www.profamilia.ro /revista.asp?id=2005_01_24
 

 Revista "Familia creotina" - 01/2005 

UNU aI CU UNA FAC SEX?
Radu oi Oana Capan

Re?ete de PaotiCuprinsMica Biblie

 

Acum cātiva ani circula la televizor un videoclip al unei formatii din spatiul muzicii hip-hop, care spunea ceva de genul "unu si cu unu face doi / unu si cu una fac īntotdeauna sex". Aceasta piesa, de o calitate īndoielnica, este īnsa īntrucātva emblematica la capitolul versuri pentru mentalitatea unor tineri: ce pot face un el si o ea, decāt sa aiba relatii sexuale!? Atāta timp cāt aceste relatii au loc īn afara spatiului casatoriei, ele sunt condamnate ferm de Biserica - este un lucru bine stiut, dar si ignorat de multi. Si daca o argumentatie īmpotriva relatiilor sexuale īnainte de casatorie bazata pe Magisteriul Bisericii īi "lasa rece" pe majoritatea tinerilor, va propunem īn cele ce urmeaza sa trecem pe scurt īn revista cāteva probleme pe care le ridica īnceperea prematura a vietii sexuale, folosind observatii din spatiul studiilor psihologice, sociologice si nu numai.

Īnainte de a ne īntreba cāt, pardon, ce fac unu si cu una, sa vedem īnsa daca īntre cele doua "parti" putem pune un egal. Feministele vor spune un "da" categoric. Noi īnsa vom spune un "da" nuantat. Adica? Desigur, barbatii si femeile sunt egali īn drepturi, precum si īn alte privinte; din pacate īnsa īn secolul trecut egalitatea a fost dusa prea departe, pāna la identitate. Scotānd din ecuatie trupul, unii au ajuns la concluzia ca barbatul si femeia sunt identici. Diferentele dintre ei ar fi doar de ordin anatomic, de suprafata, adica diferente superficiale; īn interior īnsa, spun acestia, barbatul si femeia sunt perfect identici. Pe cāt de abstracta pare afirmatia, pe atāt de practice si triste sunt consecintele ei. Īn realitate barbatul si femeia sunt foarte diferiti, fara ca aceasta sa implice vreo superioritate a unuia asupra celuilalt. Negarea acestor diferente este o drama a lumii contemporane, si nu ne jucam cu cuvintele cānd facem o astfel de afirmatie.

Ati vazut ca "rationamentul" de mai sus a pornit de la separarea trupului de suflet (vointa, sentimente). Doar ca omul nu poate fi om fara trup. Corpul nostru este parte a existentei noastre, parte a fiintei noastre, care determina puternic ceea ce suntem. Si iata o prima diferenta īntre femei si barbati: pentru primele, legatura suflet-trup este mai puternica decāt pentru cei din urma. Observati fetele cānd se īntālnesc: se strāng īn brate, se saruta pe obraz una pe alta, iar prietenele bune merg adesea de māna. Trupurile, gesturile, exprima, exteriorizeaza ceea ce ele simt. Īn schimb la baieti, spunea un psiholog, "trupul este un scut īn spatele caruia acestia īsi ascund emotiile". La fete, legatura dintre suflet si trup se strānge si mai mult odata cu aparitia ciclurilor menstruale, care vor dicta o anumita ritmicitate a existentei lor, a starilor lor sufletesti. Aceasta legatura mai strānsa pe care persoana de sex feminin o are cu trupul sau o face ca ea sa acorde o mai mare atentie īngrijirii corporale, ceea ce nu se prea poate spune īntotdeauna despre persoana de sex masculin (exceptie perioadele īn care vrea sa atraga "femelele").

Si diferentele merg mai departe! Atunci cānd viziunea asupra sexualitatii nu este corecta, nu este integrala, barbatii si femeile vad radical diferit problema: īn general, primii cauta īn sex satisfactia fizica, pe cānd ele cauta satisfactia emotionala. Aceasta realitate a condus la urmatoarea formula sintetica: barbatii se folosesc de iubire pentru a face sex, iar femeile se folosesc de sex pentru a primi iubire. Mai ales la vārste fragede, tinerii nu sunt foarte constienti de aceste devieri ale īntelegerii sexualitatii (devieri care īsi au originea īn pacatul stramosesc, īn gāndirea lumeasca, īn mesajul deformator al mass-media - teme largi, ce nu le putem trata aici) si de aici izvorasc multe drame.

Sa ne īntoarcem acum la ce fac unu si cu una. Relatiile sexuale la vārsta scolara au devenit din pacate tot mai raspāndite, chiar si la noi īn tara. Pe vremea cānd mergeam noi la scoala, toaletele aveau peretii plini de vulgaritati... si atāt. Astazi, toaletele au devenit locul de practicare a ceea ce pe vremuri se scria pe perete. Si cel mai mult au de pierdut īn urma acestor acte sexual-teribiliste īn primul rānd fetele. Nu dorim sa afirmam ca pentru baieti totul este OK, doar ca dimensiunea dramei pe care fetele o resimt ulterior este mult mai mare. Iar acest fapt, atestat de psihologi, īsi are explicatia īn viziunea diferita cu care fata si baiatul se implica īn actul sexual. Ea o face din dragoste (asa cum o īntelege ea) si crede ca participarea baiatului are aceeasi motivatie. Pentru el īnsa este o chestiune fiziologica, adesea o simpla victorie, ca si marcarea unui gol la fotbal. Pentru persoana de sex feminin, actul sexual īnseamna o daruire, cu trupul, celuilalt. Pentru persoana de sex masculin, distantarea specifica fata de trup face ca actul sexual sa fie - īn conditiile imaturitatii īntelegerii sexualitatii - ceva impersonal, nu neaparat expresia vreunui sentiment sau a vreunui angajament.

O fata este putin probabil sa aiba relatii sexuale cu un baiat daca nu simte ceva deosebit pentru el. Invers īnsa, se īntāmpla adesea. Si de aceea, pornind de la premisa gresita ca si celalalt are aceleasi motivatii ca si ea, fata se arunca īntr-o daruire care, cu cāt este mai profunda, cu atāt va lasa ulterior un gust mai amar. Descoperind ca au fost "folosite" pentru satisfacerea unor pofte, fetele care au avut relatii sexuale īsi dezvolta aproape īntotdeauna un simt cinic legat de sexualitate, de casatorie īn general. Pentru baieti īnsa nu apare nici o dezamagire: au intrat īn hora relatiilor sexuale pentru a obtine satisfactie fizica, si aceasta au obtinut. De aceea, odata īnceputa viata sexuala, la baieti ea continua, īn timp ce pentru fete pot sa treaca si ani pāna cānd vor mai face acest pas.

Chiar daca pentru baieti relatiile sexuale par - subliniem, par! - a fi cu consecinte mai putin serioase decāt asupra fetelor, pe termen lung consecintele sunt grave pentru oricine, indiferent de sex. Sarind peste etapa cunoasterii sufletului partenerului si a asumarii unor angajamente unul fata de celalalt, doi tineri care au relatii sexuale trec direct la cunoasterea... partilor anatomice. Cu fiecare noua relatie, viziunea fiecaruia despre sexualitate devine mai deformata. Pentru fete apare īntrebarea sfredelitoare daca vor cunoaste pe cineva care sa īnteleaga iubirea ca si ele, sau vor trece permanent printr-un ciclu īndragostire-dezamagire. Pentru baieti sexualitatea devine o chestiune de performanta, o cautare de noi aventuri, care sa produca mai multa satisfactie fizica. Īn ambele cazuri, actul sexual īsi pierde misterul, frumusetea, pasiunea, pentru a deveni un element dezgolit, sarac, plat.

Interesant, multe cupluri īsi īncep viata sexuala invocānd ca vor sa vada daca se potrivesc. Statisticile arata īnsa ca cele mai multe divorturi apar īn chiar cuplurile care au trait īmpreuna īnainte de casatorie. Mai sta īn picioare atunci motivul? Īn nici un caz. Relatiile sexuale premaritale se supun expresiei "graba strica treaba". Iarna, pacaliti de o saptamāna de caldura, unii copaci īnmuguresc, pentru ca apoi sa īnghete la revenirea frigului. Altii īnsa se "pastreaza" pentru primavara, īnflorind spre bucuria ochilor nostri, iar peste vara dau fructe, pe care le culegem toamna. Este un ciclu de la care copacii nu se pot sustrage. La fel si unii tineri, la caldura a ceea ce ei numesc iubire, se deschid relatiilor sexuale, neīntelegānd ca tineretea este o "iarna", īn care trebuie sa īsi tina hainele pe ei. Vine īnsa si un timp al īnfloririi - se numeste casatorie -, cānd sexualitatea explodeaza, devenind izvor de bucurie si de viata.

Un consilier catolic povesteste īntr-un articol ca, la discutiile despre sexualitate si castitate, īsi īncepe īntālnirile cu tinerii īntrebāndu-i: "Daca va veti casatori, doriti ca partenerul vostru sa va fie fidel īntotdeauna?" Raspunsul este un "da" unanim. Urmatoarea īntrebare pe care le-o pune este: "Dar voi, doriti īn schimb sa fiti fideli partenerului vostru?" Raspunsul este din nou unanim pozitiv. "Atunci de ce sa nu īncepeti de acum fiti fideli partenerului vostru?" Este o īntrebare pe care o propunem si noi tinerilor care doresc sa īntemeieze o familie, chiar daca nu stiu de pe acum numele partenerului. Nu īntāmplator, Biserica vorbeste despre o "pregatire īndepartata" la casatorie. Nu īndepartata īn kilometri, ci o pregatire din timp pentru casatorie, din timpul adolescentei, si chiar mai rapid. A te pastra pentru cel care īti va fi sot sau sotie nu este un lucru demodat, ci de fapt unul dintre cele mai destepte lucruri pe care le poti face pentru viitoarea ta familie.

Am trecut īn revista, īn rāndurile de mai sus, cāteva idei care reies din studii ale unor persoane care nu au nici o legatura cu Biserica. Daca spatiul ne-ar fi permis, am fi prezentat mai multe. Concluzia lor este īnsa aceasta: relatiile sexuale īnainte de casatorie nu fac bine pe termen lung, chiar daca produc pe moment o anumita īmplinire emotionala sau satisfactie fizica. Doar īn casatorie - o relatie unica si stabila - sexualitatea īi ajuta pe parteneri sa se īmplineasca. Astfel, studii seculare sustin ceea ce si Biserica, cu limbajul ei, spune de doua mii de ani. Oare sa fie o coincidenta aceasta suprapunere de viziune? Īn nici un caz. Faptul ca si studiile psihologice si sociologice afirma acelasi mesaj cu al Bisericii - ca relatiile sexuale īsi au locul doar īn casatorie - este de fapt o dovada īn plus ca avem de-a face cu un adevar profund uman.

Aceastć paginć a fost listatć de la adresa: http://www.profamilia.ro/revista.asp?id=2005_01_24
Vć rugćm sć respectaži drepturile de autor