www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=81

Regia:Eric Bress, J. Mackye Gruber
Roluri principale:Ashton Kutcher, Amy Smart
Gen:SF, Thriller
Durata:113
Producator:Blackout Entertainment
Premiera în România:16.07.2004

"Zbor de fluture" are titlul în original "The Butterfly Effect", titlul pe care ni-l explica, oi cu aceasta oi ceva din ac?iunea filmului, Amy Smart, cea care o interpreteaza pe Kayleigh, prietena personajului principal, Evan Treborn (Ashton Kutcher): "Efectul fluturelui este acea teorie conform careia atunci când un fluture zboara la New York, bataia aripilor sale va fi resim?ita în Japonia ca un uragan. În film, aceasta teorie este demonstrata de faptul ca Evan se întoarce în trecut oi schimba un detaliu neînsemnat, dar care va afecta întregul prezent. De fiecare data când calatoreote în timp, schimba înca pu?in din copilaria sa nefericita, dar schimbarile nu sunt mereu pozitive."

Acum ca am în?eles ce este cu fluturele, sa o luam sistematic. Evan este un tânar care sufera din tinere?e de misterioase crize de amnezie, explicabile în parte de amintirile represate din copilaria traumatica pe care a avut-o, copilarie marcata în principal de trei prieteni: Lenny (Elden Henson), Kayleigh (Amy Smart) oi sadicul lui frate Tommy (William Lee Scott). Dupa un început ame?itor, filmul da înapoi cu 13 ani, prezentându-ni-l pe tânarul Evan (Logan Lerman) oi pe mama sa (Melora Walters). Aceasta are probleme cu Evan, în urma plângerilor înva?atoarei lui hotarându-se sa îl duca la un medic, pentru a-i scana creierul. Psihologul care îl consulta pe Evan îl încurajeaza sa îoi ?ina un jurnal în care sa îoi noteze zilnic activitatea, ca o metoda de lupta împotriva pierderilor de memorie devenite tot mai frecvente.

ai cum sa nu îoi piarda memoria cu evenimentele traite în copilarie? Filmul ne duce cu al?i oase ani înainte, când Evan (acum jucat de John Patrick Amedori) oi echipa lui nebuna, pun dinamita într-o cutie pootala, crezând ca pun artificii; dinamita explodeaza oi ucide o femeie ce se întorcea acasa cu bebeluoul ei. Filmul ne aduce mai apoi în prezentul filmului, în care Evan este un inteligent oi barbos student la psihologie, care îoi scrie doctoratul despre memorie. Într-o noapte, citind din jurnalul sau, Evan descopera ca cuvintele scrise de el în jurnal declanoeaza niote for?e psihice care îi permit sa calatoreasca în timp, la perioada descrisa în fragmentul citit.

Din acest punct, filmul urmeaza mai multe realita?i paralele: Evan doreote sa transforme în bine vie?ile prietenilor lui, oi îoi foloseote pentru aceasta abilita?ile tocmai descoperite pentru a rescrie istoria. Evan neglijeaza "efectul fluturelui", oi nici nu pare sa fi urmarit binecunoscuta serie "Back to the Future", aoa ca se comporta inconotient, uitând ca schimbarile din trecut pot sa aiba efecte nebanuite în prezentul alterat. Cu toate inten?iile lui bune, vie?ile din prezent nu iau turnura dorita. Prietena oi iubita lui, Kayleigh, ajunge la un moment dat calugari?a, iar pe un alt fir al realita?ii dependenta de droguri.

Filmul vorbeote despre efectele dramatice pe care le pot avea abuzurile suferite în copilarie asupra formarii psihologice oi emo?ionale a unui copil. Regizorii Eric Bress oi J. Mackye Gruber ar fi vrut sa vorbeasca oi despre arogan?a prometiana a jocului de-a Dumnezeu, dar filmul eoueaza la acest capitol. E clar ca filmul vorbeote despre teoria haosului, dar aceasta nu trebuia reflectata neaparat printr-un nara?iune haotica. În plus spectatorul este pus sa îndure prea multe: stereotipuri ieftine despre creotinism, nuditate gratuita, multa violen?a oi altele.

Datorita scenelor sexuale, celor cu nuditate, abordarii temei pornografiei cu copii, aluziilor la homosexualitate, violen?ei unor imagini, folosirii drogurilor, precum oi a unui limbaj vulgar (oi alte obiec?ii), Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu O - adica ofensator moral. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restric?ionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=81