www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=96

Regia:Tony Scott
Roluri principale:Denzel Washington, Christopher Walken
Gen:Actiune, Drama, Thriller
Durata:146
Producator:Fox 2000 Pictures
Premiera în România:01.10.2004

Un fost membru al fortelor speciale devine bodyguard profesionist, dezlantuindu-si furia pe mexicanii responsabili de rapirea fetitei pe care trebuia sa o pazeasca. Toate acestea se petrec în întunecatul si sângerosul thriller "Pus pe jar" (Fox Pictures).

Filmul apare pe fundalul unor alte filme violente recente precum "Kill Bill - Vol. 2" sau "The Punisher", fiind la fel de violent, cel mai reprobabil fapt fiind încercarea de a justifica violenta în contextul unei mânii drepte, invocându-se Romani 12,21. Denzel Washington îl interpreteaza pe John Creasy, un fost soldat pe care peregrinarile l-au adus în Mexic. Creasy pare a nu fi foarte interesat de viata. Prin intermediul unui prieten de lupta, Rayburn (Christopher Walken), el este angajat de o familie bogata din Mexico City (Marc Anthony si Radha Mitchell) ce se tem pentru fiica lor, Pita (Dakota Fanning). Filmul trateaza o problema trista a Mexicului: a copiilor rapiti pentru rascumparare. O problema trista si violenta, reflectata într-un film trist si violent.

O introducere lunga stabileste pretextul carnagiului ce va urma. Sobrul Creasy rezista initial farmecelor tinerei Pita, dar în final curajul si inteligenta ei o cuceresc. Ea îi da un nou motiv sa traiasca. Devine în curând nu doar om de paza ci si tata surogat, învatând-o sa înoate, ajutând-o la lectii, s.a. Evident ca Pita va fi rapita, iar Creasy va fi aproape omorât. Rezultatul? Creasy devine îngerul razbunarii, îmbarcându-se într-o cursa a razbunarii îndreptata împotriva rapitorilor, având mandat din partea mamei lui Pita ("ucide-i pe toti" - ceea ce va si face). "Este un artist al mortii", zice la un moment dat în film Rayburn, "si acum se pregateste sa îsi picteze capodopera vietii lui." În acest razboi, Creasy este ajutat de jurnalistul (Rachel Ticotin) si de cel ce pare a fi singurul politist onest din Mexic (Giancarlo Giannini).

Restul filmului este un material despre torturi. Din scena în scena, Creasy îsi alege metode tot mai violente pentru a obtine informatii si pentru a ajunge la fata, drum ce trece prin enigmaticul lider cunoscut ca "Vocea" (Gustavo Sanchez Parra). Exista unele scene de o violenta extrema, ce fac practic filmul imposibil de urmarit. Desi plin de imagini catolice si de citate biblice, filmul trateaza superficial problemele de credinta si cele de morala. Crucifixele, lumânarile, statuile mariane, rugaciunile pe care si criminalii le rostesc, dau un fel de cadru spiritual, dar pentru violenta. La un moment dat Creasy îl întreaba pe Rayburn: "Ne va ierta oare Dumnezeu pentru ce am facut?" Filmul ar fi putut fi mult mai interesant daca ar fi explorat si aceasta cautare, pe lânga linia sângeroasa.

Filmul se încheie cu un act de sacrificiu al lui Creasy, o dovada poate ca oricine, oricât de marcat de pacat, nu este pierdut pe vesnicie. Cainta din ultimul minut salveaza acest film de la a fi foarte ofensator moral: ramâne doar ofensator moral - ceea ce nu justifica însa lungimea de peste doua ore. Washington are ca de obicei un joc solid, dar odata ce gloantele încep sa zboare prestatiile actoricesti trec în umbra. Fanning joaca adorabil si ei i se datoreaza impactul emotional al filmului.

Violenta excesiva, justificarea razbunarii, limbajul vulgar si dur, si prezentarea unei sinucideri, au facut ca Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani sa clasifice filmul cu O - adica ofensator moral. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restrictionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=96