www.profamilia.ro /revista.asp?id=2005_02_13
 

 Revista "Familia crestina" - 02/2005 

SANCTUARUL DE LA CZESTOCHOWA
pr. William Saunders

Despre memorie si poezie cu Ana Blandiana si Romulus RusanCuprinsGhicitorile Sfântului Pavel

 

Este binecunoscuta devotiunea pe care Papa Ioan Paul al II-lea a avut-o catre Fecioara Maria. Unul dintre sanctuarele mariane care i-a fost deosebit de drag este sanctuarul Fecioarei de la Czestochowa, pe care l-a vizitat în timpul primei sale calatorii ca Papa în Polonia, din 1979. "Chemarea unui fiu al Poloniei pe scaunul Sf. Petru are o legatura evidenta si puternica cu acest loc sfânt, cu acest sanctuar al sperantei: Totus tuus ('Sunt cu totul al tau'), am soptit în rugaciune de multe ori în fata acestei icoane" (4 iunie 1979). În acest numar, cu caracter omagial, al revistei noastre, va propunem o calatorie în timp si spatiu la acest sanctuar.

Devotiunea catre Fecioara de la Czestochowa îsi are punctul central în icoana Preasfintei Fecioare Maria. Pictata pe lemn, icoana o prezinta pe Maria tinându-l cu bratul stâng pe Copilul Isus, în timp ce arata spre El cu mâna dreapta, acest tip de pictura fiind cunoscut în iconografie ca Hodighitria (Calauzitoarea). Ca si în alte icoane, Isus este reprezentat cu chip de adult în bratele Mamei sale, pentru a exprima astfel maturitatea deplina a pruncului Cristos în natura Sa divina. De-a lungul timpului, datorita expunerii la lumânarile aprinse lânga ea, icoana s-a întunecat, astfel ca Fecioara de la Czestochowa mai este cunoscuta si ca "Madona neagra".

La origini, traditia spune ca Sfântul Luca a pictat icoana pe lemnul unei mese facute de Sf. Iosif, pe care Maria a pastrat-o atunci când s-a mutat la Efes si a trait în grija Sf. Apostol Ioan. Sa ne amintim ca Sf. Luca a inclus în Evanghelia sa detalii despre Buna Vestire, despre vizita la Elisabeta, despre Nastere, despre prezentarea în Templu, despre regasirea lui Isus în Templu, detalii care nu se gasesc în alte Evanghelii si pe care poate sa le fi aflat chiar de la Maria. Sf. Elena este cea despre care se spune ca ar fi gasit icoana în anii 300. Teodor (530) mentioneaza existenta icoanei Hodighitria într-o biserica din Constantinopol înainte de anul 450.

În anul 988, icoana a ajuns în posesia printesei Ana, fiica împaratului bizantin Vasile al II-lea, sotia Sf. Vladimir din Kiev (975-1015), care a convertit populatia si a devenit primul domnitor crestin din Rusia. În 1382, printul Ladislau Opolczyk a adus icoana în castelul sau din Belz. Mai apoi, s-a decis sa transfere icoana în localitatea sa natala, orasul Opala. În drum spre Opala, el si însotitorii sai s-au oprit si au petrecut noaptea la Czestochowa, o localitate din Polonia, de pe râul Warta. În ziua urmatoare, caii înhamati la caruta ce transporta icoana au refuzat sa se miste, iar printul Ladislau a interpretat acest refuz ca un semn miraculos ca icoana trebuie sa ramâna în Czestochowa. Astfel, el a încredintat icoana grijii calugarilor pauliti (din Ordinul Hermitilor Sf. Paul), care aveau o manastire la Jasna Gora (Dealul Luminii), de deasupra orasului. În 1396, regele Jagellon (Ladislau al II-lea) a construit o frumoasa biserica-sanctuar pentru manastirea ce adapostea icoana.

Primele relatari despre miracole atribuite venerarii icoanei dateaza din 1402. Tot pe atunci, credinciosii au început sa îi spuna Mariei "Vindecatoarea Bolnavilor, Maica Milei si Regina Poloniei". La scurta vreme, sute de pelerini au început sa vina pentru a venera icoana si pentru a cere rugaciuni Preasfintei Maici. Din acest motiv, în 1430, husitii (adeptii lui Ioan Hus, cel care a denuntat devotiunea la Fecioara Maria si orice venerare a icoanelor) au atacat sanctuarul. Unul dintre husiti a lovit icoana cu sabia sa, facând trei zgârieturi pe obrazul drept al Mariei. Dupa ce a lovit a treia oara, husitul a cazut si a murit. Acest incident a provocat o si mai mare devotiune catre Fecioara de la Czestochowa.

În 1655, regele Carol Gustavus al Suediei a invadat Polonia cu armatele sale si a cucerit o mare parte din tara. Suedezii au fost urmati de rusi si de tatari, care au ocupat de asemenea parti din Polonia. Dar atunci când o armata de doua mii de suedezi a atacat manastirea de la Czestochowa, calugarii pauliti i-au respins si au atribuit victoria mijlocirii Fecioarei Negre. Victoria a transformat razboiul într-unul pentru credinta, al catolicilor împotriva luteranilor suedezi, a rusilor ortodocsi si a tatarilor musulmani. Încredintându-se protectiei Fecioarei Maria, polonezii au prins noi puteri. La 3 mai 1556, regele Jan Cazimir i-a declarat Fecioarei de la Czestochowa: "Eu, Jan Cazimir, rege al Poloniei, te iau pe tine ca Regina si Patroana a împaratiei mele. Pun poporul meu si armata mea sub protectia ta." Rezultatul a fost victoria polonezilor. De atunci, Fecioara de la Czestochowa, Regina Poloniei, a devenit un simbol polonez al natiunii, al patriotismului si al libertatii religioase. Credinta si patriotismul erau inseparabile, iar "pentru credinta si pentru patrie" a devenit un strigat de lupta.

La 14 septembrie 1920, în sarbatoarea Sfintei Cruci, armata rusa se afla la râul Vistula, gata sa invadeze Polonia. Traditia spune ca rusii au vazut-o într-o viziune, pe cer, pe Fecioara de la Czestochowa, si drept urmare s-au retras. Incidentul este cunoscut ca "Miracolul de la Vistula". În timpul ocupatiilor naziste si comuniste, guvernul a interzis pelerinajele la sanctuar si a impus pedepse grave pentru orice nerespectare a interdictiei. Cu toate acestea, milioane de credinciosi au continuat sa riste, mergând sa o venereze pe Madona Neagra.

La 26 august 1982, cu ocazia sarbatorii Fecioarei de la Czestochowa, Papa Ioan Paul al II-lea a celebrat a 600-a aniversare a sosirii icoanei în Polonia. Din capela sa de la Castel Gandolofo, unde exista o icoana a Fecioarei de la Czestochowa, la altarul principal, fostul Suveran Pontif a transmis un mesaj special polonezilor sai, care atunci se luptau pentru independenta, fiind sub tirania comunismului: "Dragii mei compatrioti! Oricât de dificile sunt vietile polonezilor în acest an, constiinta trebuie sa învinga în voi, pentru ca vietile sa va fie îmbratisate de Inima Maicii. Asa dupa cum l-a câstigat pe Maximilian Kolbe, Cavalerul Imaculatei, asa sa va câstige si pe voi. Fie ca Inima Mariei sa învinga! Fie ca Fecioara de la Jasna Gora sa ne câstige pe noi si prin noi! Fie ca ea sa câstige chiar si în mijlocul întristarilor si înfrângerilor noastre. Fie ca ea sa ne întareasca, pentru a nu ne opri niciodata din a lupta pentru adevar si dreptate, pentru libertate si pentru demnitatea vietilor noastre. Fie ca puterea sa se exprime în slabiciune, dupa cuvintele Apostolului Neamurilor si dupa exemplul compatriotului nostru, pr. Maximilian Kolbe. Regina a Poloniei, sunt cu tine, îmi amintesc de tine, privesc la tine!"

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/revista.asp?id=2005_02_13
Vă rugăm să respectați drepturile de autor