www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=214

Regia:John Singleton
Roluri principale:Mark Wahlberg, Terrence Dashon Howard, Andre 3000
Gen:Actiune, Drama
Durata:109
Producator:Paramount Pictures
Premiera în România:21.10.2005

Expresia "frati de sânge" primeste noi sensuri în super-violenta drama "Patru frati", regizata de John Singleton. Cu actiunea în Detroit, filmul îi are în centru pe patru duri ai strazilor, crescuti ca frati, care se întorc acasa pentru a razbuna moartea mamei lor adoptive, Evelyn Mercer (Fionnula Flanagan), ce i-a luat sub aripa ei protectoare atunci când societatea s-a descotorosit de ei.

Dupa cum putem vedea de pe afisul filmului, dintre cei patru frati, doi sunt negri, Jeremiah (Andre Benjamin) si Angel (Tyrese Gibson), iar doi sunt albi Bobby (Mark Wahlberg) si Jack (Garrett Hedlund), cel mai tânar din trupa, pe seama caruia se face constant glume despre sexualitatea sa (ambigua). Moartea Evelynei în timpul unui jaf într-un magazin, pare initial a se încadra în cliseul "omul la locul nepotrivit si în momentul nepotrivit". Fratii însa conduc propria lor investigatie pentru a ajunge la concluzia ca lucrurile nu s-au petrecut întru totul cum vrea politia sa para a fi fost. Investigatia foloseste metode "justitiare" specifice lumii strazii, rezumate de tatuajul de pe spatele lat al lui Bobby: "no mercy" (fara mila). Deducem ca Bobby nu a citit niciodata enciclica "Dives in Misericordia" a Papei Ioan Paul al II-lea, în care defunctul Pontif reafirma învatatura Bisericii conform careia adevarata dreptate izvoraste din iertare.

În ciuda interpretarilor credibile, cvartetul nu atrage simpatia publicului datorita tacticii lor ochi-pentru-ochi, care are de-a face prea putin cu justitia si care submineaza dimensiunea emotionala a povestii. În distributie mai apare si Terrence Howard, ca prieten din copilarie, acum politistul ce se ocupa cazul mamei lor; Sofia Vergara ca prietena cu sânge fierbinte a lui Angel; si Chitwetel Ejiofor (ascunzându-si bine accentul britanic) ca durul Victor Sweet. Filmarile exterioare iernatice (realizate în Detroit o parte, cele mai multe în Canada) ofera un fundal sobru pentru acest întunecat film, un fel de Western modern. Startul este bun, dar scenariul se estompeaza rapid pentru a face loc urmaririlor de masini si focurilor de arme.

Ciudat, pe Bobby îl vedem purtând la gât un rozariu, pe care îl ascunde sub tricou înainte de a rearanja fata cuiva. În timpul unei mese de Thanksgiving, fratii se roaga înainte, amintindu-si - prin flashback-uri - de mama lor care le spunea sa nu mestece cu gura deschisa. Oare mama lor i-a învatat doar cum sa se comporte la masa? Nu i-a învatat si ca nu e bine sa pui kerosen pe oameni si apoi sa arunci pe ei o tigara aprinsa? Initial Jeremiah este împotriva razbunarii violente, spunând ca mama lor nu ar aproba asa ceva, dar constiinta îi este adormita de replica lui Bobby: "Nu putem fi toti sfinti."

Filmul contine violenta repetata, ucideri din razbunare, o scena sexuala, umor sexual, nuditate, limbaj vulgar si blasfemii. Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu O - adica ofensator moral. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restrictionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=214