www.profamilia.ro /scriptura.asp?personaje=18
 
 SFÂNTA SCRIPTURA 

Personaje biblice
achizitionare: 05.02.2008; sursa: Pastoratie.ro

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Rut, o emigranta în genealogia lui Isus

Semnificatia numelui este obscura. Alaturi de "prietena" s-a ipotizat si sensul de "odihna, racoare".

Faima acestei femei se datoreaza faptului ca desi era straina, a devenit strabunica lui David. Rut este moabita, emigrata în Israel în timpul Judecatorilor. Poporul din care provenea nu reprezenta desigur o acreditare pozitiva pentru ea, moabitii, stabiliti la estul Marii Moarte, find dusmani de moarte ai israelitilor. De aceea, Deuteronomul prescrie (23,4) ca niciun moabit sa nu fie primit ca membru al poporului lui Israel "nici macar la a zecea generatie". Pentru ca povestirea nu cunoaste aceasta norma, în vigoare cel putin dupa anul 600 î.C, pare sa fie mai veche, adica, sa dateze din timpul regilor. Forma ei actuala, cu toate acestea, trebuie sa fie rezultatul unei mâini de dupa exil, cu o datare, cel mai probabil, din secolul IV î.C.

O emigranta intra în genealogia lui David

Iata asadar ca o moabita a ajuns sa devina strabunica lui David. În timpul Judecatorilor (în jurul anilor 1100 î.C.), o foamete constrânge pe Elimelech din Betleem sa emigreze, cu sotia Noemi si cei doi fii, în pamântul învecinat al moabitilor. Dupa moartea tatalui, fiii iau de sotie femei moabite. Când mor si fiii, Noemi decide sa se întoarca la Betleem si cere celor doua nurori, Orpa si Rut sa ramâna în patria lor, Moab, si sa se recasatoreasca. Orpa ramâne, dar Rut îi spune lui Noemi cuvintele faimoase pe care mirii evrei le incid cu bucurie pe inelul de casatorie, ca semn de fidelitate: "Unde vei merge tu, acolo voi merge si eu. Unde te vei opri, acolo ma voi opri si eu. Poporul tau va fi poporul meu si Dumnezeul tau va fi Dumnezeul meu" (1,16).

Dintr-un tinut strain, în Tara Fagaduintei

Noemi si Rut ajung la Betleem chiar în timpul secerisului. Rut îsi da de lucru ca sa asigure întretinerea pentru sine si pentru soacra, folosindu-se de dreptul saracilor si al strainilor de a culege ce ramâne dupa secerat (Lev 19,9; 23,22). Se întâmpla sa ajunga si pe câmpul întins al bogatului Booz, o ruda bogata a socrului defunct Elimelech. Booz, fascinat imediat de aceasta femeie frumoasa si inteligenta, îi cere sa ramâna si sa adune resturile seceratului pe câmpul sau si se poarta cu femeia uimita în mod extraordinar de cordial. Noemi, careia Rut îi povesteste totul, întelege imediat situatia, bucuroasa ca una din rudele priveste cu atentie la nora sa. Pentru a nu-l compromite pe Booz, o sfatuieste pe Rut sa se aseze la picioarele lui în timpul noptii, în timp ce el se odihneste la arie sa pazeasca recolta, si sa-i ceara sa o marite prin casatorie leviratica. Potrivit normei care reglementeaza aceasta casatorie (Deut 25,5-10) barbatul cel mai apropiat în grad de rudenie cu un om mort fara copii avea datoria de a lua de sotie pe vaduva. Rut face asa cum îi cere Noemi si îi aminteste lui Booz angajamentul lui: "Tu esti rascumparatorul". Dar pentru ca mai era la mijloc o ruda mai apropiata decât el, caruia îi revenea dreptul de rascumparare, a doua zi dimineata Booz îi cere acestuia, în prezenta a zece martori, sa rascumpere ogorul care a fost proprietatea lui Elimelech, pamântul pe care Noemi a fost constrânsa sa-l vânda (Lev 25,25) si sa ia în casatorie nora ramasa vaduva. Ruda nu accepta, îi cere lui Booz sa-i subintre în acest drept si în semn de confirmare a acestei hotarâri - dupa uzul vremii - îsi descalta sandaua si o pune în mâinile lui Booz. În acest fel, Rut devine sotia lui Booz. Din Rut, Booz îl va avea de fiu pe Obed, care va fi tatal lui Iesse, din care s-a nascut David.

Lectura posteritatii

Rut, care nu apartine la "poporul ales", este demonstratia vie a faptului ca o conduita exemplara, fidelitatea si generozitatea, pot fi întâlnire si în persoane pe care de obicei le respingem si condamnam sau le consideram dusmane. Povestirea este o invitatie la a descoperi si recunoaste binele si între cei "din afara", lucru pe care multi nu stiu sa-l faca din prejudecata sau prevenire fata de straini. Conciliul Vatican al II-lea, în declaratia despre relatiile Bisericii Catolice cu religiile necrestine "condamna ca împotrivire la spiritul lui Cristos, orice discriminare între oameni sau persecutie comisa din motive de rasa, culoare, conditie sociala sau religie" (NAE, 5). Aceasta învatatura poate fi întrezarita în rândurile cartii lui Rut.

Dar onoarea cea mai mare este adusa lui Rut pentru faptul ca evanghelistul Matei (1,5), în ciuda originii moabite a femeii, o aseaza în genealogia Rascumparatorului nostru, întocmai, ca strabunica a lui David, din care s-a nascut Cristos.

dupa Paul Maiberger - Marile figuri ale Vechiului Testament.
prelucrare realizata de pr. Adrian Danca

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/scriptura.asp?personaje=18
Vă rugăm să respectați drepturile de autor