www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=184

Batman Begins (Batman 5)

Regia:Christopher Nolan
Roluri principale:Christian Bale, Michael Caine
Gen:Ac?iune, Aventuri, Fantastic
Durata:141
Premiera în România:08.07.2005

Îndârjitul gardian din Gotham se întoarce în cel mai negru, dar nu oi cel mai bun film din seria Batman. Dupa cum spune oi titlul, "Batman - Începuturi" explica cum a ajuns miliardarul Bruce Wayne sa poarte capa neagra. Majoritatea spectatorilor otiu deja de ce: pe când era copil, Bruce (Gus Lewis), mootenitorul imperiului Wayne, a asistat neputincios la asasinarea parin?ilor sai (Linus Roache oi Sara Stewart), incident care l-a inspirat apoi sa devina un înger razbunator.

Filmul începe cu un Bruce (interpretat ca adult de Christian Bale) bântuit de amintiri, ofilindu-se într-un gulag, aparent din Tibet, dupa ani de peregrinare prin lume în încercarea de a scapa de trecut. Alergând între trecut oi prezent, filmul reconstituie uciderea parin?ilor lui Bruce oi dispari?ia lui Bruce. În timpul absen?ei, el este declarat mort iar controlul imperiului Wayne este preluat de Richard Earle (Rutger Hauer). În urma unei lupte în închisoare, spiritul de luptator feroce al lui Bruce atrage aten?ia unui om pe nume Ducard (Liam Neeson). Bruce este recrutat într-un ciudat ordin - Liga Umbrelor - cu sediul într-o fortarea?a din Himalaya, condusa de enigmaticul Ra's Al Ghul (Ken Watanabe). Într-un final Bruce respinge metodele acestora, care includeau pedepsirea nevinova?ilor pentru pacatele societa?ii.

Aoa se face ca personajul se întoarce în Gotham, unde, inspirat de un incident din copilarie, îoi construieote un costum de liliac oi îoi amenajeaza catacombele de sub conac în "bat cave" (peotera liliacului). Cu identitatea secreta cunoscuta doar de credinciosul sau servitor, Alfred (Michael Caine), Bruce/Batman declara razboi lumii negre din Gotham, începând cu Carmine Falcone (Tom Wilkinson) oi cu dr. Jonathan Crane (Cillian Murphy), aka "The Scarecrow" (sperietoarea de ciori), un criminal psiholog care a gasit o cale de a controla teama ca arma. Morgan Freeman îl interpreteaza pe Lucius Fox, un maestru al tehnicii, care, ca domnul Q al lui James Bond, îi ofera lui Bruce arsenalul plin de omecherii, arsenal care desigur include celebrul "batmobile". Între timp Bruce încearca la suprafa?a sa aiba oi o via?a sociala, ce o include pe Rachel Dawes (Katie Holmes).

Atmosfera din acest film este mai mult legata de întunecatele benzi desenate ale lui Frank Miller, dar accentul cade mai mult pe dimensiunea psihologica a conflictului interior al lui Bruce, decât pe eroismul sau. În?elegem astfel ca atunci când Batman loveote, nu o face mânat de furie, ci de sentimentul de vinova?ie ca nu oi-a putut salva parin?ii. Bale se descurca bine în ambele costuma?ii, injectând chiar pu?in umor lui Bruce. Deoi filmul cauta sa fie mai realist, violen?a este mai mult sugerata decât prezentata. Filmului nu-i lipsesc însa minusurile: dialogul este preten?ios pe alocuri, unele personaje nu ajung sa se dezvolte suficient, nu exista un personal central negativ, iar la final scenariul aluneca înspre filmele de ac?iune cu da-i, loveote, distruge ce po?i. Iar implicarea Ligii Umbrelor în istoria lui Bruce este cam deplasata.

Unii spectatori ar putea reprooa filmului ca este prea sumbru. Dar imaginea lui Batman, de om torturat de trecut, de figura tragica, este mai în ton cu viziunea originala a creatorului sau, Bob Kane. Înca aproape de începutul filmului Bruce îoi descopera personalitatea când, ca act de fidelitate fa?a de Ra's Al Ghul, trebuie sa execute un criminal. El refuza, afirmând ca compasiunea este ceea ce diferen?iaza adevarata justi?ie de razbunare (în film Batman nu ucide niciodata, dar lasa la un moment dat un raufacator sa moara). Ceea ce îl separa de Batman de al?i super-eroi este ca otie ce este frica oi sentimentul de neajutorat - ca oi noi. ai deoi este doar un personaj de benzi desenate, imaginea arhetipala a lui Batman, veghind de sus asupra ceta?enilor oraoului, vorbeote despre dorin?a noastra profunda de protec?ie în fa?a incertitudinilor vie?ii. Batman este un erou fara super-puteri. Este unul dintre noi. Uman. Cu defecte. Mesajul lui este acesta: un om poate sa schimbe ceva, punându-se în slujba binelui comun.

Filmul con?ine scene de violen?a, unele imagini înfricooatoare oi elemente ce ?in de filme pentru cei mari, precum oi unele expresii brute oi una profanatoare. Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-III - adica pentru adul?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parin?ilor, fiind interzis celor sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=184