www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=285

Roluri principale:Tom Hanks, Audrey Tautou, Jean Reno
Gen:Drama, Mister, Thriller
Durata:154
Rating:A-III (O)
Producator:Columbia Pictures
Premiera în România:19.05.2006

Adaptarea pentru marele ecran a romanului lui Dan Brown a sosit într-un context cu multe trâmbi?e oi surle, iar rezultatul este cam ceea ce ne-am aoteptat: un thriller bine realizat oi bine jucat. În mod regretabil, aproape toate declara?iile false istorice, artistice oi teologice din slab documentatul roman original au fost lasate intacte oi în film. Pentru aceia pu?in care nu otiu, "Codul lui Da Vinci" ne spune povestea unui "semiolog religios" de la Harvard, Robert Langdon (Tom Hanks) care colaboreaza cu capitanul Bezu Fache (Jean Reno) de la poli?ia franceza sa desluoeasca misterul uciderii unui custode al muzeului Louvre, al carui trup gol este gasit într-o pozi?ie ca într-o opera a lui Leonardo. Înainte sa moara, Sauniere a lasat o serie de urme, ascunse prin operele de arta, inclusiv Mona Lisa, pe care a scris criptic un mesaj.

Cu nepoata lui Sauniere, Sophie Neveu (Audrey Tautou), criptolog al poli?iei, Langdon uneote piesa cu piesa un puzzle pentru a descoperi motivele crimei - se pare ca la mijloc este implicata Biserica Catolica, datorita unei conspira?ii vechi de secole. Între timp îl cunoaotem pe Silas (Paul Bettany), un calugari asasin din Opus Dei, care, sub conducerea mentorului sau oi capul acestei institu?ii catolice, Episcopul Aringarosa (Alfred Molina), este pe urmele aoa-numitei "pietre cheie" ce con?ine o harta cu loca?ia Sfântului Graal, care se dovedeote sa nu fie pocalul legendei ci ceva foarte diferit.

Regizorul Ron Howard ofera suspans oi secven?e de urmariri prin Louvre oi pe strazile Parisului, Londrei oi prin Sco?ia - de regula chiar în loca?iile respective -, presarând pe ici pe colo flashback-uri ce ne întorc în istorie. Pentru cei care nu au citit cartea, desfaourarea filmului poate fi destul de confuza. În timp ce interpretarea actorilor, inclusiv cea a lui Ian McKellen în rolul înva?atului Sir Leigh Teabing, nu îi va dezamagi pe fanii romanului, "teologia" filmului, ca sa nu mai spunem denigrarea prelaturii Opus Dei, este profund aberanta. Teabing îi explica lui Langdon, ini?ial sceptic, oi lui Sophie, cum "cea mai importanta poveste spusa vreodata este toata minciuna" oi ca Isus nu a fost "fiul lui Dumnezeu... nici macar nepotul". Le mai spune de asemenea ca în "Cina cea de Taina" a lui Leonardo, personajul crezut a fi Apostolul Ioan este de fapt Maria Magdalena. De-a lungul filmului unele presupuneri sunt dezaprobate, dar nici una din afirma?iile lui Teabing nu este respinsa.

Lista acuza?iilor nefondate a lui Brown este lunga: despre originile creotinismului, despre percep?ia primilor creotini despre natura lui Isus oi despre rela?ia sa cu Maria Magdalena, despre alegerea Evangheliilor, despre textele gnostice, despre Conciliul din Niceea, despre împaratul Constantin, despre cavalerii templieri, sau despre Leonardo. Scenariul lui Akiva Goldsman încearca sa domoleasca pu?in afirma?iile incendiare din romanul lui Brown, îmbracându-le în haina "teoriilor" oi nu a "faptelor", dar falsul ramâne. Filmul invita audien?a la "cautarea adevarului". Dar singurul adevar pare a fi acela ca în tot filmul nu gasim adevarul. "De ce trebuie sa fie uman sau divin? Poate umanul este divin?", se cugeta Langdon despre Isus, declarând ca "ce conteaza este ceea ce crezi".

Daca Brown ar fi evocat o epoca neagra din istoria Bisericii, am fi putut vorbi despre adevar. Dar aici avem de-a face cu lovituri date doctrinei creotine. Fantezia speculativa este una, iar batjocura la adresa credin?ei unor oameni este alta. Prezentarea senza?ionalista a prelaturii Opus Dei - al carei mandat este slujirea lui Dumnezeu în via?a de zi cu zi - ca o societate secreta îngrozitoare nu te poate amuza, mai ales când atâ?ia oameni confunda caricatura cu adevarul. Deoi Howard, Hanks oi producatorul Brian Grazer au insistat ca filmul este doar o fic?iune, este un semn de iresponsabilitate din partea tuturor par?ilor ca nu au schimbat numele "Opus Dei". Publicul iubeote conspira?iile, în special când implica institu?ii puternice, iar Biserica Catolica este o ?inta favorita, chiar daca "cei rai" sunt prezenta?i ca nereprezentantivi per ansamblu.

Filmul con?ine violen?a, crime brutale, limbaj dur, nuditate, sex ritualistic. Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu O - adica ofensator moral. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parin?ilor, filmul fiind interzis pentru copiii sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=285