www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=170

Regia:George Lucas
Roluri principale:Natalie Portman, Ewan McGregor, Hayden Christensen
Gen:Aventuri, SF
Durata:146
Producator:Lucasfilm Ltd.
Premiera în România:20.05.2005

For?a s-a întors pentru a oasea oi ultima oara în "Star Wars: Episodul III - Razbunarea Sith" (20th Century Fox), din seria-capodopera a lui George Lucas. Cele oase episoade au fost turnate în doua etape, constituind doua "trilogii". S-a început cu "Star Wars: O noua speran?a" în 1977, continuat cu "Imperiul contraataca" în 1980 oi cu "Întoarcerea lui Jedi" în 1983. Dupa o pauza de 16 ani, au venit doua episoade mult aoteptate dar dezamagitoare: "Amenin?area Fantomei" în 1999 oi "Atacul clonelor" (2002). Cercul s-a închis cu episodul III, pe de parte cel mai reuoit din cea de-a doua "trilogie".

"Razbunarea Sith" - a carui ac?iune are loc la trei ani dupa ultimul episod - se deschide ca celelalte episoade, cu textul derulând pe ecran spre orizont, pe muzica aceluiaoi John Williams. Preambulul ne anun?a "Razboi!" oi spectatorii sunt arunca?i într-o jumatate de ora de batalii în spa?iu oi de dueluri cu sabiile laser. În centrul furtunii de efecte speciale se afla samuraiul spa?ial Obi-Wan Kenobi (Ewan McGregor) oi ucenicul sau nerabdator, Anakin Skywalker (Hayden Christensen). Cei doi Maeotrii Jedi au fost trimioi sa îl salveze pe cancelarul Palpatine (Ian McDiarmid), rapit de sinistrul general Grievous, un cyborg separatist. Odata ce cei doi luptatori îl aduc pe Palpatine în siguran?a pe Coruscant - sediul puterii politice a galaxiei - lucrurile se liniotesc, pentru pu?in timp, permi?ându-le spectatorilor sa îoi traga suflul.

Skywalker afla ca so?ia sa, senatoarea Amidala (Natalie Portman) - cu care s-a casatorit în secret la sfâroitul episodului trecut, deoi Jedi au obliga?ia de a ramâne celibi - este însarcinata. Dar fericirea lui este temperata de viziunile nocturne cu Amidala murind la naoterea copilului lor. În plus Anakin se descopera a fi tot mai înstrainat de consiliul Jedi, inclusiv de mentorul sau, Obi-Wan, oi de misticul verde Yoda (voce Frank Oz) - dupa ce aceotia îi resping cererea de recunoaotere ca "maestru". Visele oi nemul?umirile tot mai mari îl fac sa se alature vicleanului (în curând Împaratul cel rau) Palpatine, care îi spune ca so?ia sa nu poate fi salvata decât de cineva antrenat dupa artele negre ale Sith (echivalen?ii rai ai Maeotrilor Jedi). Palpatine îoi dezvaluie identitatea de lord Sith.

Desigur, cum Lucas a ales sa spuna povestea invers, oi spectatorii otiu deja ce va urma, problema în film nu se pune "ce se va întâmpla?" ci "cum se va întâmpla?" Cum ajunge fermecatorul baie?el din "Amenin?area Fantomei" întruchiparea raului pe care cu to?ii îl urasc? Fara sa dezvaluim din film, putem spune dupa o expresie binecunoscuta, ca drumul spre tabara celor rai este pavat cu bune inten?ii. La sfâroitul filmului convertirea lui Anakin este completa, acesta devenind cel mai celebru coif negru din istoria filmului. Privit în cronologia episoadelor, "Razbunarea Sith" reprezinta un episod esen?ial, în care Anakin/Vader este protagonistul. Personajul sau reuneote caderea oi rascumpararea omului. Anakin/Vader începe ca un inocent, dar este sedus, ca Adam, de "cunootin?ele interzise" care îi vor da putere asupra vie?ii oi mor?ii. Tot ce lipseote este marul.

Filmul reuneote elemente de psihologie jungiana, de dualism maniheist oi de misticism new-age, totul îmbracat în science-fiction. Inima "Razboiului Stelelor" ramâne însa povestea clasica a conflictului dintre bine oi rau. Tema esen?iala a acestui episod este puterea de corupere a raului, în special manifestata în dorin?a nietzscheana de putere. Palpatine da glas pericolului atât de actual al relativismului, atunci când afirma ca "binele este un punct de vedere" oi ca "îngustele vederi dogmatice" au blocat adevarata iluminare. "Razbunarea Sith" este primul din serie care primeote AP-13, oi pe buna dreptate. Filmul con?ine scene prea violente pentru copii. În plus este cel mai politic film, cu apropouri deloc subtile la actuala administra?ie de la Washington.

Unele lucruri nu se schimba în galaxia Razboiului Stelelor: Jedi sunt adevara?i domni, dialogul este de film de popcorn, iar interpretarile actorilor, cu câteva excep?ii, nu stralucesc. ai totuoi, filmul arata o neta evolu?ie comparativ cu "Razboiul clonelor" oi "Amenin?area Fantomei". La capitolul vizual, acest episod este cel mai uimitor din întreaga serie, având oi un numar record de 2.200 de scene realizate cu ajutorul calculatorului. Una dintre cele mai memorabile scene este lupta dintre maestru oi ucenic pe un vulcan activ. Lucas reuoeote cu vârf oi îndesat sa puna în mod demn capat Razboiului stelelor, toate elementele din celelalte cinci episoade clarificându-se în acesta.

Filmul con?ine violen?a stilizata oi unele amenin?ari înfricooatoare. Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-II - adica pentru adul?i oi adolescen?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parin?ilor, fiind interzis celor sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=170