www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=493

The Kite Runner

Regia:Marc Forster
Roluri principale:Ali Dinesh, Khalid Abdalla, Atossa Leoni
Durata:122
Producator:07.03.2008
Premiera în România:07.03.2008

Fanii best-seller-ului interna?ional "Vânatorii de zmeie" al lui Khaled Hosseini nu vor fi dezamagi?i oi vor gasi versiunea cinematografica o adaptare bogat satisfacatoare, în ciuda necesarelor scurtari ale unor evenimente, facute de scenaristul David Benioff. Filmul, superb din toate punctele de vedere, începe în anul 2000. Amir (Khalid Abdalla), un scriitor afgan care traieote acum în Statele Unite, tocmai a publicat prima lui carte, oi îi soseote un pachet de la editor. Încântarea lui este însa subminata de un telefon pe care îl primeote de la vechiul prieten al tatalui sau, Rahmin Khan (Shaun Toub), cerându-i sa îl viziteze.

Amir îoi aminteote de copilaria lui din Afganistanul anilor 1970. Interpretat acum de Zekiria Ebrahimi, copilul Amir traieote cu tatal sau, Baba (Homayoun Ershadi), petrecând la nesfâroit zilele jucându-se cu cel mai bun prieten al lui, Hassan (Ahmad Khan Mahmoodzada), micul dar curajosul fiu al servitorului tatalui sau, Ali (Nabi Tanha). Baie?ii îoi petrec timpul vizionând western-uri americane precum "Cei oapte magnifici" la cinematograful din localitate oi înal?ându-oi zmeiele - o mare distrac?ie acolo - deasupra Kabulului. Amir este altfel un baiat singuratic care crede ca tatal sau îl uraote pentru ca a provocat moartea mamei lui în timpul naoterii. Bunul la inima Rahmin este interesat de Amir oi pare sa în?eleaga durerea baiatului.

La o zi dupa ce Amir are o mare victorie cu zmeul sau, Hassan fuge pentru a-l recupera de la o oarecare distan?a, oi da peste Assef (Elham Ehsas), pe care îl deranjeaza statutul minoritar al baiatului. Împreuna cu al?i doi prieteni derbedei, îl bat pe baiat oi abuzeaza sexual de el. Aceasta scena scurta este realizata cu o deosebita discre?ie. Nu exista nuditate, oi spectatorul obionuit ar putea sa nici nu îoi dea seama ca agresiunea a fost de natura sexuala. Amir a fost martor la atac, dar nu a facut nimic. Apasat mai apoi de sentimentul de vinova?ie, în mod paradoxal începe sa îl trateze pe Hassan cu dispre?, oi într-un act de tradare cumplita, îi însceneaza lui Hassan furtul ceasului sau. La protestele lui Baba, Ali îoi ia fiul oi pleaca pentru totdeauna.

Sovieticii invadeaza Afganistanul, determinându-l pe Baba sa se refugieze cu Amir. Ajuns tânar - un scriitor aspirant, care traieote acum cu încarun?itul lui tata bolnav de inima - acesta se îndragosteote de Soraya (Atossa Leoni), fiica unui sever afgan cunoscut ca Generalul (Abdul Qadir Farookh). Apelul din partea lui Rahmin îi va da lui Amir oansa de a-oi rascumpara fapta cea rea într-un mod pe care nu oi l-ar fi putut imagina vreodata, o misiune care îl va duce înapoi într-un Afganistan mult schimbat.

În regia lui Marc Forster, filmul frumos interpretat - deoi sunt multe nume necunoscute - ofera un portret fascinant al Afganistanului pre- oi post-taliban, cum rar putem vedea. "Vânatorii de zmeie" are frumoase valori umane, o puternica sus?inere a prieteniei oi a familiei, oi un final rascumparator care ar emo?iona oi cele mai împietrite inimi. Prezentarea pozitiva a Afganistanului de dinainte de razboiul sovietic oi a islamului contribuie la risipirea stereotipurilor negative. Este o experien?a cinematografica rara care nu trebuie pierduta.

Filmul con?ine o blasfemie oi o înjuratura, o scurta scena cu viol fara nuditate în care este vorba despre un copil oi un huligan, doua referin?e sexuale discrete, ilegalita?i, o bataie violenta oi lovirea cu pietre a unei femei. Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-III - adica pentru adul?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parin?ilor, fiind interzis celor sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=493