reușesc ei înșiși să se stăpânească, îi vor ajuta la rândul lor pe fiii și pe fiicele lor să fie puternici, curați și nobili copii ai lui Dumnezeu.

 

- În ce fel a fi tatăl unor copii este similar cu a fi abate - asemenea Sf. Benedict - al unor călugări?

- Cuvântul "abate" vine din aceeași rădăcină ca și cuvântul pe care îl folosea Isus pentru Dumnezeu - "Abba". Astfel, abate înseamnă "tată", și relația dintre abate și călugării săi, încă de la începutul Regulii, este în esență cea a unui tată cu fiii săi. Similaritățile cu paternitatea naturală se găsesc aproape pe fiecare pagină a Regulii. Este interesant că relația dintre abate și un călugăr novice crește în cadrul Regulii într-un mod foarte delicat. La început, novicele trebuie să îl asculte pe abate imediat și fără a pune întrebări. Mai târziu, relația se maturizează, astfel că ascultarea imediată este înlocuită cu discuții adecvate și cu ascultarea pe care călugării trebuie să o aibă în mod egal unii față de alții.

Aceasta reflectă relația unui tată cu copiii săi pe măsură ce ei se maturizează și devin mai responsabili. Relația înflorește într-una de încredere și iubire reciprocă. Relația dintre tată și copil este de asemenea crucială pentru relația noastră cu Dumnezeu. Psihologia noastră umană este rânduită astfel încât imaginea noastră despre "tată" devine invariabil imaginea noastră despre Dumnezeu. Dacă paternitatea este greșită, teologia noastră va fi greșită. Dacă paternitatea este excelentă, vom avea - ca indivizi și ca societate - o imagine excelentă despre Dumnezeu.

 

- Potrivit Sf. Benedict, ce fel de om trebuie să fie un abate - sau un tată? Ce fel de comunitate trebuie să se străduiască să creeze în casa sa?

- Există, la începutul Regulii, un capitol lung despre ce fel de om trebuie să fie abatele, și acesta poate fi aplicat punct cu punct la ce fel de om trebuie să fie un tată creștin. În esență, abatele este un om puternic, iubitor, matur, care este îmbrăcat în harul lui Cristos. El consideră responsabilitățile și autoritatea sa ca fiind de la Dumnezeu, și de aceea este umil și își poartă autoritatea cu mare respect - fără a stăpâni vreodată asupra celorlalți, ci purtându-se cu fiecare dintre cei aflați în grija sa cu delicatețe și atenție totală. Căminul creștin este "condus" de tată, dar într-un spirit de totală dăruire de sine și atenție iubitoare față de nevoile tuturor.

Este un ideal foarte înalt, dar este unul frumos, și unul din fața căruia nu trebuie să ne retragem doar pentru că unii tați și-au bătut joc de el. Abatele descris de Sf. Benedict - și astfel tatăl creștin în casă - trebuie să îl cheme constant pe Dumnezeu în ajutor și să înțeleagă că depinde de harul care îl susține mereu. În afară de aceasta, atunci când eșuăm în atingerea idealului, avem nevoie să fim suficient de umili pentru a cere iertare atât de la Dumnezeu cât și de la soțiile și copiii noștri. Acest lucru este foarte important, deoarece copiii trebuie să știe că tații lor sunt nu numai supuși greșelilor, ci și capabili să își recunoască slăbiciunea și să își ceară iertare pentru greșelile lor. Dacă copiii văd că tatăl lor își cere iertare, nu îi va deranja când li se va cere să practice și ei aceeași umilință.

 

- Există vreun principiu în Regulă pe care părinții nu ar trebui să încerce să îl aplice la copiii lor?

- Sf. Benedict permite ca, dacă este necesar, călugării tineri să fie bătuți cu severitate, și mulți părinți moderni ar putea să se ferească de acest lucru. Ei ar putea de asemenea să considere prea aspre cerințele sale pentru ascultarea imediată și fără discuții. Dar spiritul general al Regulii Sf. Benedict este acela că el cere "nimic dur - nimic împovărător". Există de asemenea unele reguli specifice care nu se aplică la viața de familie actuală pentru că ele au de a face doar cu viața monastică sau pur și simplu pentru că au fost scrise pentru italienii din secolul al șaselea. Sf. Benedict le dă călugărilor săi, de exemplu, reguli specifice cu privire la hrană și îmbrăcăminte. Am încercat să trec dincolo de regulile propriu-zise pentru a înțelege motivațiile Sf. Benedict; odată ce facem acest lucru, putem aplica aceste motivații ca necesare în lumea modernă.

 

- Cum altfel considerați că poate fi aplicată Regula Sf. Benedict la viața actuală de către laicii obișnuiți?

- Cealaltă carte benedictină pe care am scris-o este intitulată "Sf. Benedict și Sf. Tereza - Regula cea mică și Calea cea mică". În această carte am extras principiile din spiritualitatea benedictină și am văzut paralelele în viața și învățăturile Sf. Tereza de Lisieux. Legăturile sunt remarcabile. Unul dintre sfinți este marele părinte al vieții călugărești, în timp ce celălalt este micul copil. Amândoi sfinții l-au văzut pe Dumnezeu acționând în cadrul evenimentelor obișnuite ale vieții de zi cu zi, și acest principiu fundamental este cel care însuflețește cu adevărat Regula Sf. Benedict. Atât pentru Sf. Benedict cât și pentru Sf. Tereza, "Dumnezeu nu se află în altă parte". Ei sunt convinși că Dumnezeu este prezent în bucuriile și tristețile vieților noastre de fiecare zi, și căutarea spirituală este înseamnă a căuta să vedem mâna atotputernică a lui Dumnezeu în toate lucrările sale - în special în lucrurile mici ale vieții.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire