www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=73

Regia:Wolfgang Petersen
Roluri principale:Brad Pitt, Eric Bana, Orlando Bloom
Gen:Ac?iune, Drama, Razboi
Durata:165
Producator:Village Roadshow Productions, Warner Bros.
Premiera în România:14.05.2004

Armate antice se razboiesc pentru iubire, onoare oi glorie în box-office în filmul "Troia" (Warner Bros.), regizat de Wolfgang Petersen. Bazat, în parte cel pu?in, pe Iliada lui Homer (compusa în secolul al VIII-lea î.C, la 300-400 de ani dupa evenimentele relatate), filmul prezinta asediul oi caderea Troiei - un orao antic de pe coasta de nord a Turiciei de astazi - în urma invaziei greceoti. Urmând firul homeric, conflictul porneote atunci când Paris (Orlando Bloom), fiul desfrânat al regelui Priam al Troiei (Peter O'Toole), o rapeote pe frumoasa Elena (Diana Kruger) de la so?ul ei, regele Menelaus al Spartei (Brendan Gleeson), în timpul unei perioade de pace între cele doua na?iuni rivale.

Înfuriat de umilirea publica, Menelaus apeleaza la megalomaniacul sau frate, regele Agamemnon al Micenei (Brian Cox), sa adune o armata uriaoa pentru a jefui Troia oi pentru a-i razbuna onoarea. Având deja sub el majoritatea triburilor greceoti, Agamemnon este de acord sa porneasca la razboi, dar aceasta nu atât pentru onoarea fratelui sau, cât pentru a-oi potoli lacomia. Înainte de a întinde însa pânzele, regele micean trebuie sa îl convinga pe aprigul Ahile (Brad Pitt), cel mai mare razboinic al lumii antice, sa raspunda la chemarea la arme împotriva Troiei. "Nascut pentru a ucide", semizeul Ahile este invincibila maoina de lupta a carui arogan?a este depaoita doar de dispre?ul pentru Agamemnon. El va pune deoparte aceasta vrajba în speran?a de a câotiga faima eterna pe care i-a prevestit-o mama zei?a (Julie Christie) - al carei pre?i va fi, l-a avertizat ea, chiar propria via?a.

Luptând de partea troienilor este viteazul Hector (Eric Bana), dornic sa încheie ceea ce a început fratele sau, Paris. ai începând cu scena invaziei, avem în continuare razboi aproape non-stop, întrerupt de scurte pauze cu dialoguri. Din punct de vedere tehnic, "Troia" reprezinta o realizare de excep?ie, cu numeroase secven?e de dimensiuni gigantice filmate cu maiestrie. Sunt scene de lupta cu actori în carne oi oase, precum oi scene generate cu ajutorul calculatorului, iar apogeul filmului poate fi identificat cu Troia în flacari oi cu coreografica oi mortala lupta dintre Hector oi Ahile. Bronzatul Brad Pitt umple rolul lui Ahile, prezentat ca o mixtura de tandre?e oi furie, chipul lui facând credibila sorgintea sa semidivina. Bana ne ofera un Hector nobil oi viril, iar O'Toole aduce un iz de autoritate melancolica în rolul regelui Priam.

Ramânând fidel sursei, "Troia" îoi i-a libertatea de a repovesti povestea, comprimând de exemplu cei 10 ani în ceea ce nu pare a fi mai mult de o luna, oi importând elemente ne-homerice precum calul troian (adaugat de la poetul roman Virgilius). Zeii care la Homer domina scena, sunt ascunoi de Petersen în versiunea sa demitologizata. Deoi Muntele Olimp nu se aude, întreg filmul este strabatut de no?iunea pagâna a sor?ii. ai daca este sa vorbim de un calcâi al lui Ahile pentru acest film, acesta ar fi modul de tratare a femeilor. Filmul prezinta razboiul câteodata glorificându-l, altadata subliniind ororile lui, oi în final stupiditatea lui. ai deoi lumea pre-creotina din Troia este plina de na?ionalism tribal, razbunare oi oovinism exacerbat, ea celebreaza totuoi virtu?i precum onoarea, curajul oi loialitatea.

Filmul con?ine imagini violente, precum corpuri ale luptatorilor trase în urma de care, imagini ce reduc audien?a dispusa pentru aoa ceva. Dupa cum spune Hector la un moment dat, "razboiul nu are nimic glorios sau poetic". În cea mai impresionanta scena a filmului, batrânul Priam îi spune lui Ahile ca deoi ramân duomani "chiar oi duomanii pot sa îoi arate respect unui altuia", o lec?ie valoroasa pentru lumea noastra ravaoita prea des de zeii razboiului.

Datorita numeroaselor scene violente de razboi, unor scene cu aluzii sexuale oi nuditate par?iala, Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-III - adica pentru adul?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restric?ionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=73