www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=217

An Unfinished Life

Regia:Lasse Hallstrom
Roluri principale:Robert Redford, Morgan Freeman, Jennifer Lopez
Durata:107
Producator:Miramax Films
Premiera în România:28.10.2005

"Un alt început" ("An Unfinished Life") (Miramax) este unul dintre cele mai bune filme ale anului 2005. Este o poveste în întregime captivanta despre iertare si renastere, în care este vorba despre un trist fermier din Wyoming pe nume Einar Gilkyson (Robert Redford), care are grija de prietenul sau Mitch (Morgan Freeman), grav ranit de un urs.

Cu sovaiala în suflet, deoarece o considera vinovata de moartea iubitului sau fiu (ea era la volan, si a pierdut controlul masinii), Einar o primeste la el în casa pe vaduva acestuia, Jean (Jennifer Lopez). Ea apare pe neasteptate cu nepoata lui de 11 ani, Griff (Becca Gardner), despre care el nu stia ca ar exista. Cele doua fug de abuzurile violentului prieten al lui Jean, Gary (Damian Lewis). Redford realizeaza un rol de exceptie al carierei sale, intrând complet în pielea personajului sau - un barbat obisnuit, încaruntit, care, dupa moartea fiului sau, se închide în fata vietii. Se va înmuia în final datorita prezentei sincere si degajate a nepoatei sale, Griff.

Einar Gilkyson nu este în mod deosebit religios, insistând, de exemplu, pe faptul ca oricine vine la usa lui va fi tratat bine, în afara de cazul în care "este vreun individ care îl vinde pe Dumnezeu", pe care îl expediaza cu o înjuratura. În toate celelalte privinte însa este un om onorabil. Pe lânga ajutorul pe care i-l da lui Mitch, el o apara pe Nina (Camryn Manheim), chelnerita de la restaurantul local, de jaful pus la cale de trei betivi badarani. Aflam ca aceasta generoasa femeie face fata mai bine decât Einar pierderii unui copil - fiica ei s-a înecat.

Mitch - un alt splendid rol al lui Freeman - îsi petrece marea parte a timpului în baraca sa, chemându-l pe Einar sa îi dea injectii cu morfina atunci când durerea devine insuportabila. Legatura frateasca dintre cei doi barbati este admirabila si foarte profunda. Atacatorul lui Mitch are un rol important deoarece ursul rataceste prin oras, provocând o mare consternare. Einar vrea sa îl împuste, dar seriful local Crane (Josh Lucas) îl opreste la tanc si se îngrijeste ca ursul sa fie capturat si dat în grija proprietarului gradinii zoologice locale. Departe de a dispretui ursul, Mitch se preocupa de soarta acestuia, si îi cere lui Einar sa hraneasca animalul acum aflat în cusca. Cu Griff alaturi de el, Einar se supune ascultator. Instinctul lui Mitch de a fi milostiv cu ursul este o metafora puternica; ursul simbolizeaza acele parti din viata noastra de care trebuie sa ne desprindem.

Amenintarea constanta a reaparitiei lui Gary si ursul omniprezent adauga o buna masura de suspans filmului care, desi nu lipsit de clisee, transmite un intens mesaj pozitiv despre vindecare, despre a lasa în urma trecutul si a trai pe deplin viata în ciuda tragediei. Traducerea cuvânt cu cuvânt a titlului original este "O viata neterminata", si desi se vorbeste despre viata fiului lui Einar ca fiind "neterminata", titlul reflecta de asemenea paralizia emotionala a fermierului.

În ciuda limbajului vulgar si necizelat si a remarcilor lipsite de credinta, a unor scurte scene cu violenta domestica si relatiilor premaritale sugerate, filmul este un spectacol înaltator pentru adulti si tineri. Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-III - adica pentru adulti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parintilor, fiind interzis celor sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=217