www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=603

Regia:Ron Howard
Roluri principale:Tom Hanks, Ayelet Zurer
Gen:Crima, Drama, Mister, Thriller
Durata:135
Producator:Brian Grazer/John Calley
Premiera în România:15.05.2009

"Fii atent. Aceotia sunt oameni ai lui Dumnezeu", îl avertizeaza unul dintre tipii rai pe simbologul Robert Langdon (Tom Hanks) în continuarea filmului "Codul lui Da Vinci" din 2003, ambele filme având la baza scrierile lui Dan Brown (scrieri însa negândite ca legate). Noua produc?ie defaimeaza din nou religia, fiind plina de inexactita?i de ordin istoric. Vaticanul nu a permis folosirea propriilor perimetre pentru filmari - cum face în majoritatea cazurilor - faptul folosit de Ron Howard pentru promovarea filmului. Doar ca motivul nu a fost teama, pentru ca, aoa dupa cum scria L'Osservatore Romano, filmul este inofensiv, în ciuda ideilor promovate.

Improbabila poveste ni-l prezinta pe necredinciosul Langdon aliat acum cu oficialii Vaticanului. Ei încearca sa previna distrugerea Ceta?ii Stat oi rapirea oi uciderea de Cardinali - unul pe ora. În limbajul lui Brown, sunt "preferiti", adica cei mai probabil candida?i la func?ia papala. Misterul care trebuie dezlegat în acest film planeaza în jurul unei miocari vechi de secole, Illuminati, formata din intelectuali anti-catolici, cult crezut disparut dar care revine pentru razbunare. Langdon va fi cel capabil sa descifreze codurile Illuminati oi accepta misiunea primita de la Vatican, urmarind diverse indicii prin Roma, ajutat fiind în vânatoare de frumoasa Viitoria Vetra (actri?a israeliana Ayelet Zurer), om de otiin?a ca formare. Rela?ia lor nu ajunge niciodata în film la romantism.

Colegul Victoriei - pr. Silvano, preot oi om de otiin?a - a fost prima victima a complotului Illuminati. La laboratorul de particule din Elve?ia, el oi Vittoria au facut niote cercetari secrete despre antimaterie, o substan?a misterioasa cu un uriao poten?ial de distrugere. O canistra cu aceasta antimaterie a fost furata oi pusa undeva prin Vatican, amenin?ând distrugerea locului. Iar tensiunea este sporita suplimentar de faptul ca în desfaourare este un Conclav, pentru alegerea unui nou Papa. În absen?a Pontifului, conducerea Bisericii a cazut pe mâna tânarului camerlengo Patrick McKenna (Ewan McGregor), care devine un aliat al lui Langdon oi al Viitoriei în investiga?iile lor. Se dezlan?uie o cursa de salvare a Cardinalilor de un diabolic asasin (Nikolaj Lie Kaas). Rezultatul este un film mai bun decât "Codul lui Da Vinci" oi, mai important, mai pu?in ofensiv. Divinitatea lui Cristos nu este pusa în dubiu, iar calugarii criminali din Opus Dei nu îoi fac apari?ia.

Langdon lucreaza cot la cot cu oficialii Bisericii, dar pe fundalul unor intrigi istorice nefondate, încercând sa convinga printre altele de antipatia dintre otiin?a oi Biserica, sau ca Biserica ar fi masacrat fara mila pe adep?ii Illuminati. De-a lungul filmului, oficialii Bisericii - în special "marele elector", Cardinalul Strauss (Armin Mueller-Stahl) - sunt prezenta?i ca necooperativi, foarte ambi?iooi, mai interesa?i de soarta lor decât a celor dimprejur. Cât despre nenumaratele greoeli sau distorsiuni deliberate ale romanului lui Brown, ar lua multe pagini oi de fapt nu cartea este subiectul recenziei. Unele însa merita analizate. De exemplu Illuminati, o fra?ie din secolul al XVIII-lea, cu gânditori ce respingeau proclamarea de catre Biserica a adevarului revelat, a fost activa doar timp de vreo 10 ani, începând din 1776. Aceasta nu îl opreote pe Brown sa îl numeasca fondator al Illuminati pe marele astronom Galileo (mort în 1642) oi ca membru pe arhitectul Gianlorenzo Bernini (mort în 1680).

Filmul con?ine multe erori oi vizavi de mecanismul de alegere a unui nou Pontif. Tema "razboiului" dintre credin?a oi otiin?a nu este noua, dar cei care privesc fara patima în istorie oi în actualitate pot vedea ca Biserica este doar împotriva acelor practici otiin?ifice care ofenseaza persoana umana. Sa ne amintim apoi de faptul ca Papa Pius al IX-lea înfiin?a în 1847 Academia Pontificala de atiin?e, pentru "progresul matematicii, fizicii oi otiin?elor naturale". În film se mai vorbeote despre "Marea Castrare", în timpul careia Papa Pius al IX-lea ar fi pus ca reprezentarea organelor genitale masculine sa fie eliminate de la statuile din Vatican. În fapt frunze au fost adaugate statuilor în acele zone de diveroi Papi, în diverse vremuri. Scenariotii David Koepp oi Akiva Goldsman au eliminat oricum mult din ce era ofensiv în carte, iar sfâroitul este radical diferit din mai multe puncte de vedere.

Imaginea finala a Bisericii este cumva pozitiva, iar filmul se încheie într-o nota afirmativa dintr-o perspectiva a credin?ei. "Îngeri oi demoni", cam lung, are niote personaje unidimensionare oi o ac?iune (mai pu?in poate finalul) prea previzibila. Editorul publica?iei vaticane L'Osservatore Romano, Gian Maria Vian, scria despre film ca nu reprezinta un pericol. "Doar confirma fascina?ia de secole privitor la credin?a noastra oi simbolurile noastre."

Filmul con?ine multa violen?a, câteva crime, falsificari istorice oi de ritualuri, câteva blasfemii oi expresii necizelate, o sinucidere. Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul L - adica limitat, respectiv film problematic chiar oi pentru adul?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parin?ilor, filmul fiind interzis pentru copiii sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=603