www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=181

Kinsey

Regia:Bill Condon
Roluri principale:Liam Neeson, Laura Linney
Durata:118
Producator:American Zoetrope
Premiera în România:24.06.2005

Când în 1948 Alfred Kinsey oi-a publicat studiul "Sexual Behavior in the Human Male", un comentator vorbea ca ar avea efectele unei bombe atomice. Dupa 50 de ani, o alta bomba explodeaza odata cu filmul scris oi regizat de Bill Condon, o biografie controversata oi sexuala a lui "Kinsey", interpretat de Liam Neeson. Filmul va stârni reac?ii dure atât din partea celor care îl admira pe Kinsey ca fiind un cruciat curajos, dar oi din partea celor care îl considera un degenerat.

Aparatorii lui vor vedea filmul ca un portret sobru al unui om creditat a fi autorul emanciparii sexuale de sub tirania puritanismului. Ceilal?i vor pune la îndoiala nu numai acurate?ea filmului, ci oi celebrarea unui om pe care mul?i îl considera ini?iatorul revolu?iei sexuale, ce a dus la redefinirea moralei societa?ii oi la alungarea inhibi?iilor. Cam ca Kinsey, care nu judeca, doar studia problema sexualita?ii, oi Cordon abordeaza tema cu o apreciabila echidistan?a, fara sa ni-l arate nici ca un sfânt, dar nici ca un raufacator. Cronica vie?ii lui Kinsey începe cu educa?ia religioasa stricta pe care o primeote de la autoritarul sau tata medotist (John Lithgow). Rasculându-se împotriva pieta?ii rigide a tatalui sau, oi atras fiind de natura, Kinsey devine un zoolog cu studiile la Harvard - expert mai ales în albine - care prinde un post de biolog la Universitatea Indiana, unde o întâlneote pe studenta Clara McMillen (Laura Linney), cu care se va oi casatori.

Întrebat fiind de studen?i despre diverse aspecte ale sexualita?ii umane, el se hotaraote sa preda "cursuri de casatorie" în care sa se discute deschis despre sexualitate. Din foame de date certe despre sex, Kinsey începe un studiu despre comportamentul sexual din puncte vedere otiin?ific, traversând întreaga ?ara pentru a lua interviuri la mii de persoane - heterosexuali oi homosexuali - pentru a strânge istorii despre via?a sexuala, inclusiv de la prostituate oi de la "peoti". Alaturi de el se afla o echipa din care fac parte Wardell Pomeroy (Chris O'Donnell), Paul Gebhard (Timothy Hutton) oi Clyde Martin (Peter Sarsgaard), o bisexuala cu care oi el, oi so?ia lui, se încurca. Bazându-se pe principiul permisiv ca orice este permis atâta timp cât este cu consim?amântul par?ilor, Kinsey încurajeaza experimentele sexuale între colaboratorii sai, experimente ce includ de exemplu schimbul de so?i. În final însa, aceasta "libertate" a sexului va duce la tensiuni în echipa.

Kinsey oi-a publicat rezultatele cercetarilor în 1948, într-o roman devenit best-seller, care îl propulseaza pe copertele revistelor oi în versuri ale unor melodii ale vremii. Însa faima nu ?ine mult, caci devine acuzat ca ar fi parte a unui complot comunist ce urmareote subminarea valorilor tradi?ionale americane. Sponsorii îl parasesc, iar el ajunge sa ceroeasca în stânga oi în dreapta dupa fonduri. O scena din final trage concluzia ca iubirea nu este ceva ce poate fi masurat oi definit. Fara sa încline prea evident balan?a spre sau împotriva lui Kinsey, filmul are însa de suferit datorita unei probleme clasice ecranizarilor unor vie?i: înghesuirea câtorva decenii în câteva ore face ca accentul sa cada mai mult pe cronologie decât pe dezvoltarea caracterelor. Aflam astfel mai pu?in despre omul din spatele obsesiei, oi mai mult despre ce oi când a facut.

Eliberarea libidoului este prezentata cu simpatie, dar filmul nu ocoleote nici sa sublinieze trasatura de maniac a lui Kinsey, doritor de cunootin?e cu orice cost, orb la durerea ce o provoaca celor de lânga el. Sunt însa trecute sub tacere acuza?ii care i se aduc de sadomasochism, sau privitoare la metodele lipsite de etica folosite în studiul sau, în special în rela?ia cu pedofilii. Neeson mai ales, dar oi colegii de film sunt la înal?ime ca presta?ie actoriceasca. Cu tot con?inutul sexual, filmul nu este fierbinte, ci mai degraba cinic de rece. Depersonalizând sexualitatea oi separând biologia de moralitate, Kinsey omoara orice aspect al iubirii conjugale, oamenii fiind tot un fel de albine (specializarea lui ca zoolog) care se tot împreuneaza. Kinsey lasa impresia de un individ patetic, incapabil sa în?eleaga splendoarea sacra a sexualita?ii umane: este ca un om care oi-a petrecut întreaga via?a studiind culorile, dar nefiind în stare niciodata sa aprecieze un apus de soare.

Datorita viziunii relativiste asupra moralei sexualita?ii, imaginilor sexuale explicite, nudita?ii frontale, scenelor de masturbare, discu?iilor despre sex oi folosirii frecvente a unui limbaj grosolan, Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul L - adica limitat, respectiv film problematic chiar oi pentru adul?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restric?ionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=181