www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=461

Regia:Chris Weitz
Roluri principale:Nicole Kidman, Daniel Craig, Dakota Blue Richards
Gen:Ac?iune, Aventuri, Drama, Fantastic, Thriller
Durata:120
Producator:New Line Cinema
Premiera în România:14.12.2007

Istoria Hollywood-ului este plina de exemple de lucrari literare care din cauza con?inutului sexual, violent sau religios problematic au fost "diluate" în mai mica sau mai mare masura pentru a veni în întâmpinarea sensibilita?ilor publice. La fel pare a fi oi "Busola de aur", care este o darnica oi bine interpretata adaptare a "Northern Lights", titlul original al primului volum al mult premiatei trilogii a lui Philip Pullman, "His Dark Materials", publicat în 1995.

Filmul a produs deja unele îngrijorari în cercurile catolice din cauza ateismului marturisit al autorului, oi a fa?ioei prezentari negative în romane a Bisericii (cu foarte multa fic?iune). Vestea buna este ca referin?ele explicite din primul volum la Biserica au fost îndepartate, ramânând doar termenul Magisterium. Alegerea este totuoi nefericita, deoarece cuvântul se refera în mod specific la autoritatea de a înva?a a Bisericii. Majoritatea spectatorilor care nu au cunoscut în prealabil lucrarile sau convingerile personale ale lui Pullman nu vor percepe prea mult conota?iile religioase, oi pot vedea filmul ca pe o simpla aventura fantastica.

Nara?iunea prezinta aventurile curajoasei Lyra (Dakota Blue Richards), în vârsta de 12 ani, o orfana care locuieote la Jordan College din Oxford. Lyra se numara printre pu?inii privilegia?i care otiu cum sa interpreteze Busola de aur - un aparat pentru masurarea adevarului. Aflata în grija profesoarei Marisa Coulter (Nicole Kidman), fata îoi da seama ca motiva?iile femeii sunt departe de a fi curate, oi fuge de ea. Inspirata de unchiul ei explorator arctic, Lordul Asriel (Daniel Craig) - care, spre consternarea Magisterium-ului, este pe punctul de a face unele descoperiri despre misterioasa substan?a numita Dust - Lyra calatoreote spre nord. Ea spera sa îoi salveze prietenul Roger (Ben Walker), care a fost rapit de Magisterium. Îoi face pe drum mai mul?i alia?i, între care John Faa (Jim Carter), un navigator din tribul giptienilor, aeronautul texan Lee Scoresby (Sam Elliott), oi un urs polar pe nume Iorek Byrnison (voce Ian McKellen).

Oricare ar fi inten?iile autorului Pullman în scrierea poveotii, filmul regizorului-scenarist Chris Weitz, luat din punct de vedere cinematografic, poate fi vazut ca o palpitanta aventura având în centru lupta tradi?ionala dintre bine oi rau, oi respingerea generalizata a autoritarismului. Mai mult, în masura în care Lyra oi alia?ii ei iau pozi?ie în favoarea voin?ei libere în opozi?ie fa?a de for?a coercitiva a Magisterium-ului, ei ac?ioneaza bineîn?eles în întregime în armonie cu înva?atura catolica. Eroismul oi sacrificiul de sine pe care le demonstreaza ei ofera lec?ii morale corespunzatoare pentru spectatori.

Exista ce e drept un spirit de rebeliune oi individualism în poveste, prin personajele care resping autoritatea în favoarea la a face ceea ce le place. De asemenea, doar sfidând puterea poate sa atinga progresul un om de otiin?a precum Lordul Asriel. Scenariul foloseote totodata unele dintre conceptele oculte din car?i. Încearca Pullman sa submineze credin?a în Dumnezeu? Lasând la o parte car?ile, oi concentrându-ne pe ceea ce a ajuns pe ecran, povestea poate fi interpretata în sensul mai larg ca un apel împotriva abuzului de puterea politica.

Vizionarea acestui film îi va inspira oare pe adolescen?i oi tineri sa citeasca trilogia, pe care mul?i o considera problematica? Mai degraba decât interzica filmul sau car?ile, parin?ii ar putea în schimb sa profite de oportunitatea de a discuta cu copiii lor problemele filozofice spinoase. Temele religioase din urmatoarele doua car?i ar putea fi mai proeminente în continuarile acestui film, pe care Weitz le-a promis mai pu?in "diluate". Deocamdata, aceasta ecranizare - modificata fa?a de materialul de baza - este una inteligenta oi bine realizata.

Filmul con?ine violen?a fantastica intensa dar nesâgeroasa, subtext anti-clerical, elemente oculte, un personaj nascut în afara casatoriei oi un urs bautor de whisky. Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-II - adica pentru adul?i oi adolescen?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parin?ilor, fiind interzis celor sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=461