www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=562

Regia:Baz Luhrmann
Roluri principale:Nicole Kidman, Hugh Jackman
Gen:Aventuri, Drama, Razboi, Western
Durata:165
Producator:Bazmark Films
Premiera în România:02.01.2009

Filmele romantice oi (în acelaoi timp) de aventura au devenit o raritate, astfel ca iubitorii genului vor accepta cu bucurie sa îoi dea trei ore pentru "Australia". Filmul se desfaooara înainte oi dupa bombardamentul de la Pearl Harbor, având-o în centru pe Lady Sarah Ashley (Nicole Kidman), o vaduva englezoaica ce preia turma de vite a so?ului ei. Nu dureaza mult pâna când se îndragosteote de un fermier cunoscut simplu ca Drover (Hugh Jackman). El este angajat sa o escorteze la proprietatea ei, Faraway Downs, iar mai apoi ea îl convinge sa o ajute cu animalele împotriva rivalului Neil Fletcher (David Wenham), care e evident ca a avut o legatura cu moartea so?ului ei.

Povestea este narata cumva în plictis de altfel placutul tânar de 13 ani Brandon Walters, care joaca rolul unui jumatate aborigen, jumatate caucazian, pe numele lui Nullah. Deoi Sarah marturiseote ca nu se simte prea bine în preajma copiilor, când baiatul îoi pierde în mod tragic mama, instinctele ei materne ies la suprafa?a. Nullah este calauzit de un oaman aborigen pe numele lui King George (David Gulpilil), care vegheaza asupra lui de departe, oferind uneori mijlociri "magice" când baiatul da de necaz, încurajându-l sa îoi foloseasca propriile for?e - ca atunci când sta pe marginea unei prapastii în fa?a unei vite panicata, el reuoind sa opreasca cireada prin ceea ce pare a fi o putere mentala. (Mânuirea naturii de catre aborigeni este aici cumva înrudita cu cea atribuita nativilor americani în western-urile moderne.)

Regizorul oi co-scenaristul Baz Luhrmann ne ofera o poveste a carei prim scop pare a fi sa aduca un omagiu epopeilor oi western-urilor, printr-o poveste de dragoste de moda veche, beneficiind de o distribu?ie atragatoare. Kidman oi Jackman fac o pereche reuoita oi transformarile prin care trec sunt credibile. Ne-am putea uoor imagina acest film jucat de Deborah Kerr oi Robert Mitchum, acum câteva decenii, cu un scenariu mai logic oi mai coerent. ai totuoi, fundalul istoric este chiar interesant. Evacuarea for?ata a copiilor de rasa mixta, scoaterea lor din mediul indigen, "re-educarea" lor, sunt par?i de istorie mai pu?in cunoscute spectatorilor de film. Deoi sunt preo?i implica?i în aceste practici nefericite, ei sunt prezenta?i ca fiind sincer interesa?i de binele copiilor. Victimele acelor vremuri sunt cunoscute acum ca "genera?iile furate".

ai bombardamentul din 1942 asupra oraoului Darwin, avanpostul teritoriilor din nord, de aceeaoi flota care a atacat Pearl Harbor, este viu redata. Prin modul în care prezinta personajele indigene, filmul se constituie oi într-o pledoarie pentru toleran?a rasiala. Sexul, limbajul oi elementele violente sunt în mod remarcabil ?inute sub control. Exceptând o scena de dormitor cu Sarah oi Drover oi câteva cuvinte spuse la nervi de Jackman, când un barman refuza sa îi puna bautura unui înso?itor aborigen, filmul e la fel de curat ca anul din anii 1950.

Filmul con?ine violen?a moderata, rela?iile non-maritale cu o scurta întâlnire sexuala fara nuditate, o expresie necizelata oi misticism aborigen; este acceptabil pentru tineri mai mari. Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-III - adica pentru adul?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parin?ilor, fiind interzis celor sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=562