www.profamilia.ro /scriptura.asp?emaus=15
 
 SFÂNTA SCRIPTURA 

Drumul spre Emaus
achizitionare: 22.11.2008; sursa: CatholicNewsAgency.com

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior A doua duminica din Post (Anul B)

Prima lectura: Geneza 22,1-2.9a.10-13.15-18
Psalmul responsorial: Psalmul 115
A doua lectura: Romani 8,31b-34
Lectura evanghelica: Marcu 9,2-10

În lectura evanghelica din aceasta duminica, Marcu ne relateaza Schimbarea la Fata a lui Isus, un eveniment extrem de plin de semnificatii.

 

Noul Moise

Una dintre principalele teme ale Evangheliei lui Marcu, asa cum am aratat de mai multe ori în aceasta serie, este sublinierea noului si mai marelui exod profetit de Isaia (cf. 40-55). Suntem condusi înapoi la aceasta tema când reflectam asupra Schimbarii la Fata a lui Isus. În Schimbarea la Fata, Isus îi ia pe Petru, Iacob si Ioan sus pe un munte si acolo se schimba la fata. În timp ce se întâmpla aceasta, Ilie si Moise apar alaturi de Isus, "si vorbeau cu Isus" (Marcu 9,4b).

Moise si Ilie reprezinta legea si profetii. Aparitia lor este un mod de a arata ca Isus este într-adevar împlinirea totala a legii si a profetilor. "Moise si Ilie contemplasera Gloria lui Dumnezeu pe munte; Legea si Profetii vestisera suferintele lui Mesia" (Catehismul Bisericii Catolice 555). Ei au fost de asemenea singurii din Vechiul Testament care au auzit vocea lui Dumnezeu pe Muntele Sinai.

Isus este în centru, si acest lucru este aratat clar spre sfârsitul pasajului când se spune: "Dintr-odata, privind în jurul lor, n-au mai vazut pe nimeni decât pe Isus singur cu ei" (Marcu 9,8). (Aceasta este o prefigurare a ceea ce se va întâmpla dupa Înviere, când cei doi discipoli si Isus au frânt pâinea în Emaus. Dupa ce a celebrat Euharistia împreuna cu ei, Isus "s-a facut nevazut dinaintea lor" (Luca 24,31b). Si aici Isus este în centru, desi este vorba aici despre prezenta euharistica a lui Isus. Isus însusi ne face sa întelegem aceasta prin faptul ca dispare dinaintea ochilor lor.)

Marcu continua sa ne arate ca promisiunea unui nou si mai mare exod este împlinita în noul Moise, Isus. Acest lucru este demonstrat de multe paralele între Moise si un eveniment din Exod 24 si Schimbarea la Fata a lui Isus. De exemplu: 1. Moise însusi este prezent la ambele evenimente. 2. Ambele evenimente au loc în a saptea zi (Exod 24,16; Marcu 9,2). 3. Amândoua au loc pe un munte (Exod 24,13.15). 4. Si Moise si Isus iau cu ei trei însotitori (Exod 24,1). 5. Fetele amândurora stralucesc de slava lui Dumnezeu (Exod 34,29). 6. În ambele evenimente se afla norul slavei prezentei lui Dumnezeu (Exod 24,15-16). 7. Dumnezeu vorbeste printr-un glas ceresc (Exod 24,12).

Pe lânga aceasta avem confirmari în plus ca Isus este noul Moise conducând un nou si mai mare exod. V-ati întrebat vreodata despre ce anume vorbeau Isus, Moise si Ilie? Marcu si Matei nu ne spun. Luca însa precizeaza ca ei "vorbeau despre plecarea lui care trebuia sa se împlineasca în Ierusalim" (9,30). Asadar, este interesant faptul ca vorbesc despre exodul lui, dar nu cel afara din Egipt, ci la Ierusalim. De asemenea este fascinant faptul ca Apocalipsul vorbeste despre Ierusalim ca noul Egipt (cf. 11,7-8). În acelasi context, Apocalipsul vorbeste si despre doi martori. "Ei au putere sa închida cerul ca sa nu cada ploaie în zilele profetiei lor" (Apocalips 11,6a). Exact acest lucru l-a facut Ilie în 1Regi 17,1. De asemenea "au putere asupra apelor, sa le schimbe în sânge si sa loveasca pamântul cu orice fel de plagi ori de câte ori ar vrea" (Apocalips 11,6b). Exact acest lucru l-a facut Moise în Exod 7,17.

Urmatorul lucru pe care ni-l arata Marcu, confirmând faptul ca Isus e noul Moise, este o legatura cu o sarbatoare vetero-testamentara inaugurata de Moise. Petru cere ca el sa faca trei colibe, ceea ce se poate traduce si prin "corturi". În Levitic 23,33-43 ni se vorbeste despre instituirea Sarbatorii Corturilor, care celebreaza faptul ca Dumnezeu a scos Israelul din pamântul Egiptului, pe lânga aniversarea daruirii legii. De asemenea, auzim glasul Tatalui care spune: "Acesta este Fiul meu cel iubit, ascultati de el!" (Marcu 9,7). Aceasta este o referinta la o profetie a lui Moise însusi când el spune: "Prooroc din mijlocul tau si din fratii tai, ca si mine, îti va ridica Domnul Dumnezeul tau: pe Acela sa-l ascultati" (Deuteronom 18,15). Isus este de fapt noul si mai marele Moise, Fiul vesnic al Tatalui.

 

Adevaruri si mai frumoase

Mai exista desigur alte aspecte al evenimentului Schimbarii la Fata care sunt importante. Un lucru ce trebuie mentionat este ca acest eveniment are loc imediat dupa ce Isus a prezis suferinta, moartea si învierea Sa, Apostolilor fiindu-le dificil sa "digere" aceasta importanta informatie (cf. Marcu 8,31-33). Isus îi lasa acum pe Petru, Iacob si Ioan sa întrezareasca slava Sa. Schimbarea la Fata este o scurta pregustare a învierii trupesti a lui Isus. Apostolii, data fiind natura lor umana fragila, au nevoie de aceasta dupa prezicerea apropiatei mortii a lui Isus.

Întrevedem de asemenea divinitatea lui Isus, faptul ca El este Dumnezeu, prin însusi momentul Schimbarii la Fata si prin cuvintele care ne duc înapoi la botezul lui Isus. Ca si la botez, avem din nou prezenta, si astfel revelarea, Tatalui, a Fiului si a Duhului Sfânt, si Tatal vorbeste Fiului, în puterea Duhului Sfânt. În întelepciunea ei, Biserica ne ofera aceasta lectura în timpul drumului nostru dificil de-a lungul Postului Mare. Asemenea discipolilor, avem nevoie sa fim încurajati în speranta noastra acum când strabatem pustiul perioadei Postului. Si noi putem întrezari ceea ce va urma atunci când vom celebra Învierea lui Cristos la Pasti. Dar mai important, ne pregatim pentru exodul nostru final din aceasta viata. Ne pregatim cu speranta plina de bucurie de a-l vedea pe Domnul fata la fata în toata slava Lui pentru toata vesnicia.

* * *

DUMINICA a 2-a din Post
Sf. Ioan al lui Dumnezeu, calug.

LECTURA I
Jertfa patriarhului nostru Abraham.

Citire din cartea Genezei 22,1-2.9a.10-13.15-18
În zilele acelea, 1 Dumnezeu l-a pus la încercare pe Abraham si i-a zis: "Abrahame, Abrahame!" El a raspuns: "Iata-ma!" 2 I-a zis Dumnezeu: "Ia-l pe fiul tau, pe singurul tau fiu, pe care îl iubesti, pe Isaac, du-te în tinutul Moria si jertfeste-l acolo ca ardere de tot pe un munte, pe care ti-l voi arata eu". 9a Când au ajuns la locul pe care i-l aratase Dumnezeu, Abraham a zidit acolo un altar si a asezat lemnele pe el. 10 Apoi a întins mâna si a luat cutitul, ca sa-l jertfeasca pe fiul sau. 11 Atunci îngerul Domnului l-a strigat din cer, zicând: "Abrahame, Abrahame!" "Iata-ma!", a raspuns acesta. 12 Iar îngerul i-a zis: "Nu-ti ridica mâna asupra copilului si nu-i face nici un rau, caci stiu acum ca te temi de Dumnezeu, întrucât n-ai crutat pentru mine pe singurul tau fiu". 13 Abraham a ridicat ochii si a vazut la spate un berbec încurcat cu coarnele într-un tufis. A luat deci berbecul si l-a jertfit ca ardere de tot în locul fiului sau. 15 Îngerul Domnului l-a chemat din cer a doua oara pe Abraham 16 si i-a zis: "Ma jur pe mine însumi, zice Domnul, pentru ca ai facut lucrul acesta si n-ai crutat pe fiul tau pentru mine, pe singurul tau fiu, te voi coplesi cu binecuvântari si îti voi înmulti urmasii atât de mult, încât vor fi ca stelele cerului si ca nisipul de pe tarmul marii si neamul tau va stapâni cetatile dusmanilor sai. Prin neamul tau, toate popoarele pamântului vor fi binecuvântate, pentru ca ai ascultat de porunca mea".

Cuvântul Domnului

PSALMUL RESPONSORIAL 115,10 si 15.16-17.18-19 (R.: Ps 114,9)
R.: Voi trai în prezenta Domnului în împaratia celor vii.
10 Eu cred, chiar si atunci când spun:
"Sunt prea nefericit".
15 Lucru de pret este în fata Domnului
moartea slujitorilor sai. R.

16 O, Doamne, eu sunt slujitorul tau,
slujitorul tau si fiul slujnicei tale.
Ai sfarâmat lanturile mele.
17 Îti voi aduce jertfa de lauda
si voi invoca numele tau. R.

18 Voi împlini cele fagaduite Domnului,
în fata întregului sau popor
19 în curtea casei Domnului,
în mijlocul tau, Ierusalime. R.

LECTURA A II-A
El nu l-a crutat pe propriul sau Fiu.

Citire din Scrisoarea sfântului apostol Paul catre Romani 8,31b-34
Fratilor, 31b daca Dumnezeu este de partea noastra, cine se va ridica împotriva noastra? 32 El nu l-a crutat pe propriul sau Fiu, ci l-a dat la moarte pentru noi toti, cum ar putea atunci sa nu ne daruiasca toate împreuna cu el? 33 Cine va aduce învinuire împotriva alesilor lui Dumnezeu? Dumnezeu este cel care îndreptateste! 34 Cine va rosti sentinta de condamnare? Cristos Isus a murit, ba mai mult, el a înviat, sade de-a dreapta lui Dumnezeu si mijloceste pentru noi!

Cuvântul Domnului

VERS LA EVANGHELIE
Din norul stralucitor s-a auzit glasul Tatalui:
"Acesta este Fiul meu preaiubit. Pe dânsul sa-l ascultati!"

EVANGHELIA
Acesta este Fiul meu preaiubit.

Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos dupa sfântul Marcu 9,2-10
În acel timp, 2 Isus a luat cu sine pe Petru, pe Iacob si pe Ioan, i-a dus la o parte pe un munte înalt si s-a schimbat la fata înaintea lor. 3 Hainele lui au devenit stralucitoare si atât de albe, cum nimeni de pe pamânt nu le-ar fi putut albi. 4 Si le-a aparut Ilie împreuna cu Moise, stând de vorba cu Isus. 5 Atunci Petru luând cuvântul a zis: "Învatatorule, ce bine ne simtim aici! Sa facem trei colibe: una pentru tine, una pentru Moise si una pentru Ilie". 6 De fapt nu stia ce sa spuna, atât erau de înspaimântati. 7 Si a venit un nor, care i-a învaluit, iar din nor s-a auzit un glas: "Acesta este Fiul meu preaiubit. Pe dânsul sa-l ascultati". 8 Apoi, deodata, privind în jur nu au mai vazut pe nimeni decât doar pe Isus singur cu ei. 9 Coborându-se de pe munte, Isus le-a poruncit sa nu povesteasca nimanui cele vazute de ei, înainte ca Fiul Omului sa fi înviat din morti. 10 Iar ei au împlinit porunca, dar se întrebau între ei: "Ce înseamna aceasta: când va învia din morti?"

Cuvântul Domnului

texte semnate de Brian Pizzalato
Director cu Cateheza în Dieceza de Duluth, SUA
pentru CatholicNewsAgency.com

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/scriptura.asp?emaus=15
Vă rugăm să respectați drepturile de autor