www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=215

Regia:Ron Howard
Roluri principale:Russell Crowe, Renee Zellweger
Gen:Ac?iune, Drama
Durata:144
Producator:Miramax Films, Universal Pictures
Premiera în România:21.10.2005

Este ceva ce Russell Crowe sa nu poata sa faca? Aceasta vedeta cameleonica a reunit echipa de la "O minte stralucita" - producatorul, regizorul oi scenaristul - oi a mai scos un film învingator. "Renascut din cenuoa" este un film dupa via?a boxerului James Braddock, care dupa câ?iva ani petrecu?i în afara ringului a uimit lumea sportului câotigând un titlul important.

Jimmy traieote într-o jalnica locuin?a închiriata, alaturi de iubita sa so?ia Mae (Renee Zellweger, bruneta în acest film) oi cei trei copii. Dupa un început promi?ator, lui Jimmy i s-a terminat norocul în ring. Creditorii îi bat la uoa, iar copiii nu au de mâncare - pâna oi laptele este diluat - ceea ce îl duce la disperare. La un moment fiul sau fura o bucata de carne de la bacanie. Jimmy, în mod admirabil, îl face sa returneze ce a furat. Când copilul plânge parasind magazinul, Jimmy îl asigura ca familia va ramâne împreuna, orice s-ar întâmpla. Jimmy încearca sa lupte cu o mâna rupta, dar încaierarea se termina rau, punând cruce inclusiv, se pare, carierei sale de boxer. Mai apoi, într-una din cele mai impresionante scene, el merge cu palaria în mâna, ceroind bani pentru familia sa.

Fiindu-i interzisa întoarcerea în ring, el se alatura altor muncitori dispera?i, cautând sa lucreze în port. Jimmy prinde un post de docher oi reuoeote sa îoi men?ina familia pe linia de plutire din punct de vedere financiar. Dar la un moment dat primeote vizita fostului sau manager, Joe Gould (Paul Giamatti), care cauta sa îl momeasca pentru un ultim meci de box cu Corn Griffin. Ini?ial Jimmy nu crede ca îoi va mai pune vreodata manuoile de box, dar mai apoi, în ciuda protestelor so?iei sale - care se teme pentru el -, accepta oi spre surprinderea tuturor câotiga. Se cere desigur oi un al doilea meci, Mae obiecteaza, dar Joe oi-a pus mobila drept garan?ie pentru meci. În urma unor meciuri cu John Henry Lewis oi Art Lasky, Jimmy îoi câotiga porecla "Cinderella Man" (Cenuoareasa la masculin, titlul filmului în engleza). Boxerul cenuoareasa ajunge sa se lupte la final cu faimosul Max Baer (jucat cu arogan?a de Craig Bierko), care a ucis deja doi boxeri în ring.

Mae este speriata de acest meci oi merge la biserica sa se roage pentru so?ul ei. Spre surprinderea noastra, preotul îi arata ca întreaga adunare a credinciooilor se roaga pentru succesul lui Jimmy. Mai mult, au un radio în biserica, unde asculta desfaourarea meciului de box. Fanii boxului îoi amintesc probabil cine câotiga meciul; pentru ceilal?i nu vom dezvalui. Vom spune însa ca Ron Howard a realiza un film captivant, cu interpretari de prima marime. Crowe este convingator în rolul boxerului din New Jersey-ul anilor 1930. Zellweger este oi ea la înal?ime, ca voce oi apari?ie. Giamatti reuoeote oi el un rol bun ca managerul care îl împinge de la spate pe Jimmy. Epoca americana este bine redata, inclusiv în vulgarismul oi limbajul vremii, în care "invocarea" lui Dumnezeu nu este întotdeauna religioasa.

Secven?ele de box, bine filmate, ca o adevarata coregrafie, nu sunt pentru cei slabi de inima, dar sunt mai pu?in grafice decât în filme precum celebrul "Rocky". Ceea ce este meritoriu este faptul ca boxul se afla mereu în planul secund: pe primul scaun sta devo?iunea lui Braddock pentru familia sa. Scenariul scris de Cliff Hollingsworth oi Akiva Goldsman se concentreaza pe drama umana, în centru fiind o adevarata poveste de iubire între Jimmy oi Mae. De apreciat este faptul ca motiva?ia lui Jimmy de a lupta în ring nu este cautarea gloriei personale, ci sprijinirea so?iei oi a copiilor. Când Mae pregateote bagajele copiilor pentru a-i trimite la rude, temându-se ca se vor îmbolnavi din cauza vie?ii saracacioase, Jimmy se înfurie, mai ales pentru ca a promis fiului sau ca vor fi mereu împotriva.

Deoi boxul nu este universal perceput ca un sport nobil, reuoita lui Jimmy Braddock în lupta cu saracia, cu ghinionul, cu ranile oi cu altele, a facut din el un simbol al speran?ei pentru americani. "Acum un an, statea la coada la pâine", spune comentatorul de box, sumarizând prima pare a filmului. Cei dezamagi?i de nota întunecata din "Million Dollar Baby" vor fi bucurooi sa vada "Cinderella Man", un film cu multa inima, ce razbate printre pumnii arunca?i cu violen?a.

Filmul reda atmosfera vulgara a acelor ani, folosindu-se expresii necizelate; de asemenea sunt scene de violen?a, cu sânge. Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-III - adica pentru adul?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parin?ilor, fiind interzis celor sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=215