www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=99

Regia:Michael Mann
Roluri principale:Tom Cruise, Jamie Foxx
Gen:Actiune, Drama, Thriller
Durata:120
Producator:DreamWorks SKG, Paramount Pictures
Premiera în România:08.10.2004

Un sofer de taxi devine, fara sa vrea, complicele unui ucigas profesionist în thriller-ul "Colateral" (DreamWorks). Întorcându-se la genul familiar lui, regizorul Michael Mann ne ofera un film cu multa tensiune si dispus pe mai multe straturi, a carui actiune se desfasoara într-un Los Angeles nocturn si agitat.

Jamie Foxx îl interpreteaza pe Max, un sofer ce viseaza sa strânga economii suficiente pentru a-si lansa o afacere proprie cu limuzine. În spatele lui se aseaza Vincent (Tom Cruise), un strain venit în oras pentru o noapte, cu parul grizonat si cu o pofta nebuna de ucis. El îi spune lui Max ca este un om de afaceri venit în L.A. pentru a încheia o afacere ce solicita semnaturile a cinci parteneri aflati în diferite locuri din oras. Îi ofera lui Max 600 de dolari pentru a-si opri ceasul de la taxi si pentru a-l plimba pentru restul noptii. Dar lucrurile iau o întorsatura mortala atunci când, dupa ce Vincent a coborât la prima destinatie, un trup ciuruit de gloante cade pe taxiul parcat al lui Max. Se dovedeste ca Vicent este de fapt un ucigas angajat de seful unui cartel latino-american pentru a-i elimina pe martorii cheie dintr-un proces ce i-ar putea distruge afacerea cu droguri. Luându-l ostatic pe Max, Vincent îl forteaza sa îi fie sofer spre urmatoarele runde de crime. Dar odata cu desfasurarea filmului, devine mai neclar cine din cei doi sta cu adevarat pe scaunul soferului.

Cinematografic, Mann marcheaza un vârf al carierei lui prin acest film ce foloseste efecte digitale video din plin. Desi "Colateral" are o paleta mai putin colorata decât realizarile anterioare, "Heat" sau "Manhunter", calatoria de câteva ore oferita de Mann în Los Angeles este totusi o adevarata rapsodie nocturna cu umbre seducatoare si strazi cu lumini calde. Filmul reuseste sa fie compact si coerent, poate mai putin ultimele 20 minute care tin mai mult de filmele de actiune. Având loc pe fundalul unei singure nopti, "Colateral" este un film mai intim si mai cu substanta decât de exemplu "Heat". Majoritatea filmului, care dureaza doua ore, contine dialoguri între Max si Vincent, în timp ce calatoresc cu taxiul prin L.A. Ca si în filmele anterioare regizate de Mann, violenta joaca un rol important în "Colateral". Exceptând unele împuscaturi si o executie, crimele sunt tratate fara prea multe detalii vizuale.

Cruise hipnotizeaza cu parul sau grizonat, în postura de ucigas profesionist, o combinatie de mortal si singuratic. Cunoscut mai mult pentru rolurile comice, Foxx se dovedeste capabil sa contrabalanseze implacabilitatea lui Cruise. Distributia îl mai include pe Mark Ruffalo, politistul sub acoperire ce îl urmareste pe Vicent, si pe Jada Pinkett Smith, ca procuroare. Sub ambalajul povestii despre crime, "Colateral" este de fapt o dezbatere filosofica între Max si Vincent ce aduce un accent existential actiunii filmului. Vincent este un nihilist care vede lumea si fiecare parte din ea ca pe "un accident cosmic", produs de soarta aleatoare. Fara piedica de siguranta a sensului si a moralei, trasul cu pistolul este mai usor. Daca nimicul înseamna totul, a lua viata cuiva are tot atât de mici consecinte ca si condusul unui taxi. Dupa cum spunea Dostoyevsky, fara Dumnezeu - fara un sistem moral care sa defineasca binele si raul - "totul este permis".

Datorita violentei intensive si limbajului dur, Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul L - adica limitat, respectiv film problematic chiar si pentru adulti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restrictionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=99