www.profamilia.ro /scriptura.asp?emaus=28
 
 SFÂNTA SCRIPTURA 

Drumul spre Emaus
achizitionare: 22.11.2008; sursa: CatholicNewsAgency.com

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Duminica Preasfintei Treimi (Anul B)

Prima lectura: Deuteronom 4,32-34.39-40
Psalmul responsorial: Psalmul 32
A doua lectura: Romani 8,14-17
Lectura evanghelica: Matei 28,16-20

Acum ca perioada pascala s-a încheiat si ne îndreptam din nou spre timpul ordinar, în aceasta duminica întâlnim cel mai sublim mister al credintei noastre. În aceasta duminica celebram solemnitatea Preasfintei Treimi, si nu exista chiar nimic "ordinar" legat de Treime. În aceasta saptamâna probabil multi preoti, pregatindu-si predica, au spus în cor "Oh, nu! Ce voi putea spune duminica aceasta?" Într-un fel au perfecta dreptate. Ce poti spune mai frumos decât sa stai, sa îngenunchezi sau sa te prosternezi în tacere în fata misterului Dumnezeului Unul în Trei Persoane. Dar evident aceasta nu este o optiune pentru o predica.

Daca deschidem Catehismul Bisericii Catolice vom vedea ce ne spune despre Treime: "Misterul Preasfintei Treimi este misterul central al credintei si al vietii crestine. Este misterul lui Dumnezeu în sine însusi. El este deci izvorul tuturor celorlalte mistere ale credintei, lumina care le lumineaza. Este învatatura fundamentala si esentiala în 'ierarhia adevarurilor de credinta'. 'Întreaga istorie a mântuirii nu este altceva decât istoria caii si mijloacelor prin care Dumnezeul cel adevarat si unic, Tata, Fiu si Duh Sfânt, se reveleaza, împaca si uneste cu sine pe oamenii care se îndeparteaza de pacat'" (nr. 234).

În acest pasaj gasim câteva fraze cheie: "mister central", "izvorul tuturor celorlalte mistere", "lumina care le lumineaza" si "învatatura fundamentala si esentiala". Multi vor fi tentati sa se concentreze pe o doctrina sau pe alta, dar cu siguranta nu pe Trinitate. Dar daca doctrina Preasfintei Treimi lumineaza toate celelalte doctrine si daca ignoram Trinitatea, atunci doctrinele pe care dorim sa ne concentram ramân totusi în întuneric. Nu putem pretinde ca le vedem cu claritate.

Frank Sheed, în "Teologie si echilibru mental", spunea astfel: "Dumnezeu ne-a spus ca El este în Trei Persoane cu o singura natura divina, iar noi spunem 'într-adevar' si trecem cu gândul la altele - la reculegerea de saptamâna trecuta sau la spovada de saptamâna viitoare, la Post sau la Lourdes, la învatatura sociala a Bisericii sau la misionarii straini. Toate acestea sunt lucruri vitale, dar comparate cu Dumnezeu însusi ele sunt aproape nimic: iar Treimea este Dumnezeu însusi."

Trinitatea este misterul cel mai profund al vietii lui Dumnezeu. Cel mai bun mod de a întelege Trinitatea ne este oferit de Sfântul Ioan. El proclama clar: "Dumnezeu este iubire" (1Ioan 4,8.16). Iar Catehismul întareste: "Fiinta însasi a lui Dumnezeu este Iubire" (nr. 221). Iubirea nu este ceea ce face Dumnezeu. Iubirea este Dumnezeu. Catehismul continua spunând: "Trimitându-l, la plinirea timpurilor, pe Fiul sau unic si pe Duhul iubirii, Dumnezeu îsi reveleaza secretul cel mai intim: El însusi este în veci relatie de iubire: Tata, Fiu si Duh Sfânt, si ne-a destinat sa fim partasi la ea" (nr. 221). Dumnezeu a soptit acest secret profund în urechile noastre si, am putea spune, în narile noastre El a suflat respiratia iubirii divine. Dumnezeu a dorit ca noi sa fim partasi la schimbul de iubire din sânul Preasfintei Treimi. Un lucru absolut uimitor!

Ajungem astfel la lectura evanghelica din aceasta duminica. Isus le spune celor unsprezece Apostoli: "Mi-a fost data toata puterea în cer si pe pamânt. Asadar, mergeti, faceti ucenici din toate natiunile, botezându-i în numele Tatalui si al Fiului si al Sfântului Duh, învatându-i sa tina toate câte v-am poruncit. Si iata, eu sunt cu voi în toate zilele, pâna la sfârsitul lumii" (Matei 28,18-20). Cum a suflat Isus în narile noastre respiratia iubirii divine? Isus spune clar: "botezându-i în numele Tatalui si al Fiului si al Sfântului Duh". Mai devreme în Evanghelia lui Matei am citit despre botezul lui Isus, care este întocmai o revelatie a Treimii. Dumnezeu Tatal vorbeste în timp ce Duhul Sfânt coboara asupra lui Isus: "Acesta este Fiul meu cel iubit" (Matei 3,17). Botezul este astfel lucrarea Treimii. Este o liturgie divina.

Isus a suferit, murit, a înviat din morti si s-a înaltat la cer pentru ca sa poata sa toarne în inimile noastre schimbul vesnic de iubire care este Treimea, pentru ca noi sa putem fi fii si fiice ai Tatalui ceresc. Noi primim însa aceste daruri doar în virtutea darului dat de Isus Apostolilor Sai, adica "toata puterea în cer si pe pamânt". Trebuie sa îi multumim Preasfintei Treimi pentru ascultarea Apostolilor si a succesorilor lor, Episcopii, precum si a colaboratorilor lor, preotii. Daca ei nu ar fi mers sa boteze ("mergeti... botezându-i") noi ar trebui sa vâslim fara ajutorul lui Dumnezeu.

As dori sa închei cu cuvintele Catehismului: "Nu numai ca Botezul curateste de toate pacatele, dar face din neofit 'o faptura noua', un fiu adoptiv al lui Dumnezeu, 'partas la firea dumnezeiasca', madular al lui Cristos si mostenitor împreuna cu El, templu al Duhului Sfânt" (nr. 1265).

* * *

PREASFÂNTA TREIME
Sf. Robert, ep.

LECTURA I
Domnul este Dumnezeu sus în cer si jos pe pamânt si nu este altul afara de el.

Citire din cartea Deuteronomului 4,32-34.39-40
Moise a vorbit poporului israelit, spunând: 32 "Cerceteaza timpurile stravechi, care au fost înainte de tine, din ziua în care Dumnezeu l-a creat pe om pe pamânt, de la un capat la altul al lumii si vezi daca s-a mai întâmplat un lucru atât de mare, ori s-a mai auzit asa ceva? 33 Oare este vreun popor care sa fi auzit ca tine glasul Domnului vorbind din mijlocul focului si sa fi ramas în viata? 34 Sau a mai încercat vreun dumnezeu sa-si aleaga un popor, sa vina si sa-l ia din mijlocul altui popor prin încercari, minuni si fapte mai presus de fire, prin lupte, cu forta mâinii sale si cu vigoarea bratului sau, prin aratari înspaimântatoare, asa cum ai vazut ca a facut pentru tine Domnul Dumnezeul tau în Egipt? 39 Sa stii deci astazi si sa meditezi aceasta în inima ta: Domnul este Dumnezeu sus în cer, ca si jos pe pamânt, si nu este altul afara de el. 40 De aceea pazeste în toate zilele Legea si poruncile Domnului, pe care ti le dau eu astazi, ca sa-ti mearga bine tie si fiilor tai si sa ai viata lunga pe pamântul pe care Domnul Dumnezeul tau ti-l va da pe veci".

Cuvântul Domnului

PSALMUL RESPONSORIAL Ps 32,4-5.6 si 9.18-19.20 si 22 (R.: 12b)
R.: Fericit este poporul pe care Domnul si l-a ales de mostenire!
sau
R.: Fericit este poporul lui Dumnezeu!
4 Drept este cuvântul Domnului
si în toate lucrarile sale se arata adevarul.
5 El iubeste dreptatea si adevarul,
pamântul este plin de bunatatea Domnului. R.

6 Prin cuvântul lui a luat fiinta cerul
si la glasul sau au aparut ostirile sale.
9 Caci el a spus si toate s-au facut,
toate au luat fiinta la porunca lui. R.

18 Iata, ochii Domnului sunt îndreptati spre cei care se tem de dânsul,
spre cei care nadajduiesc în mila lui,
19 ca sa-i scape de la moarte
si sa-i hraneasca în timp de foamete. R.

20 Sufletul nostru îl asteapta pe Domnul,
pentru ca el este ajutorul si aparatorul nostru.
22 Fie, Doamne, mila ta asupra noastra,
pentru ca si speranta noastra este în tine. R.

LECTURA A II-A
Ati primit un duh care face din voi fii.

Citire din Scrisoarea sfântului apostol Paul catre Romani 8,14-17
Fratilor, 14 toti cei calauziti de Duhul lui Dumnezeu sunt fii ai lui Dumnezeu. 15 Caci n-ati primit un duh de robie ca iarasi sa va temeti, ci ati primit Duhul înfierii, prin care strigam «Abba, Tata!» 16 Duhul însusi da marturie împreuna cu duhul nostru ca suntem copiii lui Dumnezeu. 17 Copii si deci mostenitori: mostenitori ai lui Dumnezeu si împreuna-mostenitori cu Cristos, de vreme ce suferim împreuna cu el ca sa fim si preamariti împreuna cu el.

Cuvântul Domnului

ALELUIA Ap 1,8
(Aleluia) Slava Tatalui si Fiului si Duhului Sfânt! Slava lui Dumnezeu, care este, care era si care vine! (Aleluia)

EVANGHELIA
Botezati în numele Tatalui si al Fiului si al Duhului Sfânt.

Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos dupa sfântul Matei 28,16-20
În acel timp, 16 cei unsprezece apostoli au mers în Galileea, la muntele unde le poruncise lor Isus sa mearga. 17 Când l-au vazut, s-au aruncat la pamânt, desi unii dintre ei erau în îndoiala. 18 Isus s-a apropiat de ei si le-a spus aceste cuvinte: "Mi s-a dat toata puterea în cer si pe pamânt. 19 Asadar, mergeti si convertiti popoarele, botezându-le în numele Tatalui si al Fiului si al Sfântului Duh, 20 învatati-le sa pazeasca toate câte vi le-am poruncit voua si iata, eu cu voi sunt în toate zilele, pâna la sfârsitul veacurilor. Amin".

Cuvântul Domnului

texte semnate de Brian Pizzalato
Director cu Cateheza în Dieceza de Duluth, SUA
pentru CatholicNewsAgency.com

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/scriptura.asp?emaus=28
Vă rugăm să respectați drepturile de autor