www.profamilia.ro /scriptura.asp?emaus=19
 
 SFÂNTA SCRIPTURA 

Drumul spre Emaus
achizitionare: 22.11.2008; sursa: CatholicNewsAgency.com

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Duminica Floriilor (Anul B)

Prima lectura: Isaia 50,4-7
Psalmul responsorial: Psalmul 21
A doua lectura: Filipeni 2,6-11
Lectura evanghelica: Marcu 14,1-15,47

Cu privire la misterele divine ale intrarii lui Isus în Ierusalim, instituirii Euharistiei, agoniei Lui în Gradina Getsimani, încercarilor Lui si suferintei si mortii Lui, se pot spune atât de multe lucruri, dar cel mai adesea suntem tentati sa ramânem în tacere în fata iubirii milostive a lui Dumnezeu. Cu toate acestea, m-am angajat sa comentez lecturile duminicale din întregul an liturgic, asa ca trebuie sa comentez. Dupa cum veti vedea, toate lecturile pentru celebrarea Duminicii Floriilor a Patimilor Domnului, de la Isaia, Psalmi, Filipeni si Marcu, sunt întregime legate si astfel arunca lumina una asupra celeilalte.

Începem cu lecturile din Vechiul Testament din aceasta duminica din profetul Isaia. Cartea lui Isaia este frecvent numita drept a cincea Evanghelie, datorita faptului ca de multe ori suna ca si când ar fi fost scrisa dupa evenimentele revelatiei lui Cristos. Acest lucru se adevereste poate cel mai mult în ceea ce numim cele patru cântari ale slujitorului din Isaia (cf. 42,1-7; 49,1-6; 50,4-10; 52,13-53,12). S-a profetit cu mult timp în urma ca Mesia care va veni va fi plin de Duhul Domnului, dar si ca va fi unul care va suferi nevinovat de dragul celorlalti. Auzim în lectura din Isaia: "Spatele l-am dat spre batai si obrajii mei spre palmuiri, si fata Mea nu am ferit-o de rusinea scuiparilor" (Isaia 50,6).

Isus îndeplineste acest rol. El este Slujitorul în suferinta. Marcu ne spune ca Pilat a pus sa fie biciuit Isus (15,15). Instrumentul folosit pentru biciuire era numit flagrum. Era facut dintr-un mâner cu mai multe fâsii de piele care erau îngreunate de bile de metal si adesea bucati ascutite de oase de oaie erau legate la diferite intervale pe fâsiile de piele. A fost probabil lovit de cel putin treizeci si noua de ori. Apoi soldatii si-au batut joc de Isus încoronându-l cu spini, "si-L bateau peste cap cu o trestie si-L scuipau..." (Marcu 15,19). Coroana nu a fost doar un cerc de spini în jurul capului, ci acoperea întreg capul. Spinii din Ierusalim sunt cunoscuti a fi de pâna la cinci centimetri lungime, foarte ascutiti si rigizi.

Mai departe în Isaia citim mai multe despre suferintele slujitorului. "Dar El a luat asupra Sa durerile noastre si cu suferintele noastre S-a împovarat. Si noi Îl socoteam pedepsit, batut si chinuit de Dumnezeu, dar El fusese strapuns pentru pacatele noastre si zdrobit pentru faradelegile noastre. El a fost pedepsit pentru mântuirea noastra si prin ranile Lui noi toti ne-am vindecat. Toti umblam rataciti ca niste oi, fiecare pe calea noastra, si Domnul a facut sa cada asupra Lui faradelegile noastre ale tuturor. Chinuit a fost, dar S-a supus si nu si-a deschis gura Sa; ca un miel spre junghiere s-a adus si ca o oaie fara de glas înaintea celor ce o tund, asa nu Si-a deschis gura Sa" (Isaia 53,4-7).

Petru vorbeste despre Cristos având acest pasaj în minte. El spune: "El, care nu a savârsit pacat, si nici nu s-a gasit înselaciune în gura lui, care, insultat fiind, nu a raspuns la insulta, suferind, nu ameninta, ci s-a dat pe sine în mâna celui care judeca cu dreptate. El însusi, pe lemn, a purtat pacatele noastre în trupul sau pentru ca noi, murind pentru pacate, sa traim pentru dreptate. Prin ranile lui ati fost vindecati" (1Petru 2,22-24).

 

Vine noul Fiu al lui David

Sa analizam acum intrarea triumfala a lui Isus în Ierusalim, prin intermediul Evangheliei din aceasta duminica citita la procesiunea cu ramuri de palmier (cf. Marcu 11,1-10). Evenimentul este plin de semnificatii. Îl vedem aici pe Isus intrând în Ierusalim ca noul Rege davidic. Legamântul lui Dumnezeu cu David se împlineste în Cristos (cf. 2Samuel 7). Acest eveniment trezeste amintiri despre Poporul lui Dumnezeu descris în 1Regi. Fiul lui David, Solomon, a fost pus "calare pe catârul regelui David si l-au dus pâna la Ghihon. Si a luat preotul Tadoc cornul cu untdelemn sfintit din cort si a uns pe Solomon [...] si tot poporul a strigat: Traiasca regele Solomon!" (1,38-39).

Asa dupa cum Matei citeaza în Evanghelia sa, este vorba de împlinirea a ceea ce s-a spus prin profetul Zaharia: "Bucura-te foarte, fiica Sionului, veseleste-te, fiica Ierusalimului, caci iata Împaratul tau vine la tine drept si biruitor; smerit si calare pe asin, pe mânzul asinei" (9,9; cf. Matei 21,5). În plus, hainele asezate în fata lui Cristos au o conotatie regala. În contextul ungerii lui Iehu ca rege al Israelului, citim: "Atunci ei s-au grabit sa-si ia fiecare haina sa si i-au asternut-o pe trepte, au trâmbitat si au zis: Iehu s-a facut rege!" (2Regi 9,13).

Un alt aspect important al acestui eveniment este acela ca se afla în contextul Pastilor. Trebuie ca erau mii si mii de pelerini care se îndreptau spre Ierusalim pentru aceasta sarbatoare. Isus si acesti pelerini intrau în Ierusalim cu cinci zile înainte de Pasti. Contextul Pastilor este evident dupa strigatele oamenilor: "Osana! Binecuvântat cel ce vine în numele Domnului!" (Marcu 11,9). Acest strigat de exaltare este de fapt un vers dintr-un psalm (118,26) din seria psalmilor de lauda (hallel psalms). Haller înseamna "lauda lui Elohim (Dumnezeu)". De aici avem aleluia, care înseamna "lauda lui Yahwe Elohim (Domnului Dumnezeu)". Acesti psalmi erau cântati de oamenii ce mergeau în pelerinaj la Ierusalim, precum si în celebrarea Pastilor în primul secol.

Faptul ca ne aflam cu cinci zile înainte de Pasti este de asemenea semnificativ. În primul secol exista o turma de sacrificiu crescuta în afara Ierusalimului, astfel încât pelerinii care veneau sa poata sa cumpere un miel pentru jertfa la templu. În Iesirea 12, când se aminteste de instituirea Pastilor, oamenii trebuiau sa ia un miel de un an de zile si în a zecea zi a lunii se începea verificarea mielului de pete pâna în a paisprezecea zi a lunii, care era ziua Pastilor. În primul secol turma pentru jertfa era adusa în Ierusalim în a zecea zi a acelei luni. Nu este o coincidenta ca Isus vine în Ierusalim în a zecea zi si ca apoi este supus unor verificari din partea lui Caiafa, a lui Irod si a lui Pilat. Ioan Botezatorul deja spunea despre Isus ca este "Mielul lui Dumnezeu, care ridica pacatul lumii" (Ioan 1,29). Nu este de asemenea o coincidenta faptul ca în timp ce este verificat de Pilat este gasit fara de pata (fara greseala - cf. Ioan 18,28; 19,4.6).

Interesant, unii biblisti noteaza o absenta suspecta în relatarea Cinei de Taina, care era o cina de Pasti, si anume nementionarea mielului. Dimpotriva, exista de fapt un miel pomenit. Isus este mielul. Nu este nevoie de vreun alt miel. Ramâne de asemenea adevarat ca la celebrarea Pastilor trebuie mâncat mielul ca si conditie pentru mântuire. Isus, prin cuvintele consacrarii, da Apostolilor adevaratul Miel care trebuie mâncat: Trupul si Sângele Sau, divinitatea Sa. Iar aceasta ca sa aiba viata vesnica (cf. Ioan 6,53-56).

Jertfa Mielului începe în cenacol si continua pe drumul spre Calvar. Ioan, care s-a aflat la picioarele Crucii, se asigura ca întelegem dincolo de dubiu faptul ca Isus este noul si vesnicul Miel al lui Dumnezeu. El doreste ca noi sa stim ca cu o ramura de isop au fost udate buzele lui Isus. Isopul fusese folosit la primele Pasti pentru a pune sângele mieilor pe cadrul usilor si pe pragul caselor (cf. Iesirea 12,22). El doreste de asemenea ca noi sa stim ca lui Isus nu i-a fost strivit nici un os, pentru ca sa sublinieze împlinirea celor scrise în Iesirea 12,46: "Nu i se va zdrobi nici un os" (Ioan 19,36).

 

Isaac si Isus

Pe lânga aceasta legatura cu Pastile, contextul general al patimilor si rastignirii ne ajuta sa constientizam faptul ca exista o împlinire a ceea ce avusese loc în zilele lui Avraam. Acesta a fost chemat de Dumnezeu sa îsi aduca iubitul fiu Isaac ca jertfa. Isaac va întreba: "Unde este mielul pentru jertfa?" (Facerea 22,7). Avraam raspunde: "Fiul meu, va îngriji Dumnezeu de mielul jertfei Sale!" (Facerea 22,8). Înca de atunci oamenii au tot asteptat mielul. Dumnezeu Tatal le-a dat de fapt un miel spre jertfa, pe preaiubitul Sau Fiu, a doua Persoana a Sfintei Treimi care s-a întrupat pentru mântuirea noastra.

 

Dumnezeul meu, Dumnezeul meu

Stim însa ca Mielul nu va ramâne ucis. Stim aceasta din contextul cântecelor slujitorului în suferinta din Isaia, din contextul jertfirii lui Isaac si în mod paradoxal din cuvintele rostite de Isus pe Cruce: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai parasit?" (Marcu 15,34). Din Isaia aflam ca slujitorul în suferinta, mielul care era condus spre jertfa, "va propasi, Se va sui, mare Se va face si Se va înalta pe culmile slavei [...] va vedea pe urmasii Sai, îsi va lungi viata si lucrul Domnului în mâna Lui va propasi" (52,13; 53,10). În contextul oferirii de catre Avraam a lui Isaac aflam ca primul se astepta ca el si fiul sau vor merge acolo, vor da cult, dupa care se vor întoarce (Facerea 22,5). Scrisoarea catre Evrei face mai clar ce se petrece în mintea lui Avraam: "El credea ca Dumnezeu este atât de puternic încât sa învie mortii" (11,19). Si, interesant, Isaac este eliberat ca sa mearga la tatal sau "în a trei azi" (Facerea 22,4).

Noi stim ca Mielul nu va ramâne mort din strigatul lui Isus: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai parasit?" (Marcu 15,34). Isus, de pe cruce, este citat în psalmul responsorial din aceasta duminica, si astfel întreg psalmul este luat ca referinta. Sunt primele rânduri din Psalmul 22. Acest psalm se deschide cu o plângere de parasire, dar mai important este ca se încheie cu o asteptare încrezatoare în eliberarea adusa de Dumnezeu. Dupa cum Mary Healy spunea într-un comentariu, în Evanghelia lui Marcu "tânguirea se transforma într-un cântec de lauda. Cel care sufera începe sa celebreze eliberarea de catre Dumnezeu si jura sa proclame maretia lui Dumnezeu semenilor sau în mijlocul adunarii" (321).

 

Concluzie

Începând celebrarea Saptamânii Mari sa ne amintim faptul ca aceeasi oameni care au strigat "Osana! Binecuvântat cel ce vine în numele Domnului!" au strigat si "Rastigneste-l!" (Marcu 11,9; 15,13). Aceeasi oameni care îl salutau la intrarea sa triumfala au ales eliberarea cunoscutului Baraba. Interesant, numele de Baraba înseamna "fiul tatalui". Desigur, noi stim ca Isus era adevaratul Fiul al Tatalui. Dar în fiecare moment al fiecarei zile ne putem întoarce împotriva Lui prin pacatele noastre, ceea ce echivaleaza cu a striga "Rastigneste-l!" Sa ne rugam Domnului sa fim eliberati de sclavia pacatelor pe care le facem pentru ca sa putem trai în adevarata libertate, ca fii si fiice ale Dumnezeului Tata, în uniune cu Cristos, prin puterea Duhului Sfânt.

* * *

DUMINICA FLORIILOR
Sf. Vincentiu Ferrer, pr.

PROCESIUNEA

EVANGHELIA
Binecuvântat este cel care vine în numele Domnului.

Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos dupa sfântul Marcu 11,1-10
Cu câteva zile înainte de sarbatoarea Pastelui, Isus si ucenicii sai s-au îndreptat spre Ierusalim. 1 Când au ajuns la Betfaghe si Betania, lânga Muntele Maslinilor, Isus a trimis doi din ucenicii sai, zicându-le: 2 "Mergeti în satul din fata voastra; chiar la intrare veti gasi un magarus legat, pe care nu a încalecat nimeni;dezlegati-l si aduceti-l. 3 Daca va întreaba cineva: «Pentru ce faceti lucrul acesta?», raspundeti: «Pentru ca Domnul are nevoie de el, dar îl va trimite îndata înapoi»". 4 Ucenicii s-au dus, au gasit magarusul legat afara lânga o usa, la o raspântie si l-au dezlegat. 5 Unii dintre cei ce se aflau acolo le-au zis: "Ce faceti? De ce dezlegati magarusul?" 6 Ei au raspuns dupa cum le poruncise Isus si au fost lasati sa plece. 7 Au adus magarusul la Isus si au pus hainele pe el, iar Isus a încalecat deasupra. 8 Multi îsi asterneau hainele pe drum, altii presarau frunzis taiat de pe câmp. 9 Atât cei care mergeau înainte, cât si cei care mergeau în urma lui Isus strigau: "Osana, binecuvântat sa fie cel care vine în numele Domnului! 10 Binecuvântata sa fie împaratia care vine, împaratia parintelui nostru David. Osana întru cei de sus!"

Cuvântul Domnului

sau la alegere:

EVANGHELIA
Binecuvântat este cel care vine în numele Domnului.

Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos dupa sfântul Ioan 12,12-16
În acel timp, 12 multimea imensa, care venise la sarbatoare, auzind ca Isus vine la Ierusalim, 13 a luat ramuri de palmier si a iesit în întâmpinarea lui, strigând: "Osana! Binecuvântat sa fie cel care vine în numele Domnului, regele lui Israel!" 14 Si Isus, gasind un magarus, l-a încalecat. Astfel el îndeplinea cuvântul Scripturii: 15 "Nu-ti fie teama, fiica Sionului! Iata, regele tau vine calare pe mânzul magaritei". 16 Acestea nu le-au înteles ucenicii lui la început, dar când a fost preamarit Isus, atunci si-au adus aminte ca acestea erau scrise despre el si, facând pentru El acestea, au împlinit Scriptura.

Cuvântul Domnului

În timpul procesiunii se pot cânta acesti psalmi sau alte cântari potrivite.

PSALMUL RESPONSORIAL Ps 23,1-10
R.: Copiii evreilor cu ramuri de maslin în mâna
l-au întâmpinat pe Domnul,
strigându-i cu totii: "Osana întru cei de sus!"

1 Al Domnului este universul cu tot ce este în el,
pamântul cu toti locuitorii lui;
2 caci el l-a întemeiat pe mari
si l-a întarit peste râuri. R.

3 Cine va putea sa urce pe muntele Domnului?
Cine va sta în locul cel sfânt al sau?
4 Cel care are mâinile nepatate si inima curata,
cel care nu ia în zadar numele Domnului. R.

5 Acesta va primi binecuvântare de la Domnul
si mântuire de la Dumnezeu.
6 Iata poporul celor care îl cauta pe Domnul,
al celor care cauta fata Dumnezeului lui Iacob. R.

7 Deschideti-va, portilor,
deschideti-va, voi porti vesnice,
ca sa intre regele maririi!
8 Cine este acest rege al maririi?
E Domnul cel tare si puternic,
Domnul cel viteaz în lupta! R.

9 Deschideti-va, portilor,
deschideti-va, voi porti vesnice,
ca sa intre stapânul maririi!
10 Cine este acest rege al maririi?
E Domnul ostirilor:
El este regele maririi. R.

PSALMUL RESPONSORIAL Ps 46,2-3.4-5.6-7.8-9.10
R.: Copiii evreilor îsi asterneau vesmintele pe drum si strigau cu totii:
Osana Fiul lui David:
binecuvântat sa fie cel care vine în numele Domnului.

2 Bateti din palme, voi, toate popoarele,
înaltati lui Dumnezeu strigate de bucurie!
3 Caci Domnul, Cel Preaînalt este înfricosator,
el este împarat peste tot pamântul. R.

4 El ne supune popoarele
el asaza neamurile sub picioarele noastre.
5 El ne alege ca mostenire o tara
care este mândria lui Iacob, pe care îl iubeste. R.

6 Dumnezeu se înalta în strigate de bucurie,
Domnul înainteaza în sunete de trâmbita.
7 Cântati-i lui Dumnezeu, cântati-i!
Cântati-i regelui nostru, cântati-i! R.

8 Caci Dumnezeu este împarat peste tot pamântul,
cântati-i o cântare aleasa.
9 Dumnezeu stapâneste peste popoarele pagâne,
Dumnezeu sta în tronul sau cel sfânt. R.

10 Stapânitorii popoarelor se aduna
împreuna cu poporul Dumnezeului lui Abraham.
Caci ale lui Dumnezeu sunt scuturile pe pamânt;
el este preamarit. R.

LITURGHIA
LECTURA I
Fata nu mi-am întors-o de la cei care ma ocarau si ma scuipau.

Citire din cartea profetului Isaia 50,4-7
4 Domnul mi-a dat o inima înteleapta, ca sa stiu sa vorbesc celor deznadajduiti. În fiecare dimineata el ma trezeste: de dimineata ma trezeste, ca sa ascult ca un ucenic. 5 Domnul Dumnezeu mi-a deschis urechea, iar eu nu m-am împotrivit, nici nu m-am dat înapoi. 6 Spatele mi l-am dat spre a fi lovit, obrajii spre a fi palmuiti si fata nu mi-am întors-o de la cei care ma ocarau si ma scuipau. 7 Domnul Dumnezeu îmi vine în ajutor, de aceea nu m-au doborât ocarile. De aceea le-am oferit o fata ca de cremene si stiu ca nu voi ramâne de rusine.

Cuvântul Domnului

PSALMUL RESPONSORIAL Ps 21,8-9.17-18a.19-20.23-24 (R.: 2a)
R.: Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai parasit?
8 Toti care m-au vazut, au râs de mine,
au clatinat din cap, au strâmbat din buze:
9 "S-a încrezut în Domnul, sa-l mântuiasca,
sa-l scape, pentru ca îl iubeste". R.

17 Iata, o multime de câini ma împresoara,
o ceata de nelegiuiti dau târcoale în jurul meu;
mi-au strapuns mâinile si picioarele,
18 îmi pot numara toate oasele. R.

19 Îsi împart hainele mele între ei
si trag la sorti pentru haina mea.
20 Dar tu, Doamne, nu te îndeparta,
taria mea, vino degraba în ajutorul meu. R.

23 Voi vesti fratilor mei numele tau,
te voi lauda în mijlocul adunarii.
24 Cei care va temeti de Domnul, aduceti-i lauda,
toata semintia lui Iacob, laudati-l. R.

LECTURA A II-A
S-a înjosit pe sine; de aceea si Dumnezeu l-a înaltat.

Citire din Scrisoarea sfântului apostol Paul catre Filipeni 2,6-11
Fratilor, 6 Isus Cristos ramânând Dumnezeu, nu a tinut cu orice pret sa apara egal cu Dumnezeu, 7 dar s-a înjosit pe sine luând firea sclavului si devenind asemenea oamenilor. Dupa înfatisare era considerat un om ca toti ceilalti. 8 S-a umilit, facându-se ascultator pâna la moarte si înca moartea pe cruce. 9 De aceea si Dumnezeu l-a înaltat si i-a daruit un nume, care este mai presus decât orice alt nume, 10 pentru ca în numele lui Isus, toata faptura în cer, pe pamânt si în adâncuri sa-si plece genunchiul 11 si orice limba sa proclame spre marirea lui Dumnezeu Tatal: Isus Cristos este Domnul!

Cuvântul Domnului

EVANGHELIA
Cautau sa-i întinda o cursa, ca sa-l poata aresta si condamna la moarte.

Patima Domnului nostru Isus Cristos dupa sfântul Marcu 14,1-15,47
E. 1 Dupa doua zile urma Pastele; arhiereii si carturarii cautau sa-i întinda o cursa ca sa-l poata aresta si condamna la moarte, 2 dar îsi ziceau:
A. "Nu în zi de sarbatoare, ca nu cumva sa se faca tulburare în popor".

Mi-a uns mai înainte trupul spre îngropare.

E. 3 Isus se afla în Betania în casa lui Simon leprosul. În timp ce statea la masa a venit o femeie cu un vas de alabastru plin cu parfum de nard fin, foarte scump. A spart vasul si a turnat parfumul pe capul lui. 4 Atunci, unii s-au indignat în sine si au zis:
A. "Pentru ce s-a facut risipa aceasta de parfum? 5 Caci s-ar fi putut vinde parfumul acesta cu mai mult de trei sute de dinari, pentru a fi dat saracilor".
E. Si o criticau.
6 Dar Isus a spus:
+ "Dati-i pace! Pentru ce o suparati? A facut o fapta buna pentru mine. 7 Pe saraci îi aveti totdeauna printre voi si, când veti vrea, veti putea sa-i ajutati, dar pe mine nu ma veti avea totdeauna. 8 Ea a facut tot ce putea face; mi-a uns trupul de mai înainte spre îngropare. 9 Va spun adevarul: oriunde se va predica evanghelia aceasta, în toata lumea se va povesti în amintirea ei si ceea ce a facut ea".

I-au fagaduit lui Iuda Iscarioteanul, ca-i vor da bani.

E. 10 Iuda Iscarioteanul, unul dintre cei doisprezece, a mers la arhierei ca sa li-l vânda pe Isus. 11 Acestia, auzindu-l, s-au bucurat si i-au promis ca-i vor da bani. De atunci el cauta un prilej potrivit ca sa-l dea pe mâna lor.

Unde este locul în care sa manânc Pastele cu ucenicii mei?

12 În ziua întâi a sarbatorii Azimelor, când se jertfea mielul de Pasti, ucenicii l-au întrebat pe Isus:
A. "Unde vrei sa mergem sa-ti pregatim masa de Pasti?"
E. 13 Isus a trimis doi dintre ucenicii sai, zicându-le:
+ "Mergeti în oras: acolo va va iesi în cale un om purtând un urcior cu apa; 14 luati-va pe urma lui si unde va intra spuneti stapânului casei: «Învatatorul ne-a trimis sa te întrebam: unde este o sala în care as putea sa iau masa cu ucenicii mei?» 15 Si el va va arata o încapere mare, la etaj, cu masa gata asternuta. Acolo sa ne pregatiti".
E. 16 Ucenicii au plecat si, ajungând în oras, totul s-a petrecut dupa cum li se spusese. Acolo au pregatit masa de Pasti.

Unul dintre voi, care manânca împreuna cu mine, ma va vinde.

17 Când s-a înserat, Isus a venit cu cei doisprezece. 18 Pe când sedeau la masa si mâncau, Isus a spus:
+ "Va spun adevarul: unul dintre voi, care manânca împreuna cu mine, ma va vinde".
E. 19 Ei au fost cuprinsi de întristare si au început sa-l întrebe unul dupa altul:
A. "Nu cumva sunt eu?"
E. 20 Isus le-a raspuns:
+ "Unul dintre voi doisprezece, care manânca din acelasi blid cu mine. 21 Fiul Omului merge precum este scris despre el, dar vai de omul care îl va trada pe Fiul Omului! Mai bine era pentru acel om daca nu s-ar fi nascut".

Acesta este trupul meu.
Acesta este sângele meu al Noului Testament.

E. 22 În timp ce stateau la masa, Isus a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o si le-a dat-o lor, zicând:
+ "Luati, acesta este trupul meu".
E. 23 Apoi, luând paharul si multumind, l-a dat lor si au baut din el toti. 24 El le-a zis:
+ "Acesta este sângele meu, sângele noului legamânt, varsat pentru toti. 25 Va spun adevarul: nu voi mai bea din rodul vitei de vie pâna în ziua în care voi bea un vin nou în împaratia lui Dumnezeu".

Înainte de a fi cântat cocosul de doua ori,tu de trei ori te vei lepada de mine.

E. 26 Dupa ce au cântat psalmii de multumire, au plecat spre Muntele Maslinilor. 27 Isus le-a spus:
+ "Toti veti avea un prilej de poticnire în noaptea aceasta, caci este scris: «Voi bate pastorul si se vor împrastia oile». 28 Dupa ce voi învia, voi merge înaintea voastra în Galileea".
E. 29 Atunci Petru i-a zis:
A. "Chiar daca toti se vor poticni, eu nu".
E. 30 Isus i-a raspuns:
+ "Îti spun adevarul: astazi, chiar în noaptea aceasta, mai înainte de a cânta cocosul de doua ori, tu de trei ori te vei lepada de mine".
E. 31 Dar Petru spunea cu si mai multa tarie:
A. "Chiar daca ar trebui sa mor cu tine, nu ma voi lepada de tine".
E. Si toti ziceau la fel.

A început sa se înspaimânte si sa se întristeze.

32 Au ajuns la o gradina numita Ghetsemani. Isus a spus ucenicilor sai:
+ "Stati aici cât timp ma voi ruga".
E. 33 A luat cu el pe Petru, pe Iacob si pe Ioan si a început a se întrista si nelinisti. 34 Si le-a spus:
+ "Sufletul meu este cuprins de o tristete de moarte. Ramâneti aici si vegheati".
E. 35 Iar el, îndepartându-se putin, s-a aruncat cu fata la pamânt si s-a rugat, daca este cu putinta, sa se îndeparteze de la el ceasul acela.
36 El spunea:
+ "Abba, Parinte, toate îti sunt cu putinta: îndeparteaza de la mine paharul acesta: totusi faca-se nu ce vreau eu, dar ceea ce vrei tu".
E. 37 Apoi s-a întors la ei si i-a gasit dormind. Isus i-a spus lui Petru:
+ "Simon, dormi? N-ai fost în stare sa veghezi macar un ceas?
38 Vegheati si va rugati, ca sa nu cadeti în ispita. Caci duhul este râvnic si trupul este neputincios".
E. 39 S-a dus iarasi si s-a rugat cu aceleasi cuvinte. 40 Întorcându-se, din nou i-a gasit dormind, caci ochii le erau grei de somn si nu stiau ce sa-i raspunda. 41 A venit a treia oara si le-a spus:
+ "De acum puteti sa dormiti si sa va odihniti. Gata, a sosit ceasul;
iata, Fiul Omului va fi dat în mâinile pacatosilor. 42 Sculati-va, sa mergem! Iata, cel care ma va vinde este aproape".

Arestati-l si duceti-l sub paza.

E. 43 Pe când vorbea Isus, a venit Iuda Iscarioteanul, unul dintre cei doisprezece, urmat de o multime mare înarmata cu sabii si ciomege,
trimisa de arhierei, de carturari si de batrâni; 44 tradatorul le daduse un semn zicând:
A. "Pe care îl voi saruta, acela este. Arestati-l si duceti-l sub paza".
E. 44 Cum a ajuns, s-a apropiat de Isus si i-a zis:
A. "Învatatorule".
E. Si l-a sarutat. 46 Ceilalti au pus mâna pe Isus si l-au arestat.
47 Unul dintre cei care stateau lânga el, scotând sabia, l-a lovit pe slujitorul arhiereului si i-a taiat urechea. 48 Isus le-a zis:
+ "Ati iesit cu sabii si cu ciomege sa ma prindeti ca pe un tâlhar.
49 În fiecare zi eram printre voi în templu, învatându-va, si nu m-ati arestat. Dar trebuie sa se împlineasca Scripturile".
E. 50 Atunci ucenicii l-au parasit si au fugit. 51 Un tânar, înfasurat numai cu un giulgiu, mergea în urma lui Isus; 52 au pus mâna pe el. El însa lasând giulgiul, a fugit fara nimic pe el.

Tu esti Cristos, Fiul Celui Binecuvântat?

53 Pe Isus l-au dus la marele preot si s-au adunat acolo toti arhiereii, batrânii si carturarii. 54 Petru îl urmase pe Isus de departe pâna în curtea interioara a palatului marelui preot si sedea împreuna cu slugile, încalzindu-se la foc. 55 Arhiereii si tot sinedriul cautau o marturie împotriva lui Isus, ca sa-l poata condamna la moarte, dar nu gaseau. 56 De fapt multi dadeau marturii false împotriva lui,
dar marturiile lor nu se potriveau între ele. 57 Unii s-au ridicat si au dat împotriva lui aceasta marturie falsa:
A. 58 "Noi l-am auzit zicând:
«Voi darâma acest templu facut de mâna de om si în trei zile voi cladi altul nefacut de mâna de om»".
E. 59 Dar nici în aceasta privinta marturia lor nu era la fel. 60 Atunci marele preot s-a ridicat în mijlocul lor si l-a întrebat pe Isus:
A. "Nu raspunzi nimic la marturiile pe care le depun împotriva ta?"
E. 61 Dar el tacea si nu raspundea nimic. Marele preot l-a întrebat din nou:
A. 62 "Esti tu Mesia, Fiul Celui Binecuvântat?"
E. Isus a spus:
+ "Eu sunt; îl veti vedea pe Fiul Omului sezând de-a dreapta Celui Atotputernic si venind pe norii cerului".
E. 63 Marele preot, sfâsiindu-si hainele, a zis:
A. "Ce ne mai trebuie martori? 64 Ati auzit blasfemia; ce parere aveti?"
E. Si toti au hotarât ca merita moartea. 65 Atunci au început sa-l scuipe si acoperindu-i fata, îl loveau cu pumnii, zicându-i:
A. "Ghiceste, profetule!"
E. Si slugile îl bateau cu palmele.

Nu-l cunosc pe omul despre care îmi vorbesti.

66 Pe când Petru statea jos în curte, a venit una dintre servitoarele marelui preot. 67 Vazându-l pe Petru, încalzindu-se, s-a uitat la el si i-a zis:
A. "Si tu erai cu Isus Nazarineanul".
E. 68 El însa a tagaduit, zicând:
A. "Nu stiu, nici nu înteleg ce vrei sa spui".
E. Apoi a iesit în pridvor; atunci a cântat cocosul. 69 Slujnica, vazându-l, a început iarasi sa zica celor de fata:
A. "Si acesta este dintre ei".
E. 70 Iar el a tagaduit din nou. Dupa putin timp, cei de fata i-au zis lui Petru:
A. "Cu siguranta ca esti dintre ei, caci esti galileean".
E. 71 Atunci el a început sa se blesteme si sa jure:
A. 72 "Nu-l cunosc pe omul acesta despre care îmi vorbiti".
E. Si îndata a cântat cocosul a doua oara. Atunci Petru si-a adus aminte de cuvântul pe care i-l spusese Isus: "Înainte de a cânta cocosul de doua ori, tu de trei ori te vei lepada de mine". Si a izbucnit în plâns.

Vreti sa vi-l eliberez pe regele iudeilor?

E. 15,1 Dis-de-dimineata, arhiereii, tinând sfat cu batrânii, cu carturarii si cu tot sinedriul, l-au legat pe Isus, l-au dus si l-au predat lui Pilat. 2 Pilat l-a întrebat:
A. "Tu esti regele iudeilor?"
E. Iar el a raspuns:
+ "Da, asa este".
E. 3 Iar arhiereii îl învinuiau de multe. 4 Pilat l-a întrebat din nou:
A. "Nu raspunzi nimic? Iata câte învinuiri aduc împotriva ta".
E. 5 Dar Isus nu a mai raspuns nimic, încât Pilat se mira. 6 La fiecare sarbatoare a Pastelui le elibera un detinut pe care îl cerea poporul. 7 Pe atunci se afla la închisoare unul cu numele Baraba, arestat împreuna cu niste razvratiti, care într-o rascoala savârsisera o crima. 8 Multimea, venind sus, a cerut de la Pilat favorul pe care li-l facea de obicei. 9 Pilat i-a întrebat:
A. "Vreti sa vi-l eliberez pe regele iudeilor?"
E. 10 Fiindca stia ca arhiereii îl dadusera pe mâna lui din invidie. 11 Dar arhiereii au atâtat multimea ca sa ceara eliberarea lui Baraba. 12 Pilat i-a întrebat din nou:
A. "Ce sa fac atunci cu acela pe care voi îl numiti regele iudeilor?"
E. 13 Ei au strigat:
P. "Rastigneste-l!"
E. 14 Pilat le-a zis:
A. "Dar ce rau a facut?"
E. Iar ei si mai tare au strigat:
P. "Rastigneste-l!"
E. 15 Vrând sa faca pe placul multimii, Pilat l-a eliberat pe Baraba, iar pe Isus, dupa ce a pus sa fie biciuit, l-a dat pe mâna lor ca sa-l rastigneasca.

Împletindu-i o cununa, i-au pus-o pe cap.

16 Soldatii l-au adus pe Isus în pretoriu, adica în curtea interioara a palatului si au adunat toata cohorta. 17 L-au îmbracat într-o haina de purpura si, împletindu-i o cununa de spini, i-au pus-o pe cap. 18 Au început sa faca plecaciuni în fata lui, zicând:
P. "Sa traiesti, rege al iudeilor!"
E. 19 Îl loveau peste cap cu o trestie, îl scuipau si cadeau în genunchi, aducându-i omagii. 20 Dupa ce si-au batut joc de el, l-au dezbracat de haina de purpura si l-au îmbracat cu hainele lui. Apoi l-au dus ca sa-l rastigneasca.

Si l-au dus la Golgota.

21 L-au silit pe un trecator, care venea de la câmp, pe Simon din Cirene, tatal lui Alexandru si al lui Rufus, ca sa duca crucea lui Isus, 22 si l-au dus la locul numit Golgota, care înseamna "Locul Capatânii".
A fost socotit cu nelegiuitii la un loc.

23 I-au dat sa bea vin amestecat cu smirna, dar el n-a luat. 24 Dupa ce l-au rastignit, si-au împartit între ei hainele lui, tragând la sorti pentru ele, care ce sa ia. 25 Când l-au rastignit era ora noua. 26 Deasupra era scris motivul condamnarii: "Regele iudeilor". 27 Si, împreuna cu el, au rastignit doi tâlhari: unul la dreapta si altul la stânga. 28 Astfel s-a împlinit Scriptura care zice: "Cu cei faradelege a fost pus alaturi".

Pe altii i-a salvat, dar pe sine nu se poate salva.

29 Cei care treceau pe acolo îl batjocorau, dând din cap:
A. "Hei, tu care darâmi templul si în trei zile îl zidesti la loc!
30 Salveaza-te pe tine însuti si da-te jos de pe cruce!"
E. 31 Tot asa si arhiereii îsi bateau joc zicând între ei:
A. "Pe altii i-a salvat, dar pe sine nu se poate salva! 32 Mesia, regele lui Israel, sa se dea jos acum de pe cruce, ca sa vedem si sa credem".
E. Chiar si cei rastigniti împreuna cu el îl batjocorau.

Scotând un strigat puternic, Isus si-a dat sufletul.

33 Pe la amiaza s-a facut întuneric peste tot pamântul pâna la ora trei. 34 Iar la ora trei Isus a strigat cu glas puternic:
+ "Eloi, Eloi, lema sabactani!"
E. Ceea ce înseamna:
+ "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai parasit".
E. 35 Auzindu-l unii dintre cei care stateau acolo, ziceau:
A. "Iata, îl striga pe Ilie".
E. 36 Unul a alergat si a înmuiat un burete în otet; l-a înfipt într-o trestie si i-a dat sa bea, zicând:
A. "Ia sa vedem daca vine Ilie sa-l dea jos".
E. 37 Dar Isus, scotând un strigat puternic, si-a dat sufletul.

Aici se îngenuncheaza si se face o pauza.
38 Perdeaua templului s-a rupt în doua de sus pâna jos. 39 Sutasul care statea în fata lui Isus, vazând cum a murit a zis:
A. "Acest om era într-adevar Fiul lui Dumnezeu!"
E. 40 Se mai aflau si niste femei care priveau de departe; printre ele erau Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacob cel mic si a lui Iosif, si Salomea, 41 care, si când era Isus în Galileea, mergeau dupa el si îl slujeau, si multe altele, care urcasera cu el la Ierusalim.

Iosif a pravalit o lespede la intrarea mormântului.

42 Când s-a lasat seara, fiindca era ziua de pregatire pentru sarbatoare, adica ajunul sâmbetei, 43 a venit Iosif din Arimateea, un om de seama, membru al Sinedriului, care astepta si el împaratia lui Dumnezeu. El s-a încumetat sa intre la Pilat ca sa ceara trupul lui Isus. 44 Pilat s-a mirat ca a murit atât de repede si, chemându-l pe sutas, l-a întrebat daca a murit de mult. 45 Primind confirmarea din partea sutasului, i-a daruit lui Iosif trupul mort. 46 Iosif, cumparând un giulgiu si coborându-l pe Isus de pe cruce, l-a înfasurat în giulgiu si l-a pus într-un mormânt care era sapat în stânca. Apoi a pravalit o lespede la intrarea mormântului. 47 Iar Maria Magdalena si Maria, mama lui Iosif, stateau privind locul unde-l pusese.

Cuvântul Domnului

texte semnate de Brian Pizzalato
Director cu Cateheza în Dieceza de Duluth, SUA
pentru CatholicNewsAgency.com

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/scriptura.asp?emaus=19
Vă rugăm să respectați drepturile de autor