www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=333

World Trade Center

Regia:Oliver Stone
Roluri principale:Nicolas Cage, Maria Bello, Jay Hernandez
Durata:129
Producator:Paramount Pictures
Premiera în România:13.10.2006

În 11 septembrie 2001, ar fi parut de neconceput - îndeosebi pentru locuitorii New York-ului - ca Hollywood-ul sa îndrazneasca sa faca un film despre o asemenea tragedie, sau cel pu?in nu înainte sa treaca mul?i ani. Însa acum, dupa doar cinci ani, vine a doua produc?ie majora de acest gen a anului. A fost o uourare faptul ca "Zborul United 93" (despre avionul deturnat pe care câ?iva pasageri curajooi l-au facut se prabuoeasca în Pennsylvania) a evitat exploatarea subiectului, prin abordarea sa nelacrimogena, în stil de documentar, oi printr-o distribu?ie fara nume mari.

Nici "World Trade Center" nu pare un film exploatator. În esen?a, este o nara?iune despre o ac?iune de salvare, semanând, în mare, cu multe dintre cele pe care le-am mai vazut pâna acum. Evenimentele înfa?ioate ar putea foarte bine sa se petreaca, sa spunem, într-o mina de carbuni din Pennsylvania. Filmul începe cu sergentul John McLoughlin (Nicolas Cage) din Departamentul Autorita?ii Portuare al Poli?iei din New York trezindu-se la ora 3.30 a.m. pentru rondul sau prin orao. Îi vedem de asemenea pe colegul sau, ofi?erul Will Jimeno (Michael Pena) oi pe al?ii venind în orao pentru ceea ce se presupune a fi doar o alta zi obionuita.

Atunci când World Trade Center este atacat, ei se afla în rândul personalului poli?iei oi al pompierilor care s-a grabit sa ajunga la locul dezastrului. John, Will oi înca al?i câ?iva curajooi voluntari din poli?ie se pregatesc sa intre în cladire pentru munca de salvare, dar dupa câteva minute sunt prinoi sub darâmaturile celor doua turnuri, neputând sa se vada unul pe celalalt, dar având cel pu?in posibilitatea de a comunica. Un al treilea coleg, Dominick Pezzulo (Jay Hernandez), supravie?uieote doar pentru pu?in timp, la un moment dat, cu pistolul în mâna, gândindu-se la sinucidere, dar tragând în final în aer.

Din acest moment, filmul trece de la planuri apropiate cu chipurile celor doi barba?i, în închisoarea lor întunecata, încercând sa se ?ina unul pe altul treji, otiind ca a adormi ar fi fatal pentru ei, la scene în care le vedem pe so?iile lor, Allison (Maggie Gyllenhaal) oi Donna (Maria Bello), extrem de îngrijorate, oi mai apoi îndrazne?i samariteni milostivi - în special fostul puocao marin Dave Karnes (Michael Shannon), care cauta cu zel supravie?uitori, oi o mâna de ofi?eri oi paramedici de la Unitatea pentru Urgen?e (Stephen Dorff, Stoney Westmoreland oi Frank Whaley) - alaturându-se eforturilor de salvare. Spre sfâroit, Karnes îoi exprima dorin?a de razbunare, una dintre pu?inele declara?ii din film care ar putea fi interpretate politic.

Cage ofera o excelenta interpretare a personajului sau, reuoind sa lase de o parte persoana sa ca star de cinematografie, în timp ce Pena este de asemenea impresionant. Exista câteva elemente spirituale. În delirul sau, Will vede imagini cu Isus în chinuri, oi la un moment dat recita emo?ionant rugaciunea Tatal nostru. Spre meritul sau, regizorul Oliver Stone evita senza?ionalismul. Împreuna cu scenaristul Andrea Berloff ne ofera o imagine inspiratoare a curajului, a tariei oi a sacrificiului în fa?a unei enorme nenorociri, oi oricare ar fi neajunsurile filmului, este fara îndoiala o poveste care merita sa fie spusa.

Acest film con?ine câteva scene intense cu pericol oi suferin?a, câteva cuvinte vulgare oi necizelate rostite în circumstan?e extreme, victime ranite, sângerari oi o scurta dar tulburatoare imagine a turnurilor cu un trup prabuoindu-se, ceea ce ar putea exclude vizionarea de catre adolescen?ii tineri. Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-II - adica pentru adul?i oi adolescen?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parin?ilor, fiind interzis celor sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=333