www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=23

Roluri principale:Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Laurence Fishburne
Gen:Ac?iune, SF, Thriller
Durata:129
Rating:A-IV (R)
Producator:Silver Pictures, Village Roadshow Prod., Warner Bros.
Premiera în România:05.11.2003

Cu "Matrix - Revolu?ii", scenariotii oi regizorii Andy oi Larry Wachowski au încheiat una dintre cele mai populare oi cele mai discutate trilogii din lumea filmului. În timp ce "Stapânul Inelelor" ne arata lumea lui Tolkien oi ne transporta într-un trecut mitic, folosind motive oi simboluri religioase, trilogia Matrix ne poarta într-un viitor care nu este cu nimic mai pu?in mitic, oi care foloseote de asemenea motive oi simboluri religioase.

Odata cu lansarea filmului "Matrix" în 1999, tinerii oi cei mai pu?in tineri au reac?ionat cu interes la tema propusa, de explorare a rela?iei dintre oameni oi tehnologiile moderne. Filosofi din întreaga lume s-au grabit sa scrie articole în reviste academice despre cum ridica acest film problema a ce este cu adevarat real, ce exista doar în minte oi posibilita?ile unor dimensiuni care sa coexiste cu a noastra.

Cunoscutul regizor catolic polonez Kzrystoff Zannussi, membru al Consiliului Pontifical pentru Cultura al Vaticanului, oi-a exprimat opinia ca filmul este o capodopera oi ca oamenii ar trebui sa îl vada, nu doar datorita efectelor speciale extraordinare ci oi datorita stimulilor intelectuali pe care îi ofera. Matrix - Revolu?ii, lansat în întreaga lume în aceeaoi zi oi la aceeaoi ora, va fi cu siguran?a un subiect de discu?ie pentru profesorii de religie oi pentru teologi.

Primul film al trilogiei Matrix ni-l introduce pe Neo ca figura salvatoare, un om al carui sens al existen?ei este sa salveze specia umana. El trece prin moarte oi înviere, caci este ucis, dar iubirea lui Trinity îl aduce înapoi la via?a. În Matrix - Reîncarcat, rolul de salvator al lui Neo se dezvolta oarecum, dar este suspendat pâna la Revolu?ii. În fine, în Matrix - Revolu?ii, Neo este figura salvatorului, a mântuitorului prin excelen?a, fiind numit de catre inamicul sau, Bane: "mesia cel orb". Într-un scenariu apocaliptic, din care nu lipsesc scene ce amintesc de batalii biblice, el îi salveaza pe oamenii retraoi în oraoul Sion oi se confrunta cu figura satanica a lui Smith.

Deoi fra?ii Wachowski se folosesc de tot felul de legende populare oi mitologii, folosirea de nume cu rezonan?a creotina pentru personajele lor, precum oi scenariul care este familiar pentru cei care cunosc istorisirile biblice, fac sa se poata înfiripa un dialog fructuos între film oi Scripturi.

Coborârea lui Isus la iad este un articol din crezul apostolic oi cel nicean. Specula?ii din primele decenii de via?a a Bisericii îoi gasesc ecou în Evanghelia lui Matei, în Epistola catre Efeseni, precum oi în scrierile lui Ioan oi în prima Epistola a lui Petru. Tradi?ia sugereaza ca Isus murind pentru to?i, moartea Sa l-a facut mai întâi sa împartaoeasca soarta celor care au murit înaintea sa oi care aoteptau sa învie la o noua via?a cu El.

Scripturile evreieoti sunt pline de scene de batalie în care Dumnezeu îi învinge pe inamicii Israelului. Principala scena de batalie - un adevarat tur de for?a - din aceasta parte a treia, în care maoinile strapung în final pamântul spre inima sa, spre oraoul Sion, pentru a-i distruge pe oameni, este plina de spectaculoase maoini de razboi, de armament uman destinata sa respinga inamicul oi de distrugeri îngrozitoare ale oamenilor. Este util sa citim capitolele 38 oi 39 din Iezechiel, atât de iubit de creotinii fundamentalioti. Gog din Magog are un plan pentru distrugerea Israelului, dar acest plan eoueaza datorita puterii lui Dumnezeu. Avertismentele lui Dumnezeu sunt transmise prin profet.

Poate ca fra?ii Wachowski au citit Iezechiel. Oricum, maoinile sunt asemenea lui Gog, for?e copleoitoare de distrugere. Razboinicii Sionului sunt asemenea poporului har?uit al lui Israel. Asemenea lui Iezechiel, exista un Oracol care profe?eote oi îndruma, în special pe erou, pe Neo. Aceste batalii biblice ofera un context pentru coborârea lui Isus în moarte.

Pasajul din 1Petru 3,18-20 ne spune ca misiunea lui Isus în momentul mor?ii este sa mearga la cei care au ramas credinciooi, chiar daca au pacatuit, oi sa îi salveze. Epistola foloseote o paralela cu rabdarea lui Dumnezeu fa?a de cei care au ramas credinciooi în timpul potopului (oi merge mai departe facând o paralela între potopul aducator de moarte oi apa mântuitoare a Botezului). Acum, moartea poate fi "botezata" oi salvata prin prezen?a lui Isus.

Din moment ce Neo este salvatorul, el este prezentat în Matrix - Revolu?ii coborând în propriul "iad". El este tradat de Bane, oi orbit de el. Dar viziunea sa interioara în ajuta sa o îndrume pe Trinity deasupra maoinariilor, spre o priveliote cu ceruri clare oi frumoase, înainte de a coborî pentru a se lupta cu Smith. Parte a "iadului" sau este moartea cu valoare de sacrificiu a iubitei sale Trinity. Parând a fi învins de puterea megalomaniacului Smith (satanic în iluziile sale de mare?ie), el merge într-un mormânt înainte de a-oi recâotiga for?ele (aici apare imaginea lui Neo cu bra?ele întinse, ca pe cruce), pentru a-l învinge definitiv pe Smith.

În acest sens, spusele lui Isus din Ioan 5,24-30 sunt evocative: se apropie ceasul patimirii oi mor?ii sale, mor?ii vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu, cei care au facut cele bune vor ieoi din morminte spre învierea vie?ii, deoarece Isus împlineote voia Tatalui care l-a trimis în aceasta misiune. În iureoul bataliei, Smith întreaba: "De ce?". Neo raspunde: "Pentru ca am ales aoa."

Desigur, mul?i spectatori vor privi trilogia Matrix ca pe o incitanta fantezie science-fiction sau futuristica. Unii vor reac?iona, dupa cum spunea producatorul Joel Silver, doar la nivel visceral. Al?ii vor reac?iona la substraturile mitice ale filmului. Reac?ia catolica este aceea de a explora aceste substraturi mitice oi a descoperi legaturile dintre scripturile iudaice, Isus din Evanghelii oi simbolurile religioase. Pentru spectatorii care nu sunt siguri de credin?a lor sau de cunootin?ele lor biblice, filmele ofera elementele unei noi apologetici, sunt ca o invita?ie contemporana la examinarea problemei credin?ei.

Datorita numeroaselor scene de violen?a oi unor blasfemii, Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-IV - adica pentru adul?i, cu rezerve. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica cu acces restric?ionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=23