www.profamilia.ro /scriptura.asp?personaje=27
 
 SFÂNTA SCRIPTURA 

Personaje biblice
achizitionare: 05.02.2008; sursa: Pastoratie.ro

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Amos, profet social mereu actual

Numele acestui profet este o prescurtare din Amas-jah cu sensul de "Jah(-ve) a adus". Numele arata ca Dumnezeu îi duce pe ai sai pe brate, ocrotindu-i si sprijinindu-i cu toata iubirea. Privind la peregrinarea israelitilor prin pustiu si la pericolele din care a fost salvat, Sf. Scriptura afirma: "Domnul, Dumnezeul tau, te-a purtat asa cum un om îl poarta pe fiul sau, pentru tot drumul pe care l-ati facut" (Dt 1,31; Ex 19,4 si Ps 91,12).

Odata cu Amos începe spre 760 î.C. o noua faza din istoria profetiei. Înainte de el au existat profeti sau prevazatori "ne-scriitori", care nu au pus în scris oracolele lor, sau ale caror opere nu au fost pastrate. Acestora le apartine, spre exemplu, omul lui Dumnezeu Samuel, vizionarul Gad si profetul Natan, în timpul lui David, profetul Achia la Silo, în timpul domniei lui Solomon, si mai ales Ilie si Elizeu, precum si Micha ben Jimla. Amos, în schimb, inaugureaza perioada clasica a profetilor scriitori. Începând cu el, dispunem de colectii scrise ale mesajului autentic al profetilor, în parte datorita initiativei lor, în parte, opera a ucenicilor sau a ascultatorilor, cu adaugiri si amplieri succesive.

Profilul istoric al lui Amos

Amos era originar din Tekoa, o localitate rurala situata la 16 km sud de Ierusalim, unde se pastreaza si astazi mormântul lui. El nu era însa profet de profesie nici fiu de profeti, ci îngrijitor de animale si "culegator de sicomori".

Dupa cum în trecut s-a întâmplat cu Moise, si Amos a fost "smuls" de la turmele sale si chemat sa fie profet (cf 7,15). Chemarea lui s-a verificat cu doi ani înainte de cutremur, fenomen mentionat si în cartea profetului Zaharia (14,5), greu de stabilit cu exactitate, dar în orice caz, între anii 767-747 î.C. Experienta vocatiei nu este descrisa, dar aceasta trebuie sa fi avut asupra lui un impact deosebit, pentru ca va spune: "Daca leul mugeste, cine nu se va înfricosa? Domnul Dumnezeu a vorbit, cine nu va proroci?" (3,8). Cu toate ca era originar din Sud, din regatul lui Iuda, Amos a prorocit numai în Nord, în regatul lui Israel, mai precis la Betel, unde Ieroboam I, dupa dezbinarea regatului în 931 î.C. a ridicat un templu cu un vitel de aur, dar probabil si la Samaria, capitala Nordului.

Contextul international si critica sociala

Conditiile internationale erau foarte linistite, întru cât arameii din Damasc, care asupreau pe Israel si Iuda pîna atunci, au pierdut mult din puterea lor datorita expansiunii asirienilor. Din acest motiv, regatul de Nord se bucura de o exceptionala situatie de bunastare economica datorata si influentei stralucitei civilizatii feniciene. La Samaria, capitala regala, existau astfel un palat de iarna si un palat de vara, ba chiar si case de fildes (3,15). Dar aceasta situatie era cunoscuta numai de o clasa restrânsa de privilegiati, care traia si risipea pe spinarea altora. Manifestarile de prosperitate exagerata erau motiv de coruptie pentru bunele moravuri si induceau la degenerari. Bogatii deveneau tot mai bogati iar saracii, tot mai saraci. Amos se pronunta cu vehementa în favoarea celor saraci si dezmosteniti, încât este considerat adesea un revolutionar social. Neînfricat, profetul reprosa asupritorilor faradelegile lor: "Vai...celor care prefac judecata în pelin si prabusesc dreptatea la pamânt... voi asupriti pe cel drept si luati mita si stoarceti pe cei saraci la portile cetatii" (5,7.12). Pofta si aviditatea lor îsi gasesc expresie în cuvintele profetului: "Ei spun: Vrem sa reducem greutatile de cântar si sa marim pretul, folosind cântare false. Vrem sa cumparam cu bani pe cei nevoiasi, pe cel sarac cu o pereche de sandale. Vom face bani chiar si cu grâul de mâna a doua" (8,5). În timp ce marea majoritate era constrânsa la munci grele si sufera din sudoarea fruntii un salariu de mizerie, bogatii duceau o viata în luxul cel mai nerusinat: "Stau tolaniti pe paturi de fildes, manânca carne de miel si de vitel luati din turma si din staul. Se cred grozavi ca David în compunere de cântece si le cânta cu harpa. Beau vin din cupe mari si folosesc cele mai rafinate parfumuri, dar de ruina casei lui Iosif (regatul de Nord), nici nu le pasa" (6,4-6).

Amos, profetul vietii morale

Dar critica sociala nu este singura tema a denuntarilor lui profetice. Amos condamna totodata falsa siguranta si orgoliul. "Vai voua, care sunteti linistiti în Sion. Vai voua care va simtiti în siguranta pe muntele Samariei!" (6,1) - "Detest orgoliul israelitilor si urasc palatele lor" (6,8). În sfera religioasa, domina un formalism de complezenta. De aceea Amos se dezlantuie prin cuvinte aspre împotriva iluziei celui care crede ca îsi face datoria numai pentru ca aduce în mod regulat si ostentativ jertfele cultuale. Împotriva acestui cult, gol pe dinauntru, în care se misca numai buzele dar inima ramâne împietrita, Iahve arunca cuvinte de foc prin profetul Amos: "Urasc sarbatorile voastre religioase, mai mult, le dispretuiesc! Detest adunarile voastre solemne. Nu mai vreau sa aud zgomotul cântarilor voastre, sunetul harpelor voastre. Mai degraba, faceti sa curga dreptatea ca apa de izvor si justitia ca un torent îmbelsugat" (5,21-24). Avem aici afirmata, prin contrast, legatura dintre iubirea fata de Dumnezeu si iubirea fata de semeni.

Dar pentru ca populatia nu era dispusa la convertire, Amos se vede constrâns sa vesteasca judecata, în parte, ca o catastrofa naturala, în parte ca un razboi cu toate urmarile lui distrugatoare. Pentru prima data în istoria poporului ales, Amos vesteste "ziua Domnului", "ziua lui Iahve" (5,18-20), ca zi de judecata iminenta si de pedeapsa de la care nimeni nu poate scapa. Din cauza nedreptatii si a pacatului, Amos prezice si disparitia regatului de Nord si exilul, lucru care avea sa se întâmple apoi în 722, prin distrugerea Samariei.

Profetia autentica nu primeste aplauze

Un asemenea zel pentru Iahve si pentru saraci nu era agreat desigur de clasa dominanta. De aceea, se cunoaste o încercare de a se elibera de acest profet incomod. În 7,10-13 citim ca Amasia, preotul de la Betel, a trimis regelui Ieroboam un mesaj prin care îl acuza pe Amos ca organizeaza un complot împotriva regelui. "Lumea nu mai suporta cuvintele lui", spune Amasia, care apoi se adreseaza direct profetului Amos: "Vizionarule, pleaca, întoarce-te sa-ti câstigi pâinea în tara lui Iuda si acolo sa fii profet. Nu mai poti profetiza la Betel. Acesta este sanctuarul regelui, templul natiunii" (vv. 12-13). Rabdarea autoritatilor templului fata de biciul incomod al moravurilor era pe terminate. Luasera decizia de a se elibera o data pentru totdeauna de acest profet. Dar, date fiind raporturile de convietuire pasnica cu Iuda, Amos nu a fost închis, pentru a se evita probleme politice, ci i s-a impus numai sa paraseasca tara. Într-adevar, Amos se întoarce în patrie si îsi reia meseria lui de pastor.

Lectura posteritatii

Cartea lui Amos, asa cum o cunoastem noi astazi, a aparut treptat, în urma unui proces gradual. Probabil, oracolele lui au fost adunate initial în jurul unor discursuri centrale. Este posibil, de fapt, sa se observe o colectie de oracole care încep cu "Ascultati acest cuvânt" (3,1; 4,1; 5,1; 8,4). O alta colectie era constituita probabil de "vai voua..." (5,7; 5,18; 6,1) si alta, de cinci viziuni (7,1-9; 8,1-3; 9,1-4) care se considera ca fac parte din începutul activitatii lui.

Predicarea profetului Amos nu a pierdut nimic din actualitate. Acest lucru este valabil mai ales pentru avertismentul sau: cultul adus lui Dumnezeu este zadarnic si superfluu daca nu este însotit de semnele solidaritatii si ale iubirii adevarate fata de aproapele. În ce priveste nedreptatea si problemele dintre bogati si saraci, astazi prezente nu numai în interiorul unei natiuni, cât mai ales în raportul dintre tarile bogate si altele subdezvoltate. Desi au trecut milenii si veacuri, cuvintele profetului Amos lovesc în cei care cauta bogatia cu orice pret, denuntând fara ezitare mentalitatea îndreptata numai spre profit personal si bunastare materiala. Cultul adus de o inima împietrita este neplacut în fata lui Dumnezeu. Daca în urechile si constiintele noastre, cuvintele lui continua sa rasune cu aceleasi accente neplacute de repros si denunt, înseamna ca profetul Amos este pe undeva împrejurul nostru.

dupa Paul Maiberger ? Marile figuri ale Vechiului Testament.
prelucrare realizata de pr. Adrian Danca

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/scriptura.asp?personaje=27
Vă rugăm să respectați drepturile de autor