www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=54

Regia:Tim Burton
Roluri principale:Ewan McGregor, Albert Finney
Gen:Comedie, Drama, Fantastic
Durata:125
Producator:The Zanuck Company, Jinks/Cohen Company
Premiera în România:20.02.2004

Un fiu înstrainat care se întoarce acasa pentru a reface legatura cu tatal sau, aflat pe moarte, afla ca fictiunea este câteodata mai plina de adevar decât faptele în încântatoarea fabula "Pestele cel Mare". Daca, dupa cum se spune, puterea unei povesti sta în modul de a o spune, atunci modul de a povesti al regizorului Tim Burton va capta cu siguranta atentia spectatorilor în acest film care poate fi considerat unul din cele mai încântatoare ale anului 2003.

Adaptat dupa fermecatoarea nuvela a lui Daniel Wallace, cu titlul "Pestele cel Mare, o poveste de proportii mitice", filmul lui Tim Burton este o poveste intima despre relatia tata-fiu îmbracata în aluzii mitice si hiperbole bizare. În centru se afla Will Bloom (Billy Crudup), un tânar jurnalist american care traieste la Paris si a carui sotie este însarcinata. Will va zbura catre casa, în Alabama, pentru a scapa de umbra tatalui sau carismatic Edward (Albert Finney), un povestitor celebru pentru istoriile lui exagerate din viata sa aventuroasa.

Desi încântatoare, viata plina de întâmplari incredibile a lui Edward îsi are rolul ei în alienarea fiului, tinându-l pe Will într-un relativ întuneric în ceea ce priveste adevarata istorie a vietii tatalui sau. De fapt vietile celor doi seamana într-o anumita masura: amândoi au ales sa iasa în lume (e drept, din motive diferite), si amândoi au ajuns povestitori mari (dar Will le povesteste în scris). Distanta geografica si sufleteasca dintre cei doi se va micsora odata cu vestea pe care Will o primeste de la mama sa, Sandra (Jessica Lange), despre sanatatea tot mai precara a tatalui sau. Will, el însusi pe punctul de a deveni tata, va porni atunci sa demoleze zidul fabricat de tatal sau, pentru a descoperi adevarul din spatele fictiunii. Va descoperi însa ca o viata nu se poate masura dupa barometrul limitat al "faptelor" si ca adesea povestile incredibile contin mai multe chei despre cine este tatal lui în realitate, decât o istorie prozaica a vietii.

Sa nu va faceti însa de aici impresia ca avem de-a face cu o drama domestica obisnuita. Pe fondul povestii tata-fiu avem ocazia sa aflam viata lui Edward - si ce viata! Nascut în imaginarul orasel Ashton, tânarul Edward este atins la 8 ani de o boala care îi provoaca o crestere excesiva. Tintuit în pat din cauza bolii, el îsi petrece timpul citind Enciclopedia Lumii, din care va afla ca dimensiunea unui peste depinde de dimensiunea vasului în care este tinut. De aici îi va veni hotarârea de a-si parasi orasul, care este prea mic pentru un om cu ambitiile lui. Astfel, dupa zece ani el va porni într-o odisee homerica, plina de aventuri si de însotitori excentrici, precum un urias neînteles, o vrajitoare, doua surori siameze si - dupa cum ne asteptam din titlul filmului - un peste urias care nu se lasa prins.

Regizorul, care mai are la activ filme precum "Edward Scissorhands" (1990), "Batman" (1989) si "Beetlejuice" (1988), a cautat sa realizeze balanta perfecta între magic si lumesc, îmbinând fantezia si realitatea într-o poveste care iasa din limitele timpului si care vorbeste despre ce înseamn sa fi uman. Desi foloseste unele teme întâlnite deja, "Pestele cel Mare" este totusi diferit de precedentele filme ale lui Burton, transformând suprarealismul sau într-un realism mai emotional. Burton exploreaza prin acest film conditia umana prin ochii celor pe care lumea îi eticheteaza ca fiind excentrici sau anormali.

Actorii au fost alesi cum nu se putea mai bine: alaturi de actorii principali îi veti recunoaste pe Danny DeVito, Helena Bonham Carter si Steve Buscemi. Desi unii ar putea sa îi reproseze firul disparat al povestirii sau excesul de sentimentalism, "Pestele cel Mare" este un film reconfortant si care iasa în evidenta din lungul sir de filme de duzina cu bugete uriase produse la Hollywood. Mesajul filmului serveste ca antidot la cinismul societatii contemporane, invitându-ne sa vedem viata cu ochi mai frumosi. Ne spune ca omul este ceva mai mult decât suma partilor lui. Ca viata nu este doar o lista de date si fapte, ci un mister si o aventura ce trebuie îmbratisate. Este o poveste de pescar care va va prinde si pe Dvs în plasa!

Datorita unor scurte violente, unei scene cu nuditate si folosirii pe alocuri a unui umor negru si a unui limbaj violent, Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-II - adica pentru adolescenti si adulti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica adica se recomanda acordul parintilor, filmul fiind interzis pentru copiii sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=54