www.profamilia.ro /revista.asp?id=2007_01_05
 

 Revista "Familia crestina" - 01/2007 

De vorba cu... un canonist  

Despre casatoriile mixte
Familia crestina

Casatoria: Fundamente istorice si scripturisticeCuprinsEducatia copilului neastâmparat, de Claudia si David Arp

 

"Familia crestina" a mai tratat acest subiect în ianuarie 2004, printr-un articol tehnic al pr. Mihai Todea. Dat fiind ca cele mai multe întrebari primite de situl ProFamilia.ro solicita informatii despre casatoria între catolici si ne-catolici, revenim asupra subiectului, acum dintr-o perspectiva mai putin tehnica si sub forma unui interviu. Ne-am adresat pentru aceasta pr. Iuliu Muntean, specialist în drept canonic, încardinat în Eparhia Greco-Catolica de Oradea, presedinte al tribunalului intereparhial de prima instanta al Arhiepiscopiei Majore.

- Parinte Iuliu Muntean, într-o tara majoritar ortodoxa au loc, evident, numeroase casatorii între catolici si ortodocsi. În cazul persoanelor care îsi si practica credinta, una dintre cele mai frecvente întrebari pe care si-o pun este aceasta: pot celebra, în aceeasi zi, sau în zile diferite, casatoria în ambele Biserici?

- Pentru a întelege situatia, permiteti-mi sa pornesc de la urmatoarea premisa: casatoria se înfaptuieste prin consimtamântul dat de cei doi miri în fata ministrului propriei Biserici. În cazul romano-catolicilor, mirii sunt cei care celebreaza casatoria, asadar ministrul doar asista si, prin urmare, poate fi si diaconul. În cazul Bisericilor Orientale, fie ca acestea sunt catolice sau necatolice, cei doi miri îsi dau consimtamântul în fata ministrului care asista si binecuvânteaza. Acest consimtamânt are caracter permanent, atâta timp cât cei doi miri traiesc. Prin urmare, raspunsul este negativ: o data dat, indiferent de confesiune (romano-catolica, greco-catolica sau ortodoxa), consimtamântul matrimonial nu mai poate fi repetat, la fel cum nici botezul, mirul sau preotia nu pot fi repetate.

În cazul casatoriei în care ambii miri sunt catolici nu exista probleme, însa nu la fel si când e vorba despre o casatorie mixta: cunosc destule cazuri de repetare a sacramentului casatoriei (Grecia, Canada) si nu din cauza nerecunoasterii acestuia de catre slujitorul Bisericii celeilalte parti, ci din motive subiective, însa oricare ar fi acestea, este vorba despre un abuz. Prin analogie, daca sunt unii care traverseaza intersectia pe culoarea rosie a semaforului, înseamna ca s-a schimbat codul stradal?...

Cred ca situatia ar putea fi usor rezolvata daca cei doi miri s-ar hotarî cu privire la ministrul si ritul în care sa fie celebrat sacramentul, iar celalalt ministru, daca vrea si poate, sa asiste la acelasi sacrament, fara a le mai cere înca o data consimtamântul, ci recunoscând celebrarea facuta de confrate.

- Care sunt conditiile pentru ca o persoana catolica sa primeasca sacramentul casatoriei în Biserica Catolica cu o persoana ne-catolica?

- Trebuie facuta distinctia dintre casatoria între o parte catolica si o parte botezata necatolica, denumita si casatorie mixta, si casatoria dintre o parte catolica si una nebotezata, denumita si casatorie cu disparitate de cult. În ambele tipuri de casatorie, partea catolica trebuie sa declare în fata propriului Ierarh ca este pregatita sa îndeparteze pericolele abandonarii credintei si va asigura cu o promisiune sincera ca va face tot ceea ce-i sta în putere pentru ca toti fiii sa fie botezati si educati în Biserica Catolica; despre aceste promisiuni care vor fi facute de partea catolica, cealalta parte va fi înstiintata la timp, astfel încât sa rezulte sigur ca ea este cu adevarat constienta de promisiunea si obligatia partii catolice. În final, ambele parti vor fi instruite asupra scopurilor casatoriei (binele sotilor, procrearea si educarea fiilor) dar si despre proprietatile esentiale ale casatoriei (unitatea si indisolubilitatea): nici una dintre acestea nu trebuie sa fie excluse de nici unul dintre cei doi logodnici. Daca se celebreaza fara încuviintarea Episcopului, casatoria este totusi valida, dar ilicita. La fel cum, chiar daca stii conduce masina, o faci fara sa ai permis...

Referitor la cel de-al doilea caz, de casatorie cu disparitate de cult, întrucât la sacramente au acces doar cei botezati, daca partea nebotezata doreste sa-si pastreze propria credinta, casatoria poate fi înfaptuita doar cu dezlegare din partea Episcopului partii catolice. Fara aceasta dezlegare, se celebreaza în mod invalid.

- În cazul în care un catolic doreste sa se casatoreasca cu un ne-catolic divortat ce este de facut?

- Asa cum am spus mai devreme, proprietatile esentiale ale casatoriei sunt unitatea si indisolubilitatea: "ma casatoresc doar cu tine, si orice ar fi, nu ne vom desparti". Si nu sunt chestiuni de drept canonic ci de drept divin: însasi Domnul Isus a spus-o: "N-ati citit ca Cel ce i-a facut de la început i-a facut barbat si femeie? Si a zis: Pentru aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va lipi de femeia sa si vor fi amândoi un trup. Asa încât nu mai sunt doi, ci un trup. Deci, ce a împreunat Dumnezeu omul sa nu desparta" (Matei 19,4-6). Concluzia Domnului este foarte clara: în virtutea acestei porunci divine, casatoria este de nedespartit si nu îi este permis nimanui sa dezlege ceea ce Dumnezeu a unit într-un mod atât de intim si interpersonal.

Din pacate însa, multe casatorii esueaza din diferite motive, pentru care se recurge la divort, si cum viata merge înainte, multi se recasatoresc. Divortul civil se rezolva relativ usor, la fel si despartirea în Biserica ortodoxa, în care se permite recasatorirea pâna la a treia oara. Problema survine în momentul în care un ortodox divortat conform canoanelor Bisericii Ortodoxe doreste sa încheie o noua casatorie cu o persoana catolica, ce nu a mai fost casatorita. Ei bine, chiar daca Biserica Catolica recunoaste toate sacramentele Bisericii surori, totusi nu recunoaste divortul celor casatoriti, tocmai datorita principiului divin expus mai sus. Cei care au avut parte de falimentul casatoriei, fie ca sunt catolici fie ca sunt ortodocsi care doresc sa încheie o noua casatorie în Biserica Catolica, se pot adresa Tribunalului Bisericesc în a carui jurisdictie se afla pentru acuza invaliditatea casatoriei esuate. Cu alte cuvinte se acuza faptul ca cei doi logodnici au celebrat o casatorie care, din diferite motive, nu a fost valida, iar completul de judecata va judeca cu prudenta fiecare caz în parte, analizând toate motivatiile aduse, pentru a decreta, în final, daca respectiva casatorie a fost sau nu valida. Este vorba despre un proces în adevaratul sens al cuvântului, cu judecatori, avocati, notari, care poate dura pâna la maxim 1 an prima instanta, respectiv maxim 6 luni cea de-a doua.

- Parinte, va multumim, si sper ca vom mai putea apela la experienta Dvs pentru a discuta si despre alte sacramente sau aspecte canonice ce privesc familia.

- Desigur. Cu placere oricând.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/revista.asp?id=2007_01_05
Vă rugăm să respectați drepturile de autor