www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=65

Misterele fluviului (2003)
Mystic River

Regia:Clint Eastwood
Roluri principale:Sean Penn, Tim Robbins, Kevin Bacon
Durata:137
Premiera în România:19.03.2004

Un eveniment din copilarie are consecinte devastatoare, aflam atunci când o crima reuneste trei fosti prieteni în filmul "Misterele Fluviului" al lui Clint Eastwood. Regizorul pare a închide acum un cerc: a început cu rolul politistului Dirty Harry în filme ce laudau violenta pentru a regiza el, mai apoi, filme mai mature precum "Unforgiven" sau aceasta dureroasa drama ce vorbeste despre oroare si despre consecintele violentei.

Desi filmul nu este complet satisfacator din punct de vedere moral - nefiind unul cu caracterizari în alb si negru în care binele triumfeaza asupra raului -, avem totusi de a face cu o productie cinematografica ce emana repulsie fata de toti cei care ranesc copii - si demonstreaza efectele teribile care se pot manifesta chiar si dupa foarte mult timp. Începutul ne aduce într-un cartier rau-famat din Boston, unde trei baieti îsi scrijelesc numele în cimentul proaspat, când o masina opreste lânga ei si doi oameni ce se pretind a fi politisti îi cearta, si îi ordona lui Dave, cel mai timid baiat, sa se urce cu ei în masina. Trei zile mai târziu, Dave scapa, ramânând pentru totdeauna marcat de abuzurile sexuale suferite atunci.

Dupa aproape 30 de ani, cei trei nu mai sunt prieteni, desi Dave (Tim Robbins) si Jimmy (Sean Penn) s-au maritat cu verisoare. Sean (Kevin Bacon) este un detectiv problematic pe care sotia l-a parasit de mai multe luni, a nascut un copil si îl suna periodic, fara sa îi asculte rugamintea de a veni acasa sau cel putin sa îi spuna numele bebelusului. Jimmy este acum proprietarul unui magazin si un barbat devotat familiei, tatal a trei fete. Katie (Emmy Rossum), care are 19 ani, este fata lui cea mai mare. Dave are un baiat, iar sotia lui este Celeste (Marcia Gay Harden), o femeie care îi tolereaza toanele si secretele.

Naratiunea prinde avânt când Katie si prietenele ei merg la un bar în noaptea dinaintea planuitei fugi de acasa cu un tânar (Thomas Guiry) pe care tatal ei îl detesta. În mijlocul noptii, Dave soseste acasa cu hainele patate de sânge si îi spune sotiei o poveste ciudata despre un crocodil care l-a atacat. A doua zi Katie este gasita moarta, plina de sânge, iar Sean primeste cazul pentru a-l investiga. Jimmy promite moartea celui care i-a ucis fata, primul suspect fiind prietenul lui Katie. Nu poate însa ignora nici comportamentul nervos al lui Dave.

Scenariul a fost scris de Brian Helgeland (care a scris si "L.A. Confidential"), dupa best-seller-ul lui Dennis Lehane. Clint Eastwood a reusit sa scoata ce e mai bun din scenariu si din actori. Sean Penn joaca absolut formidabil, durerea sa dând inima întregului film. De altfel acest joc exceptional i-a fost rasplatit cu premiul Oscar pentru cel mai bun actor. Kavin Bacon joaca si el bine, alaturi de Laurence Fishburne, în rolul mai mic de partener al sau de politie. O alta interpretare de exceptie îi apartine însa lui Tim Robbins, care convinge cât de profund înspaimântat si îndurerat este Dave.

Pe lânga ca l-a regizat, Clint Eastwood a si produs filmul si a si compus muzica, ce subliniaza cu dramatism momentele cheie. Vizual, locatia slujeste bine filmul, spre deosebire de replici, în care vorbitul murdar, chiar daca o fi realistic, nu este necesar si nici nu poate fi bine primit. Filmul analizeaza cum o crima îsi are radacina într-un act de molestare sexuala. Vedem cum violenta naste violenta, si cum ajunge sa afecteze generatiile viitoare. Este ceva diferit fata de filmele în care violenta pare a nu avea consecinte, iar autorii ei sunt prezentati ca fiind niste eroi. Desi este un film dur, "Misterele Fluviului" reuseste sa captiveze nu doar prin suspans, ci si prin meditatia la care invita, asupra naturii noastre umane imperfecte si a capacitatii noastre de a face rau.

Datorita unor scene de violenta, prea multor vulgaritati si unor blasfemii, Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-III - adica pentru adulti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restrictionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=65