www.profamilia.ro /scriptura.asp?emaus=9
 
 SFÂNTA SCRIPTURA 

Drumul spre Emaus
achizitionare: 22.11.2008; sursa: CatholicNewsAgency.com

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior A treia duminica de peste an (Anul B)

Prima lectura: Iona 3,1-5.10
Psalmul responsorial: Psalmul 24
A doua lectura: 1Corinteni 7.29-31
Lectura evanghelica: Marcu 1,14-20

Lecturile din aceasta duminica, din profetul Iona si din Evanghelia lui Marcu, se concentreaza în mod special pe tema pocaintei. Sa începem reflectia noastra analizând putin contextul lui Iona.

 

Iona si asirienii

Iona a fost un profet care a trait în perioada Regatului divizat. Era perioada în care un rege davidic domnea peste cele doua triburi din sud, Regatul lui Iuda, si diversi alti regi domneau peste cele zece triburi din nord, Regatul lui Israel. Iona era din Regatul de Nord si a profetit în timpul domniei regelui Ieroboam al II-lea (cf. 2Regi 14,25). Ni se spune ca regele Ieroboam al II-lea "a facut fapte netrebnice în ochii Domnului" (2Regi 14,24). El vine dupa un lung sir de regi din Regatul de Nord care "au savârsit fapte neplacute înaintea ochilor Domnului", începând cu Ieroboam I, primul rege din nord (cf. 1Regi 15,24.26; 16,25.30; 2Regi 3,2; 13,2.11; 14,24; 15,9.18.24.28; 17,2).

Si alti profeti au rostit cuvântul Domnului înaintea celor din Nord, precum Ilie, Elisei, Amos si Osea. Fiecare dintre ei a vorbit despre pacatul lui Israel, care era în principal idolatria. Apoi, fiecare dintre ei a vorbit despre viitoarea pedeapsa care va cadea asupra celor din nord daca nu se vor pocai. Cu toate acestea, ei nu se pocaiau niciodata si astfel sufereau consecintele. Aici vine Iona. În cartea profetului Iona, el nu le profeteste celor din nord, ci Dumnezeu îl trimite în Ninive, capitala Asiriei. Asiria era puterea conducatoare care domina atunci lumea, cam asa cum fusese Egiptul si cum urmau sa fie Babilonul, Persia, Grecia si Roma.

Asiria era de asemenea o natiune imorala si cetatenii ei meritau pedeapsa pentru pacate daca nu se pocaiau. Iona merge în cele din urma acolo si rosteste o profetie de doar o propozitie: "Înca patruzeci de zile si Ninive va fi distrus!" (3,4b). Care a fost raspunsul lor? "Ninivitenii au crezut în Dumnezeu, au vestit un post si toti, de la cel mai mare pâna la cel mai mic, au îmbracat haine de doliu" (3,5). Acesta este în puternic contrast cu raspunsul Poporului lui Dumnezeu din Regatul de Nord al Israelului, dar arunca o lumina asupra motivului pentru care Iona nu dorise sa mearga la Ninive.

Fiind profet, cunostea planul lui Dumnezeu. Iona stia ca poporul lui nu se va pocai, si probabil presimtea ca asirieni o vor face. El stia ca mai apoi Dumnezeu se va folosi de asirieni pentru a aduce pedeapsa asupra Regatului de Nord. Si fiind un israelian patriotic, el nu dorea sa se întâmple acest lucru. Poate ca nu avea nimic împotriva la a merge la Ninive, dar tocmai în ziua a patruzecia, pentru a vedea distrugerea orasului. Cu toate acestea, ninivitenii, spre deosebire de israelienii din nord, au crezut si s-au pocait. Ca urmare, Dumnezeu a folosit Asiria pentru a abate judecata asupra celor din nord în 722 î.C. Sa vedem cum se leaga toate acestea cu lectura evanghelica de duminica.

 

Isus, un Iona mai mare

Dupa ce Isus a fost botezat de Ioan în Iordan, el merge în pustiu timp de patruzeci de zile si este ispitit de diavol. Isus iese din pustiu si îsi începe slujirea publica cu cuvintele: "Timpul s-a împlinit; împaratia lui Dumnezeu este aproape: convertiti-va si credeti în Evanghelie!" (Marcu 1,15). Aici vedem o tema comuna cu lectura din Vechiul Testament din cartea lui Iona, si anume pocainta si credinta.

Asadar, asa cum Iona a predicat pocainta, si Isus a facut-o. Asa cum Iona a predicat viitoarea distrugere a orasului Ninive daca nu exista pocainta, si Isus a predicat viitoarea distrugere a Ierusalimului si a Templului daca nu va fi pocainta. Isus a spus: "Vezi aceste constructii marete? Nu va ramâne piatra peste piatra care sa nu fie darâmata" (Marcu 13,2). Isus a aratat clar ca "nu va trece aceasta generatie pâna nu se vor împlini toate acestea" (Matei 24,34). O generatie înseamna patruzeci de ani. Astfel, Iona a profetit distrugerea în patruzeci de zile si Isus a profetit distrugerea în patruzeci de ani. Si în anul 70 dC, Templul a fost distrus.

Isus a avertizat "aceasta generatie rea si adultera" cu privire la ceea ce urma sa se întâmple (Matei 12,39). Ei au venit cautând un semn, dar Isus le-a spus: "nu se va da alt semn decât semnul lui Iona profetul" (Matei 12,39). Care semn era semnul lui Iona? "Iona a fost trei zile si trei nopti în burta pestelui" (Matei 12,40). Desigur, dupa aceasta a mers Iona la Ninive. Isus a continuat: "tot asa Fiul Omului va fi trei zile si trei nopti în sânul pamântului" (Matei 12,40).

Aceasta arunca o anumita lumina asupra motivului pentru care s-au pocait ninivitenii. Nu doar cuvintele lui Iona au provocat pocainta si credinta, ci si faptul ca Iona a trait un fel de moarte si înviere. Ninivitenii au vazut acest semn, au auzit cuvintele lui Iona si astfel au crezut si s-au pocait. Cu toate acestea, Isus spune ca generatia lui nu va crede si nu se va pocai chiar daca va primi un astfel de semn: moartea si învierea Lui. El spune: "si iata aici unul mai mare decât Iona" (Matei 12,41b).

Isus este un nou si mai mare Iona. Acest lucru este aratat în Scriptura în alte moduri care ar putea fi de interes. Este vorba de anumite paralele între ceea ce s-a întâmplat cu Iona si cu Isus atunci când a linistit marea, în pasajul de la Matei 8,23-27. În ambele evenimente: 1. Oamenii pornesc pe mare într-o barca. 2. Sunt prinsi de furtuna. 3. Cineva doarme. 4. Marinarii sunt înspaimântati. 5. Ei apeleaza la Domnul. 6. Iona, si mai apoi Isus, este esential în a aduce calmul marii. 7. Marinarii se minuneaza de ceea ce s-a întâmplat.

Diferenta pe care o vedem între aceste doua evenimente este aceea ca nu Iona a calmat marea, ci Dumnezeu. Apoi îl avem pe Isus, Domnul, fiind cel care calmeaza marea. Avem aici doua miracole asupra naturii. Este interesant faptul ca Vechiul Testament îi atribuie doar lui Dumnezeu puterea asupra marii. "Tu [Doamne] stapânesti puterea marii si miscarea valurilor ei tu o potolesti" (Psalmul 89,9). "Mai mult decât glasul apelor clocotitoare, mai mult decât zbuciumul neasemuit al marii, minunat este, întru cele înalte, Domnul!" (93,4). "Dar au strigat catre Domnul în necazurile lor si din nevoile lor i-a izbavit; si a poruncit furtunii si s-a linistit si au tacut valurile marii" (Psalmul 107,29). Cu aceasta ajungem sa întelegem ca Isus este cu adevarat Dumnezeu.

 

Simon, Andrei, Iacob si Ioan

Cum ar putea aceasta tema a penitentei sa se aplice lui Isus care trece pe malul Marii Galileii, chemându-i pe Simon, Andrei, Iacob si Ioan sa îl urmeze, eveniment care formeaza de asemenea o parte a lecturii evanghelice din aceasta duminica? Ceea ce putem presupune este ca acesti barbati s-au pocait. Este foarte clar în cazul lui Andrei. Stim ca el era un discipol al lui Ioan Botezatorul, iar un astfel de discipol trebuia sa fi trecut prin botezul pocaintei (cf. Ioan 1,40).

Am putea de asemenea considera plauzibil, din contextul de la Ioan 1,29-42, faptul ca Simon, fratele lui Andrei, a fost si el un discipol al lui Ioan Botezatorul. Unii speculeaza ca si Ioan Evanghelistul ar fi putut fi unul dintre cei doi discipoli mentionati în acest pasaj, si astfel initial un discipol al lui Ioan Botezatorul. În orice caz, promptitudinea raspunsului lor indica faptul ca erau gata din punct de vedere spiritual sa raspunda Domnului când i-a chemat ca sa îl urmeze. Si noi, daca dorim sa fim gata sa raspundem Domnului când ne cheama, trebuie sa trecem printr-o metanoia (pocainta), adica printr-o convertire totala a inimilor si vietilor noastre la Domnul.

* * *

DUMINICA a 3-a de peste an
Convertirea sf. Paul, ap.

LECTURA I
Ninivitenii au parasit calea lor cea rea.

Citire din cartea profetului Iona 3,1-5.10
1 Domnul i-a vorbit lui Iona astfel: 2 "Scoala-te, du-te la Ninive, cetatea cea mare si vesteste acolo ce-ti voi spune eu". 3 Iona s-a sculat si s-a dus la Ninive, dupa porunca Domnului. Ninive însa era o cetate foarte mare: îti trebuiau trei zile ca sa o strabati. 4 Iona a intrat în cetate, înaintând cale de o zi si strigând: "Înca patruzeci de zile si Ninive va fi distrus!" 5 Ninivitenii au crezut în Dumnezeu, au vestit un post si toti, de la cel mai mare pâna la cel mai mic, au îmbracat haine de doliu. 10 Vazând deci faptele lor de pocainta, ca au parasit calea lor cea rea, Dumnezeu a renuntat la pedeapsa cu care îi amenintase.

Cuvântul Domnului

PSALMUL RESPONSORIAL Ps 24,4-5ab.6-7bc.8-9 (R.: 4b)
R.: Arata-ne, Doamne, caile tale.
4 Arata-mi, Doamne, caile tale,
condu-ma pe cararile tale.
5ab Povatuieste-ma în adevarul tau si învata-ma,
caci tu esti Dumnezeul mântuirii mele! R.

6 Aminteste-ti, Doamne, de bunatatea si îndurarea ta,
pentru ca ele sunt vesnice.
7bc Adu-ti aminte de mine în îndurarea ta,
pentru bunatatea ta, Doamne! R.

8 Domnul este bun si drept,
el arata pacatosilor calea.
9 El conduce pe cei umili în dreptate
si învata pe cei smeriti caile sale. R.

LECTURA A II-A
Lumea, asa cum o vedem, este trecatoare.

Citire din Scrisoarea întâi a sfântului apostol Paul catre Corinteni 7,29-31
Fratilor, 29 trebuie sa va spun: timpul este scurt. Pe viitor, cei ce au sotii sa traiasca în asa fel ca si cum nu le-ar avea; 30 cei ce plâng ca si cum n-ar plânge, cei ce se bucura ca si cum nu s-ar bucura, cei ce cumpara ca si cum n-ar stapâni, 31 cei ce se folosesc de aceasta lume ca si cum nu a s-ar folosi de ea, caci lumea, asa cum o vedem noi, este trecatoare.

Cuvântul Domnului

ALELUIA Mc 1,15
(Aleluia) Împaratia lui Dumnezeu este aproape, spune Domnul;
întoarceti-va la Dumnezeu si credeti în evanghelie. (Aleluia)

EVANGHELIA
Convertiti-va si credeti în evanghelie.

Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos dupa sfântul Marcu 1,14-20
14 Dupa ce l-au arestat pe Ioan Botezatorul, Isus a plecat în Galileea, predicând evanghelia împaratiei lui Dumnezeu. 15 El spunea: "Timpul s-a împlinit; împaratia lui Dumnezeu este aproape: convertiti-va si credeti în evanghelie!" 16 Trecând pe malul Lacului Galileii, a vazut pe Simon si pe Andrei, fratele lui Simon, aruncând mreaja în mare, caci erau pescari. 17 Isus le-a zis: "Veniti dupa mine si va voi face pescari de oameni". 18 Lasându-si îndata mrejele, ei l-au urmat. 19 Mergând ceva mai departe, a vazut pe Iacob, fiul lui Zebedeu, si pe Ioan, fratele lui Iacob. Ei erau în barca si îsi pregateau mrejele. 20 Isus i-a chemat imediat, iar ei l-au lasat pe tatal lor Zebedeu în barca, împreuna cu zilierii lui, si au plecat dupa Isus.

Cuvântul Domnului

texte semnate de Brian Pizzalato
Director cu Cateheza în Dieceza de Duluth, SUA
pentru CatholicNewsAgency.com

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/scriptura.asp?emaus=9
Vă rugăm să respectați drepturile de autor