www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=49

In America

Regia:Jim Sheridan
Roluri principale:Samantha Morton, Paddy Considine
Durata:102
Producator:Hell's Kitchen Films
Premiera în România:09.01.2004

Un sarac cuplu irlandez cu doua fete soseste în New York-ul anilor 1980 cu speranta de a o porni de la capat, în curajoasa si impresionanta poveste despre imigranti "În America" (Fox Searchlight). Filmul a fost printre primele realizate în New York dupa 11 septembrie, si, desi lansat în 2002, în România a ajuns abia la început de 2004. Regizorul filmului este cunoscut la noi mai ales pentru filmul "In the name of the Father" (În numele Tatalui).

Filmul este unul în mare parte autobiografic, dupa viata co-scenaristului si regizorului Jim Sheridan. Povestea ne prezinta cum Johnny si Sarah (Paddy Considine si Samantha Morton) au parasit Irlanda pentru a lasa acolo amintirile dureroase legate de moartea fiului lor, pierdut datorita unei tumori de creier. Încercând sa lase durerea la o parte, Johnny spera sa poata gasi de lucru ca actor. Dar realitatea urbana este dura si el trebuie sa lupte din greu sa plateasca chiria.

În centrul filmului stau însa fetitele, interpretate de doua tinere actrite, surori si în viata reala: Sarah si Emma Bolger. În contextul sarbatorii de Halloween, costumate corespunzator, ele pornesc din usa în usa conform traditiei, batând inclusiv la usa interzisa a vecinului evitat de toti, bolnavul si nervosul artist africano-american numit Mateo (Djimon Hounsou). Atitudinea sa feroce este însa îmblânzita rapid atunci când cele doua fete se arata fascinate de picturile lui.

Un moment de criza apare atunci când mama afla ca are o sarcina cu risc crescut, si, îngrozit de gândul de a o pierde, tatal îi cere sa renunte la sarcina, ceea ce ea refuza pentru moment. Mateo sufera si el propriile crize datorita bolii sale: SIDA. În timp ce fetitele se roaga pentru mama lor, pentru bebelus si pentru Mateo, tatal este sfâsiat de supararea pe Dumnezeu si frica de viitor. Toata povestea este însa veridica si emotionanta, în special datorita jocului natural al celor doua surori. Dragalasenia lor, curiozitatea si optimismul lor în fata saraciei este deosebit de credibil si da viata povestii. Iar filmul are o evidenta dimensiune spirituala, care este de apreciat.

Desi este un film despre o familie ce cauta sa traiasca visul american, el nu este recomandat sa fie vazut de întreaga familie datorita continutului adesea violent, în care sunt prezente violenta, limbajul vulgar si o scena de dormitor cu parintii. Si totusi, relatia dintre familie si artisul Mateo, ambele pe fundalul experientei imigrarii, fac din "În America" un film exceptional, un spectacol remarcabil.

Datorita unei scene cu nuditate, violentelelor si referirilor la drog, precum si limbajului uneori vulgar, Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-III - adica pentru adulti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica este obligatoriu acordul parintilor si interzis sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=49