www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=71

Regia:David Koepp
Roluri principale:Johnny Depp, John Turturro
Gen:Drama, Horror, Thriller
Durata:106
Producator:Columbia Pictures
Premiera în România:16.04.2004

În mod ciudat, lucrarile scurte ale lui Stephen King au avut mai mare succes la ecranizare decât romanele lui. Putine dintre cartile lui groase au impresionat pe marele ecran: doua exceptii ar fi "The Shining" (1980) si "Misery" (1990), dar reusita lor se poate spune ca se datoreaza în primul caz lui Stanley Kubrick (care l-a regizat) si în al doilea caz lui Kathy Bates (care a jucat în el), mai mult decât textului ce a stat la baza scenariului. În cazul povestilor scurte, filmele de succes ce au pornit de la ele sunt mai multe. Sa amintim însa tot doua: "The Shawshank Redemption" (1994) si "Stand by Me" (1986). La lista se adauga si "Secret Window" (Fereastra secreta), un thriller captivant, bine gândit din punct de vedere psihologic, ce are la baza novela lui King intitulata "Fereastra secreta, gradina secreta".

Nu de mult pirat, Johnny Depp îl interpreteaza acum pe Mort Rainey, un autor de succes care sufera de blocajul scriitoricesc, si al carui pat nefacut reflecta cu fidelitate haosul din viata lui. Aproape de încheierea unui divort dureros, Rainey se ascunde într-o cabana de pe malul unui lac. Viata lui dezordonata consta mai mult în somn pe o mizerabila canapea, bântuit de amintirile momentului în care si-a gasit sotia (Maria Bello) împreuna cu iubitul ei (Timothy Hutton) într-o mic motel la margine de strada. Una din lungile ture de somn ale lui Rainey este întrerupta de un strain intrat în casa lui. Barbatul se prezinta ca fiind John Shooter (John Turturro), un fermier ticnit din Mississippi cu o palarie ciudata si cu o voce taraganata. El îl acuza pe Rainey de plagiat pentru una din povestile sale, cerând despagubiri.

Rainey cauta sa rezolve neîntelegerea, afirmând ca publicarea povestii sale s-a facut cu câtiva ani înainte de pretinsul manuscris al lui Shooter. Acesta însa nu cedeaza, devine tot mai paranoic, începe sa ucida si totul se transforma într-un joc de-a soarecele si pisica. Din fericire regizorul a ales sa nu umple ecranul cu sânge ci sa nasca fiori reci în spectatori. Actiunea încordata tine în suspans audienta, si se poate recunoaste influenta lui Hitchcock. Drama are la baza observatii psihologice si natura cazuta a omului. Toate crimele au la radacina pacatele mortale ale invidiei si urii. Marea parte a filmului se petrece înauntrul sau în jurul cabanei lui Rainey. Astfel, Koepp cu "Fereastra secreta", asemeni lui Kubrick cu "The Shining", exploreaza tema singuratatii scriitorilor în timpul procesului lor de creatie. Ambii regizori s-au folosit de contexte claustrofobe ce arata cum izolarea poate duce la nebunie. Ambele filme arata cum omul închis într-un spatiu limitat pierde contactul cu realitatea.

Depp face un alt rol de mare clasa, ridicând povestea deasupra la un banal thriller cu un nebun ce omoara în stânga si în dreapta. El reuseste sa fie foarte realist în exprimarea depresiei si nebuniei. La fel de meritorie este interpretarea lui Turturro, care intra groaznic de bine în pielea personajului sau, de taran violent, viclean, rautacios si invidios.

Datorita violentelor repetate, unor aluziilor sexuale si folosirii pe alocuri a unor expresii vulgare si profanatoare, Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-III - adica pentru adulti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica este obligatoriu acordul parintilor si interzis sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=71