www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=201

Regia:Michael Radford
Roluri principale:Al Pacino, Jeremy Irons, Joseph Fiennes, Lynn Collins
Gen:Comedie, Drama
Durata:138
Producator:Arclight Films
Premiera în România:02.09.2005

Este Shylock, faimosul personaj al lui Shakespeare un monstru inuman dornic de sânge, sau este un evreu-victima, care se razbuna pe buna dreptate pentru anii de abuzuri din partea crestinilor? Aceasta este dilema care a tinut clasica piesa de teatru a lui Shakespeare departe de marele ecran timp de decenii, în timp ce teatrele si televiziunile au avut numeroase reluari, fiecare înclinând mai mult spre al doilea raspuns. În aceeasi directie merge si regizorul Michael Radford si starul Al Pacino ca Shylock în prima adaptare pentru marele ecran.

"Negutatorul din Venetia" este filmat la Venetia, ceea ce îi da o atmosfera extrem de fidela - uneori murdara ca un canal venetian. Desigur textele au trebuit reduse pentru film, dar fara daune prea mari, rezultând un film captivant, uneori prea sobru si linistit. Pentru a respecta principiul american al "political correctness", filmul se deschide amintind audientei ca "intoleranta fata de evrei era un fapt obisnuit în secolul al XVI-lea", dupa care se descrie cum acestia erau obligati sa traiasca în ghetouri.

Suntem în 1596, iar tânarul Bassanio (Joseph Fiennes) îi marturiseste prietenului sau, un bogat comerciant pe nume Antonio (Jeremy Irons), ca este îndragostit de nobila femeie Portia (Lynn Collins), si îi cere lui Antonio un împrumut pentru a-i putea câstiga inima. Acesta sta rau cu banii în acel moment, dar asteapta trei corabii cu bogatii, ce ar trebui sa ajunga în urmatoarele luni. Cei doi barbati - care în aceasta ecranizare sunt în relatii foarte apropiate, încât îi vedem chiar sarutându-se - se adreseaza atunci lui Shylock, camatarul, pentru a împrumuta 3.000 de ducati. Shylock este de acord cu împrumutul, cu conditia trecuta în contract ca daca Antonio nu poate sa plateasca suma la timpul cuvenit, Shylock poate sa ia un pound (circa jumatate de kilogram) din carnea lui. Între timp, fiica lui Shylock, Jessica (Zuleikha Robinson), se îndragosteste de Christian Lorenzo (Charlie Cox), cu care si fuge, spre durerea tatalui ei.

Dupa trei luni de la încheierea contractului cu Shylock, navele lui Antonio par a fi disparut pe mare, iar Shylock insista pe respectarea contractului, adica pe "extragerea" de carne, care l-ar omorî pe Antonio. Bassanio îi spune lui Portia, între timp maritata, întreaga poveste a prieteniei cu Antonio si a sacrificiului acestuia în numele sau. Se ajunge la proces, iar Portia si Nerissa vin la tribunal deghizate în barbati. Ei (în fapt ele) îi ofera lui Shylock dublu sumei datorate, dar camatarul refuza. În timpul acestui proces tine Portia faimosul discurs despre mila, citat la fel de des ca unele pasaje biblice. Shylock este pornit spre razbunare, si tocmai când Portia pare convinsa ca nu are cum sa îl scape pe Antonio, reuseste sa îl încuie pe Shylock cu un detaliu "tehnic". Daca, spune ea, taind un pound din carnea lui Antonio, camatarul varsa chiar si un strop de "sânge crestin", toate bunurile îi vor fi confiscate.

Pacino oferta o minunata interpretare, cu o convingatoare cadenta evreiasca în discurs. Modul în care reflecta trairile interioare, înfrângerea, umilirea, sunt uimitoare. Nou venita Collins se descurca splendid dându-i viata lui Portia. Collins este la începutul filmului întruchiparea gratiei si a iubirii, iar mai apoi, cu mustacioara falsa, reuseste sa fie credibila si la tribunal. Irons este si el excelent în rolul lui Antonio, iar groaza lui, la gândul ca poate pierde o parte din carnea sa, daca nu toata viata, i se citeste pe fata. Nici Fiennes nu este mai prejos, întregind aceasta distributie de zile mari. Aluziile despre relatia homosexuala dintre Antonio si Bassanio nu sunt noi, fiind folosite si în alte ecranizari pentru televiziune sau în puneri în scena pentru a explica de ce Antonio si-ar pune carnea la bataie pentru prietenul sau. Si tot la capitolul sexual, trebuie amintite unele scene cu prostituate dezbracate în partea de sus, scene gratuite, oricât de multa autenticitate ar crede unii ca dau filmului.

Tragând concluzia, povestea este bine spusa si va placea iubitorilor de teatru si "fanilor" lui Shakespeare, precum si elevilor si studentilor care învata despre acest mare scriitor. Datorita unor scene cu nuditate si unor conotatii sexuale, Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-III - adica pentru adulti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restrictionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=201