pregateste pagina pentru tiparire

































 
 RESURSE 

Colectorul de articole

Reflecții
Pr. Damian Frunză

Tatuaje și "piercing": un nou limbaj?

Între diferitele obiceiuri mai evidente care au caracterizat, în ultimii ani, lumea tinerilor, este în mod sigur acela al tatuajelor. La mare, pe plajă, nu este greu să întâlnești persoane încărcate cu multicolore desene pe trupurile lor. Uneori este vorba de reprezentații grafice mici, abia vizibile. În alte cazuri însă desenele sunt foarte mari, exagerate, și ajung la punctul de a acoperi o bună parte a corpului. Tinerii, astfel, se transformă în 'tablouri umane', aproape fresce vii... Doresc să demonstreze, să arate lumii un desen simbolic care pentru ei cu siguranță prezintă o valoare și o profundă semnificație. Poate fi reprezentat orice lucru: imaginea unei flori, a unui animal, un însemn religios... Dar nu întotdeauna însă se rămâne între granițele bunului simț, sau dacă putem spune astfel pe tărâmul bunului gust.

Un fenomen asemănător este piercing-ul. Acest cuvânt derivă din limba engleză, 'to pierce' însemnând tocmai 'a perfora', 'a găuri', iar fenomenul indică moda de a-și orna corpul cu tot felul de inele, prinse în carnea trupului. Asemenea tatuajelor, există diferite nivele. Mulți se limitează la a purta un mic inel, dar sunt și dintre aceia care folosesc prea multe inele... Rezultatul, atunci când se exagerează, impresionează până și pe cei mai nonconformiști. Trebuie să recunoaștem totuși că nu este tocmai plăcut să te bucuri de astfel de spectacole gratuite, să vezi în jurul tău tineri cu nasul, urechile, buzele... perforate!

...modă...

Ce semnificație s-ar putea atribui acestui tip de modă? Prima reflecție este că trăim, astăzi mai mult ca oricând, într-o eră a imaginii. Pentru 'a fi cineva' este necesar să fii văzut, notat, să atragi atenția printr-un semn original și răvășitor. A fi tu însuți, din păcate, nu mai este suficient!? Non-cultura aparenței domină clar societatea zilelor noastre... Să ne gândim, pentru a face un exemplu concret, la falsele modele de o neatinsă 'perfecțiune' care ne sunt propuse de spoturile publicitare: toți oamenii sunt chipeși, surâzători și... bogați. Să mai vorbim de anumite calendare care au zilele și lunile anului însoțite de fotografiile unei 'actrițe' sau a unui fotomodel, nude sau seminude (deseori creionate sau de-a dreptul 'refăcute' cu ajutorul computerului)? Chiar și nobila artă a muzicii a fost contaminată de acest strâmb mecanism. Mai înainte vreme era suficient să fii un bun artist pentru a câștiga publicul. Astăzi, nu mai este suficient. Pentru a-și vinde discurile, artiștii trebuie să fie frumoși, sau chiar stranii, să atragă atenția. Întâlnim personaje în lumea spectacolelor care își etalează tatuaje și piercing-urile cele mai extravagante, schimbând astfel toate legile modei. Nu e întâmplător că fiecare cântec este însoțit de un video muzical, studiat cu atenție până în cele mai mici amănunte. Câteodată, se verifică chiar situații paradoxale. Chipeșul 'cântăreț' care apare în videoclip, în realitate este complet afon, stonat, și în locul său cântă altcineva. Imaginea sa are menirea să atragă atenția, interesul tinerilor.

Toate aceste false modele, tot mai în vogă, nu pot decât să producă roade care dăunează. Generează inevitabil nesiguranță. Cel care nu se asemănă cu rokstar-ul sau artistul respectiv, se simte diferit, inferior și marginalizat...

...curent de gândire...

Generația tânără asimilează tot mai mult non-cultura aparenței și a imaginii, devenind astfel fără voie victime și mici sclavi. Tatuajele și piercing-urile se încadrează perfect în acest mod de a se comporta în sintonie cu mentalitatea aparenței, deoarece reprezintă un mod exagerat de a se arăta, de a propune altora. Este ca și cum trupul, în mod spontan, ar începe să strige: "Și eu exist! Priviți-mă!". Mulți tineri caută să-și învingă propria nesiguranță prin intermediul limbajului trupului. Acel desen imprimat pe corp vorbește în locul său . În fond, nu este altceva decât o cerere de iubire, de atenție din partea celorlalți, într-o lume în care deseori lipsește timpul pentru a ne da seama de existența celor de lângă noi.

Există, de asemenea, un alt aspect al fenomenului care nu trebuie nicicum trecut cu vederea. Moda tatuajelor, a piercing-ului se încadrează într-un adevărat curent de gândire, care se exprimă prin intermediul cărților și revistelor de specialitate din acest domeniu. Astfel de materiale pot fi procurate în punctele de difuzare ale presei și invită la un pas succesiv. Totul începe sub semnul unui simplu joc, cu un inelaș în nas sau cu un mic desen pe piele. Apoi, se simte nevoia de a ști mai mult și astfel se cumpără cărți și reviste despre argument. Multe din aceste publicații nu propun mesaje pozitive tinerilor, dar invită la ducerea la extremă a modei tatuajelor și piercing-ului, transformând-o într-o anumită ideologie cu iz de New Age. Elementul principal care caracterizează acest curent de gândire este invitația la o concretă întoarcere la primitivism și tribalism, la un contact mai direct cu natura, care ar trebui să treacă prin descoperirea instinctelor. În concluzie, mesajul propus tinerilor este următorul: "Trăim într-o societate oprimată, influențată negativ de Creștinism care se impune cu multe reguli și limite morale; trebuie așadar să ne eliberăm de aceste 'lanțuri' și să ne întoarcem la omul dintru început...". Tatuajele și piercing-ul ar fi simbolul acestei 'libertăți'. Toate aceste lucruri sunt triste, deoarece reprezintă o privire către trecut. Este ca și cum tinerii ar fi invitați să dea atenție zilei de 'ieri' în locul celei de 'astăzi'. A vorbi despre 'întoarcere la primitivism' poate deranja pe mulți, dar este benefic să reflectăm asupra riscului căruia se expun tinerii noștri. A uita de cele două mii de ani de cultură creștină înseamnă a descoperi superstiția, a aluneca inevitabil în relativismul moral.

...este un stil de viață

Într-adevăr, nu toți tinerii care practică tatuajele și piercing-ul sfârșesc prin a gândi astfel. Câteodată este vorba doar de o modă trecătoare ce caracterizează un moment din viața adolescenților. Există însă o tentativă de a instrumentaliza anumite pasiuni tinerești și a le transforma într-un adevărat stil de viață. Aspectul cel mai îngrijorător este că anumite cărți și reviste care vorbesc despre tatuaje nu sunt doar cataloage pentru a alege un desen preferat. De multe ori, vorbesc despre magie și despre ezoterism, aducând imagini blasfeme și chiar interviuri cu persoane oculte și sataniști. Nu lipsesc nici atacurile împotriva Creștinismului, care este deseori văzut ca instrument ce privează omul de propria-i libertate, prin dogmele de credință și sensul de culpă etc.

Ce putem face în mod concret pentru a combate acest fenomen? Întâi de toate nu trebuie să avem atitudini agresive sau să dăm curs prejudecăților față de acești tineri, judecându-i sau marginalizându-i doar pentru că au un tatuaj sau un piercing. Dimpotrivă, este necesar să avem o atitudine deschisă, care să favorizeze dialogul. Într-o lume care tinde spre tribalism și neo-păgânism, este necesar să propunem tinerilor cu tot curajul frumusețea culturii creștine, care dincolo de toate articolele dogmatice sau legile ei predică și mărturisește Iubirea lui Dumnezeu față de fiecare om în parte și iubirea dintre noi, oamenii. Mulți tineri sunt fascinați de primitivism deoarece văd, în mod greșit, Creștinismul sub prisma unei religii fondate pe o serie întreagă de opreliști și constrângeri. În realitate, este adevărat exact contrariul. Cele zece porunci dăruite oamenilor de Dumnezeu reprezintă un ajutor, o lumină care ne indică calea pentru a trăi mai bine, în respect și iubire, în timp ce Evanghelia este unicul 'codice' care ne garantează autentica libertate, deopotrivă interioară și exterioară. Primitivismul favorizează haosul și dominarea celor puternici în defavoarea celor mai slabi. Cât despre tatuaje și piercing, nimeni nu are dreptul să ne restrângă libertatea pe care am primit-o, dar oare știm într-adevăr ce alegem?

www.msa.cnet.ro
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire