www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=228

A History of Violence

Regia:David Cronenberg
Roluri principale:Viggo Mortensen, Maria Bello
Durata:96
Producator:Bender-Spink Inc.
Premiera în România:25.11.2005

În "Umbrele trecutului" ("A History of Violence") este vorba despre un cinstit familist din Indiana, Tom Stall (Viggo Mortensen), care devine erou local dupa ce îi omoara pe cei doi criminali periculooi ce îi amenin?a restaurantul. Filmul începe cu cei doi parasind motelul dupa ce i-au masacrat pe cei care lucreaza aici, astfel ca atunci când îoi fac apari?ia la restaurantul lui Stall, otim ca vor mai mult decât o friptura cu cartofi praji?i.

Tom s-a dovedit deja a fi un bun - aproape sfânt - tata cu o devotata so?ie avocat, Edie (Maria Bello), o fiica, Sarah (Heidi Hayes), oi un fiu în clasa a 10-a, Jack (Ashton Holmes), care este ?inta calma a doi huligani sadici. Eroismul lui Tom îl face sa ajunga în reportajele televiziunii na?ionale, spre jena lui. Însa tocmai când publicitatea s-a calmat, este vizitat la restaurant de un oef al lumii mafiote, Carl Fogarty (Ed Harris), cu o cicatrice pe fa?a, care insista ca Stall a fost odinioara, sub un alt nume, un gangster, ce i-a produs desfigurarea cu ani în urma, în Philadelphia.

Tom oi Edie protesteaza, sus?inând ca Fogarty se înoeala, oi ca Tom nici macar nu a fost vreodata în acel orao, însa Fogarty - sus?inut de cei doi mafio?i ai sai - continua sa amenin?e familia Stall. Între omniprezen?a gangsterilor oi huliganii de la ocoala, ne dam seama ca ceva rau urmeaza sa se întâmple. ai se oi întâmpla, în ciuda puternicei prietenii a familiei Stall cu capabilul oerif local (Peter MacNeill). A spune însa mai multe ar dauna filmului care abunda în dezvaluiri nuan?ate.

Regizorul canadian David Cronenberg îoi arata priceperea în realizarea cu maiestrie a unei drame psihologice. Povestea aminteote de westernurile clasice în care protagonistul paonic trebuie sa recurga la for?a împotriva raului implacabil. În ciuda finalului salvator discutabil, cota de violen?a oi suspans face ca filmul sa nu fie pe toate gusturile. Pe lânga actele ucigaoe ale personajelor criminale, celelalte ucideri sunt din auto-aparare. Cruzimea nu este ridicata în slavi, însa este aratata în urâ?enia sa, chiar oi atunci când, în câteva cazuri, este justificata.

A spune ca filmul prezinta efectele violen?ei asupra unei familii precum oi asupra unei comunita?i pare a face o afirma?ie evidenta, însa rezultatele sunt provocatoare. Toate personajele sunt în final for?ate sa îoi dezvaluie aspecte ce nu sunt vizibile la început. Mortensen - atât de diferit de rolul sau din "Stapânul Inelelor" - se transpune bine în pielea unui tip oarecare prins într-o situa?ie de coomar.

Filmul con?ine mult limbaj necizelat oi vulgar, violen?a cu varsare de sânge, inclusiv câteva crime, doua scene cu rela?ii sexuale conjugale (una extrem de violenta, pentru a ilustra tensiunea din film), utilizare de droguri, nuditate. Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul L - adica limitat, respectiv film problematic chiar oi pentru adul?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restric?ionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=228