www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=278

Regia:Paul Haggis
Roluri principale:Sandra Bullock, Matt Dillon, Don Cheadle
Gen:Drama, Mister
Durata:113
Producator:Paul Haggis Productions
Premiera în România:28.04.2006

Poate crede?i ca un film cu titlul precum "Crash" (=ciocnire, la noi rulând sub titlul "Poveoti din L.A.") ar putea sa fie unul de ac?iune, oi insipid pe deasupra. Iar dupa primele minute din film chiar a?i putea crede aoa. Noroc ca e doar o impresie. La început îi vedem pe Don Cheadle în rolul lui Graham, un poli?ist plictisit, ce devine parte a unui accident în trafic. Partenera sa, Ria (Jennifer Esposito) - cu care are o rela?ie amoroasa - iasa din maoina oi începe sa se certe cu o femeie coreeana. Acuzele rasiste încep sa curga iar spectatorul se întreaba: "Ce se întâmpla aici?"

La pu?in timp, doi tineri negri - Peter (Larenz Tate) oi Anthony (Chris "Ludacris" Bridges) - iasa dintr-un bar, unul dintre ei plângându-se despre problemele provocate de culoarea lor. Din direc?ia opusa vine un cuplu alb, din înalta societate: Rick (Brendan Fraser), avocat districtual, oi so?ia sa Jean (Sandra Bullock). Jean se lipeote instinctiv de so? când îi vede pe Peter oi Anthony, dând motive în plus acestora sa se plânga de stereotipurile rasiale. Când cuplul alb se urca în maoina, cei doi negri scot armele oi pun mâna pe maoina. Acasa, Jean începe sa faca scandal pe tema meoterului spaniol, Daniel (Michael Pena), ce schimba încuietorile la apartament.

Printre personaje se numara oi un persan (Shaun Toub) care încearca cu engleza lui stricata sa cumpere o arma. Incidentul din magazinul de arme este evitat datorita fiicei lui (Bahar Soomekh). Mai exista oi un poli?ist Ryan (Matt Dillon), ce patruleaza alaturi de mai tânarul sau partener, idealistul Hansen (Ryan Phillippe). Ei se opresc sa investigheze o maoina parcata - înauntrul ei se afla un cuplu afro-american, format din Cameron (Terrence Howard), producator de televiziune, oi Christine (Thandie Newton), stralucitoarea sa so?ie. Ryan le întrerupe jocul sexual din maoina oi o umileote pe femeie pipaind-o în fa?a so?ului sau, care tace pentru a nu fi amendat. Mai apoi, acasa, Christine îi reprooeaza so?ului ca nu i-a aparat onoarea.

Pâna acum fiecare personaj a fost autorul sau subiectul unui act rasist. Dar mai apoi vedem ca aparen?ele sunt înoelatoare. Ryan îngrijeote un tata bolnav acasa; Daniel lacatuoul îoi îngrijeote o sora; detectivul Graham are o via?a personala agitata, cu o mama fragila oi un frate disparut. ai aoa mai departe. Într-un final aceste vie?i se intersecteaza în moduri inimaginabile oi minunate. Este dificil sa mai spunem ceva despre ac?iune fara sa stricam surprizele (nu pu?ine), aoa ca ne limitam sa spunem ca "Crash" este un film puternic, bine realizat, nucleul fiind moral, iar stratul exterior tratând rela?iile oi temerile rasiale.

Scenaristul oi producatorul Paul Haggis - care a scris scenariul pentru "O fata de milioane" - a luat o poveste aparent sordida oi urâta, transformând-o în ceva frumos oi rascumparator. Este ajutat foarte mult de o distribu?ie uimitoare. Fiecare presta?ie este la înal?ime. Unele roluri sunt mici - precum cele ale lui Bullock oi Fraser - dar împreuna formeaza o echipa formidabila. S-au mai vazut astfel de filme, cu existen?e ce se întrepatrund. Robert Altman este un maestru al acestei tehnici. La fel Paul Thomas Anderson - în special în "Magnolia", cu care "Crash" seamana - dar Haggis, caruia i-a venit ideea dupa ce i-a fost furata maoina, are propriul sau stil.

El a reuoit un veritabil eseu despre bunavoin?a ce se poate afla în spatele intoleran?ei rasiale, despre lipsa de în?elegere ce exista între oameni, despre interconectivitatea dintre oameni, aratând cum binele oi raul coexista în noi to?i, uneori cel din urma prevalând. Haggis mai arata cum oamenii îoi pot afioa diferite fe?e ale personalita?ii lor, în func?ie de situa?ie, odata un om fiind vrednic de dispre?, altadata fiind un erou. Unele momente din "Crash" sunt neplauzibile, dar chiar oi aoa mesajul înal?ator al filmului nu este afectat. Tema intoleran?ei nu umbreote filmul, lasându-l placut de privit. Desigur, pentru unii situa?iile oi limbajul pot fi inacceptabile. Dar daca nu va afecteaza acestea, atunci acest film are cu adevarat o dimensiune spirituala. (Sesiza?i în film prezen?a unei statui a Sf. Cristofor, iar ac?iunea se desfaooara în mod semnificativ chiar înainte de Craciun.)

Filmul con?ine mult limbaj vulgar, ceva violen?a, multe epitete rasiale, situa?ii sexuale, nuditate par?iala, aluzii sexuale oi un accident sângeros. Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul L - adica limitat, respectiv film problematic chiar oi pentru adul?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restric?ionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=278