www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=630

Regia:Neill Blomkamp
Roluri principale:Sharlto Copley
Gen:Ac?iune, Drama, SF, Thriller
Durata:112
Producator:Key Creatives
Premiera în România:02.10.2009

"District 9" este o parabola otiin?ifico-fantastica excesiv de violenta dar cu un puternic mesaj despre pericolele prejudeca?ilor oi ale indiferen?ei în societate. Ac?iunea este amplasata într-o versiune alternativa a Africii de Sud, la doua decenii dupa sosirea la Johannesburg a unei nedorite specii extraterestre, ai carei membri sunt de-o înal?ime cu noi dar au înfa?ioare de insecte.

Dupa cum aflam dintr-o serie de secven?e realizate sub forma de interviuri, documentare, transmisiuni TV, extratereotrii, constrânoi sa ramâna pe planeta noastra din cauza unor probleme mecanice la nava lor spa?iala, devin rapid o sursa de tensiune sociala deoarece - pe lânga faptul ca arata respingator pentru oameni - "creve?ii", cum au ajuns sa fie numi?i în bataie de joc, sunt percepu?i ca fiin?e cu pu?ina inteligen?a oi inutile. Aoadar li se interzice sa paraseasca zona numita Districtul 9; cocioabele improvizate oi anarhia care domneote aici amintesc de zona apartheid a oraoului.

Cedând la presiunea publica de a-i izola oi mai mult pe vizitatori, guvernul da unui conglomerat multi-na?ional - Multi-National United (MNU) - sarcina de a-i muta într-un vast lagar de concentrare. Mul?umita unor legaturi de familie, Wikus van der Merwe (Sharlto Copley), un func?ionar timid de la MNU, este pus în fruntea acestei opera?iuni. Singurul lucru de apreciat la Wikus este iubirea idealista pentru so?ia lui, Tania (Vanessa Haywood). Sus?inut de for?ele paramilitare ale MNU, Wikus începe sa puna în aplicare evacuarea, cu o atitudine de superioritate oi lipsita de în?elegere. Dar un accident în urma caruia intra în contact cu o substan?a chimica neidentificata, pe care o gaseote într-una dintre cocioabe, îl transforma dintr-odata într-un fugar din fa?a sistemului pe care pâna atunci l-a slujit.

Wikus, ale carui experien?e ca proscris îi transforma treptat gândirea, se aliaza cu un extraterestru care a primit numele uman Christopher Johnson (voce Jason Cope). Pe lânga referin?ele la segrega?ie oi colonialism - punerea de nume practic interschimbabile extratereotrilor evoca cum trebuie sa fi fost pentru popoarele native sa primeasca nume nedorite în limba cuceritorilor lor - drama poate fi vazuta oi ca o critica a mai recentelor probleme ale xenofobiei sud-africane fa?a de muncitorii migran?i veni?i din alte par?i ale continentului.

Scenele confruntarii dintre unii extratereotrii oi opresorii lor umani sunt atât de sângeroase încât ar asigura în mod normal o clasificare "O", în special în conjunc?ie cu înjuraturile constante din dialog. Dar cu tot caracterul ei sumbru, aceasta poveste despre metamorfoza fizica oi morala - stimulata de interpretarea intensa a lui Copley - ofera un studiu incisiv asupra nevoii de solidaritate universala oi un portret al iubirii maritale pe care cel pu?in unii spectatori adul?i îl vor considera valoros.

Filmul con?ine multa violen?a sângeroasa, inclusiv scene scurte cu tortura, mult limbaj necizelat oi vulgar, oi câteva referin?e sexuale. Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul L - adica limitat, respectiv film problematic chiar oi pentru adul?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restric?ionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=630