www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=183

Regia:Steven Spielberg
Roluri principale:Tom Cruise
Gen:Actiune, Aventuri, SF
Durata:116
Producator:Amblin Entertainment, DreamWorks SKG
Premiera în România:29.06.2005

În "Întâlnire de gradul trei", regizorul Steven Spielberg ne atragea atentia ca daca în spatiul cosmic exista viata, ea nu este neaparat ostila. Cinci ani mai târziu, "E.T." mergea mai departe, asigurându-ne ca fiintele extraterestre au inima si sentimente calde. În "Razboiul lumilor" însa, Spielberg ne ofera un alt fel de întâlnire, deloc placuta. Gata cu extraterestrii dragalasi: acum ei au venit sa ne extermine.

Adaptat dupa clasica poveste SF din secolul XIX a lui H.G. Wells, "Razboiul lumilor" este un film negru, înspaimântator si foarte violent, care te tintuieste pe scaun si îti ofera ametitoare secvente de actiune. Practic este un film de mâna a doua, dar cu distributie, regizor si buget de film de mâna întâi. Scenariul este departe de a fi perfect (cu comploturi ilogice), dar ca film de vara reuseste sa se ridice peste majoritatea blockbuster-urilor. Si este cu siguranta unul dintre cele mai impresionante filme recente ale lui Spielberg.

"Razboiul lumilor" se deschide cu naratiunea rau prevestitoare a lui Morgan Freeman, care ne anunta ca planeta ne-a fost supravegheata de minti "mai mari decât ale noastre... vaste, reci si necompatimitoare". Respectând formula "omul de rând prin în circumstante extraordinare", Spielberg ni-l prezinta rapid pe Ray Ferrier (Tom Cruise), un docher divortat si un tata fara energie a doi copiii înstrainati de el - nervosul fiu Robbie (Justin Chatwin) si precocea fiica Rachel (Dakota Fanning) - care îi sunt lasati de fosta-sotie a lui Ray, remaritata, Mary Ann (Miranda Otto). Întâmplator, sfârsitul de saptamâna pe care ei trebuie sa îl petreaca cu tatal lor coincide cu invazia extraterestra.

Dupa ce ne familiarizeaza cu contextul familial al lui Ray, filmul intra în viteza. O misterioasa furtuna electrica este acoperirea extraterestrilor, care, "calare" pe fulgere, se scufunda în pamânt doar pentru a iesi apoi de acolo în uriase masinarii numite tripozi, îngropate de milenii în vederea acestei zile. Scenele sunt magistral orchestrate, oferind unele dintre cele mai reusite momente ale filmului. Invadatorii din spatiu lasa în curând în ruina zona în care locuia Ray, dar si alte locuri de pe glob. Drept urmare Ray îsi face bagajele si pleaca cu masina spre Boston, unde Marry Ann îsi viziteaza parintii.

Din punct de vedere vizual, Spielberg este la el acasa si face ce stie el mai bine: sa creeze o nebunie cinematica, punând în imagine cosmaruri spectaculoase si în acelasi timp terifiante. Printre cele mai pline de suspans scene sunt masacrul nocturn al multimii de pe docuri si jocul mortal de-a "v-ati ascunselea" din pivnita fermei lui Ray. Extraterestrii si masinariile lor sunt surse de moarte în masa, rezultând prea multa violenta pentru copii, chiar si pentru unii adulti. Dar cel mai tulburator episod nu îi implica deloc pe extraterestrii, ci este o crima ce nu se petrece pe ecran, o auzim doar, prin urechile lui Rachel.

Publicata initial în 1989, povestirea "Razboiul lumilor" a fost scris ca un rechizitoriu la adresa imperialismului. Dramatizarea radiofonica din 1938 a provocat panica si a contribuit la cresterea temerii de un razboi cu adevarat mondial. Ecranizarea din 1953, a regizorului George Pal - cu Gene Barry si Ann Robinson - a stârnit de asemenea temeri, în contextul razboiului rece. Desi filmul evita orice referinte politice sau religioase, dupa 11 septembrie 2001 el rezoneaza anume pentru spectatori. Cadrele cu trupuri sfârtecate amintesc prea mult de imaginile de dupa atacurile teroriste. Daca în "Raport minoritar" (o alta colaborare dintre Spielberg si Cruise) erau ridicate o serie de întrebari morale si etice, în "Razboiul lumii" singura întrebare este: va supravietui omenirea? În spectacolul de imagini al lui Spielberg exista o mica inima, ce vorbeste despre un tata care doreste sa îsi reînnoade relatiile cu copiii. Mesajul filmul ar fi ca, indiferent de amenintari - ca vin din spatiul întunecat, ca vin din partea unei culturi a mortii - cea mai importanta este iubirea, liantul ce uneste familiile.

Filmul contine violenta intensa, ucideri în masa, trupuri sfârtecate, expresii brute si profanatoare. Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul L - adica limitat, respectiv film problematic chiar si pentru adulti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parintilor, fiind interzis celor sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=183