www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=218

Regia:Walter Salles
Roluri principale:Jennifer Connelly, Shelley Duvall
Gen:Actiune, Drama, Thriller
Durata:105
Producator:Vertigo Entertainment, Touchstone Pictures
Premiera în România:04.11.2005

În ultimii ani am avut parte de numeroase filme horror asiatice reluate la Hollywood, cele mai faimoase fiind "Avertizarea" si "Blestemul". Si în timp ce remake-urile au însemnat mai multi bani investiti în efecte speciale si vedete, mare parte din fiorul originalelor s-a pierdut pe drum. Nu este asa si în cazul filmului "Apa întunecata" al regizorului brazilian Walter Salles, un thriller psihologic de clasa, bine gândit, atât sofisticat cât si plin de suspans. Filmul se bazeaza pe originalul regizat de Hideo Nakata, dupa o poveste scrisa de Koji Suzuki - cunoscut si ca "Stephen King al Japoniei". Acesta a scris si scenariul pentru "Avertizarea", ecranizat tot de Nakata în varianta japoneza.

Ca în "Avertizarea", si în "Apa întunecata" avem de-a face cu un copil care poate vedea mortii si cu o fata fantomatica. Dar ce ridica filmul lui Salles deasupra mediocritatii este modul în care decurge povestea si personajele ei. Desfasurându-se într-un New York în care ploua non-stop, "Apa întunecata" o are în centrul atentiei pe Dahlia (convingator interpretata de Jennifer Connelly), o mama care recent s-a separat de sotul ei, si care cauta sa se mentina pe linia de plutire alaturi de fiica ei de 5 ani (Ariel Grade), într-un apartament care initial pare OK, dar din care mai apoi începe sa se prelinga apa, semn al unui trecut întunecat.

Aproape imediat lucrurile în film încep sa explodeze - de fapt sa picure -, spre tulburarea Dahliei, fragila psihic, care ajunge sa se îndoiasca de starea ei mentala. Pe lânga problemele nerezolvate cu mama ei, Dahlia se afla si într-o urâta batalie juridica pentru custodia fiicei, banuindu-si sotul (Dougray Scott) ca ar încerca sa o înnebuneasca. În centrul filmului sta relatia mama-fiica, explorându-se teme precum izolarea, abandonarea si nelinistea pe care o traiesc parintii. Folosirea în mod simbolic a apei aminteste de crestinism: doar ca aici nu este un semn sacramental al harului si al curatirii, ci - neagra si amenintatoare - o metafora a nebuniei, pacatului si disperarii.

Dibaci regizat de Salles, dupa un scenariu inteligent realizat de Rafael Yglesias, "Apa întunecata" aminteste de filmele lui Hitchcock si Roman Polanski. Balanta între realismul sumbru si supranaturalismul fantomatic aminteste în schimb de unul din filmele sud-americanului Alejandro Amenabar. Evident, filmul nu este în consonanta cu învatatura Bisericii despre suflete, dar momentele de final vorbesc foarte frumos, crestineste, despre speranta în capacitatea iubirii de a transcende moartea. "Apa întunecata" merge pe o cale mai psihologica de mentinere a fiorului rece pe sirea spinarii, evitând violenta, sângele sau trucajele digitale folosite în alte filme ale genului.

Filmul este destinat adultilor, existând o stare continua de amenintare, momente înspaimântatoare, o scena de înec, scurte situatii sexuale si unele expresii vulgare. Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-III - adica pentru adulti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parintilor, fiind interzis celor sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=218