www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=28

Regia:Mark S. Waters
Roluri principale:Jamie Lee Curtis, Lindsay Lohan
Gen:Aventuri, Comedie
Durata:93
Producator:Casual Friday Productions
Premiera în România:05.12.2003

O mama si o fiica învrajbite între ele au ocazia sa analizeze prapastia dintre generatii din punctul de vedere al celuilalt, în comedia cu elemente fantastice "Vinerea trasnita" ("Freaky Friday"). Filmul reia pentru a treia oara cartea pentru copii scrisa de Mary Rodgers, ecranizarea din 1977 avându-le în distributie pe Barbara Harris si Jodie Foster (atunci la 12 ani). Regizorul Mark S. Waters reuseste însa sa ia tema veche si sa îi dea o haina noua, contemporana, în aceasta simpatica comedie.

Scenariul începe astfel: medicul psihiatru Tess Coleman (Jamie Lee Curtis) are o fiica de 15 ani, Anna (Linsay Lohan), si nu se înteleg de loc. Mama si fiica, par a fi total diferite: nu au aceleasi gusturi aproape asupra orice. Tess, vaduva pe cale sa se recasatoreasca, nu întelege de ce fiica nu îl înghite pe logodnicului ei, Ryan (Mark Harmon). Anna este suparata ca mama nu îi întelege preferintele muzicale, atractia pentru rock. Pe acest fond vine marea surpriza: într-o dimineata de vineri, fiecare se trezeste prizoniera în trupul celeilalte. Explicatia misteriosului eveniment par a fi cele doua placinte cu ravase pe care le-au primit cu o seara înainte într-un restaurant chinezesc, în timpul unei certe aprige.

Lucrurile sunt accelerate de apropiata nunta a lui Tess cu Ryan. Amândoua cauta disperate o solutie sa se întoarca în corpurile lor. Desigur, cautarea lor ofera pentru noi momente comice. Tess, acum în corpul unei rocker-ite de 15 ani, are ocazia sa retraiasca perioada scolii. Anna în schimb este acum în trupul unei femei la menopauza, care trebuie sa se lupte în cabinet cu bolnavii psihici, si, mai mult, sa apara la TV pentru lansarea unei carti scrise de ea. De mama ei de fapt.

Pe acest fond de comedie, exista însa un mesaj frumos: importanta familiei si importanta întelegerii între generatii, cu acceptarea diferentelor care exista. Vazând viata prin ochii celuilalt, atât Tess cât si Anna se înteleg mai bine si respectul reciproc creste. Aceasta este o lectie ce se poate generaliza, dincolo de conflictul între generatii, chiar la conflictele politice sau religioase. A te pune în locul celuilalt, aceasta este cheia sugerata de film pentru a-l întelege pe cel pe care se pare ca nu îl poti întelege deloc. Si, de apreciat de asemenea, este faptul ca vraja din film se destrama doar atunci când subiectele ei fac un act dezinteresat de iubire, ceea ce face din film un fel de basm a la fratii Grim, contemporan însa.

Ideea schimbarii de trupuri solicita talentul actoricesc al celor doua actrite principale, care fac fata cu succes provocarii. Curtis si Lohan sunt convingatoare jucându-se una pe alta. Dupa valul de filme de peste vara care au insultat inteligentele noastre si ne-au jignit sensibilitatile, iata un film reusit, frumos, care nu cade în sentimentalism, ramânând o comedie frumoasa. Vedem ca dincolo de evolutia mijloacelor de comunicare, oamenii comunica tot mai prost între ei. Cu atâtea telefoane mobile, pagere si agende electronice, oamenii nu comunica mai bine, ci se izoleaza mai mult.

Datorita limbajului cu unele vulgaritati, Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-II - adica pentru adulti si adolescenti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP - adica se recomanda acordul parintilor.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=28