www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=258

Regia:Andrew Niccol
Roluri principale:Nicolas Cage, Ethan Hawke
Gen:Actiune, Drama, Thriller
Durata:122
Producator:Saturn Films
Premiera în România:03.03.2006

În "Traficantul de arme", regizorul Andrew Niccol ne prezinta piata internationala de armament, aratându-ne ca mâinile cele mai patate cu sânge nu sunt întotdeauna cele care apasa tragaciul. Filmul combina prea multe - studiu de personaj, drama si comedie neagra -, începând exploziv dar ratând tinta. Nicolas Cage îl interpreteaza pe Yuri Orlov, un emigrant ucrainean a carui familie se prezinta ca evrei scapati de opresiunea sovietica, stabilindu-se în Brooklyn, unde îsi deschid un restaurant.

Viata neîmplinita a lui Yuri se schimba brusc atunci când se hotaraste sa devina traficant de arme, atintindu-si privirea acolo unde se afla banii grei, adica pe razboaie. Yuri imoralul nu vede diferenta dintre bine si rau. Din perspectiva sa de comerciant, el pur si simplu ofera ce se cere, fara sa puna întrebari, fara sa ia partea cuiva, fara sa emita judecati. Îl implica si pe fratele sau mai tânar, Vitali (Jared Leto), ale carui probleme de constiinta îl duc la dependenta de droguri. Yuri urca rapid pe scara traficantilor de arme (nu prea se explica în film cum), ajungând sa furnizeze arme unora dintre cei mai nemilosi dictatori ai planetei. Dar Yuri îsi mentine o aparenta de om normal, casatorit, încercând sa deruteze urmaritorii sai, printre care un agent interpol interpretat de Ethan Hawke.

Cu talentul sau actoricesc, Cage reuseste sa îsi faca personajul abject mai înduiosator decât ar merita. Satira filmului la adresa unor grave probleme ale zilelor noastre se pierde în parte datorita mesajului ultra-melodramatica, ce urmareste sa îl umanizeze pe Yuri, precum si datorita unor scene de actiune ce nu ar fi avut ce cauta în naratiune. Cel mai impresionant moment este cel de început al filmului, ce urmareste traiectoria unui glont din fabrica pâna într-o zona de razboi din Africa, si pâna la tinta finala: fruntea unui copil soldat. Aceste scene vorbesc mult mai mult si mai bine decât restul de doua ore. Tematica filmului este cu adevarat grava: piata de arme, la care contribuie multe state dezvoltate. În 1995, Episcopii americani scriau într-un document: "Noi ca natiune ar trebui sa cautam sa vindem idealuri, nu arme."

Filmul contine imagini foarte violente, situatii sexuale cu nuditate partiala, folosire de droguri, stereotipuri radiale, limbaj vulgar. Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul L - adica limitat, respectiv film problematic chiar si pentru adulti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restrictionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=258