www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=596

Regia:Stephen Daldry
Roluri principale:Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross
Gen:Drama, Istoric, Romantic
Durata:123
Producator:Mirage Enterprises
Premiera în România:20.03.2009

"Cititorul" este o adaptare sumbra oi bine jucata a romanului lui Bernhard Schlink din 1995, devenit best-seller interna?ional. A fost de fapt primul roman german care a ajuns pe lista de best-seller-uri din New York Times, autorul spunând ca în parte este autobiografic. Desfaourându-se în Germania de dupa razboi, la începutul anilor 1950, filmul ne prezinta rela?ia complexa dintre un avocat, Michael Berg (Ralph Fiennes), oi o femeie mai în vârsta, Hanna (Kate Winslet), cu care a avut o aventura pe când era tânar (rol interpretat de David Kross, de 18 ani).

Ei se întâlnesc când femeia (care lucreaza ca oi controlor de bilete) îl gaseote pe tânar vomând în curtea ei, dupa care ea îl ajuta sa ajunga acasa. Dupa recuperarea din boala, Michael vrea sa îi mul?umeasca Hannei oi merge la apartamentul ei. Atrac?ia dintre ei devine o completa rela?ie, necunoscuta parin?ilor lui. Timpul trece oi ceea ce sedimenteaza cel mai mult rela?ia lor este lectura de catre Michael pentru Hanna a unor mari opere literare precum "Aventurile lui Huckleberry Finn", "Razboi oi pace", "Odiseea" o.a.

În tot acest timp Hanna ramâne misterios de autoritara oi îndepartata, mai pu?in când accepta invita?ia lui pentru un sfâroit de saptamâna, când pare în sfâroit sa se bucure de via?a. Nu otim înca motivul austerita?ii Hannei. Rela?ia se deterioreaza oi în final se despart. Dupa câ?iva ani Michael studiaza dreptul. Când profesorul Rohl (Bruno Ganz) îi trimite pe studen?i sa asiste la unele procese asupra crimelor naziste, Michael este surprins sa o gaseasca pe Hanna printre inculpa?i. Ar fi nedrept sa dezvaluim detaliile implicarii Hannei sau mai mult din ce va urma. Sa spunem însa ca Michael îmbatrâneote (rolul fiind preluat de Fiennes) oi rela?ia dintre cei doi evolueaza într-una complet diferita dar plina de compasiune.

În adaptarea realizata de David Hare, povestea filmului sare frecvent în timp, spre deosebire de carte. Stephen Daldry, care ultima oara a lucrat cu Hare pentru filmul "Orele", regizeaza cu aceeaoi sensibilitate acest film. Winslet joaca superb oi convingator în rolul femeii germane, ascunzând nu unul ci doua secrete. Nou venitul Kross este de asemenea extraordinar, deoi nu face o pereche chiar perfecta cu mai plauzibilul Fiennes. Filmul, dincolo de începutul inacceptabil moral (oi cu multa nuditate), este în opinia unora o metafora pentru vinova?ia colectiva germana oi impactul asupra genera?iilor ulterioare care au "mootenit"crima. O ultima observa?ie: cunoscu?ii Anthony Minghella oi Sydney Pollack, co-producatorii filmului, au murit amândoi în timpul filmarilor.

Filmul con?ine rela?ii sexuale, nuditate, divor?, sinucidere oi materiale cu Holocaustul. Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul L - adica limitat, respectiv film problematic chiar oi pentru adul?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restric?ionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=596