www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=158

Regia:Terry George
Roluri principale:Nick Nolte, Don Cheadle
Gen:Drama, Razboi
Durata:110
Producator:Lions Gate Films Inc.
Premiera în România:08.04.2005

"Hotel Rwanda" (United Artists) este în unele momente greu de urmarit; dar cu siguran?a mai greu este de uitat. Filmul prezinta povestea adevarata a lui Paul Rusesabagina (interpretat într-o maniera demna de Oscar de catre Don Cheadle), un barbat obionuit care, asumându-oi mari riscuri, a salvat vie?ile a mii de compatrio?i în timpul zilelor de coomar ale genocidului din Rwanda. Bine scris (scenariul), regizat oi interpretat, filmul este emo?ionant oi moral, având ca tema un capitol negru al istoriei, reuoind în final sa fie totuoi o marturie de speran?a, curaj oi spirit nobil.

Situat în timp în 1994, filmul ofera pe scurt povestea conflictului rwandez. Dupa moartea preoedintelui ?arii, într-un suspect accident de zbor, tensiunile dintre triburile tutsi oi hutu explodeaza. Militan?ii hutu - incita?i de emisiuni radio inflamatorii - pornesc un genocid. Considerându-i "gândaci de bucatarie" pe vecinii lor tutsi, trupele hutu au masacrat peste un milion de tutsi în pu?in mai mult de 100 de zile. Conflictul a trecut aproape ignorat de ?arile civilizate, dintr-o desconsiderare a vie?ilor acestora.

Rusesabagina este un foarte respectat director de hotel de patru stele: Mille Collines, din capitala rqwandeza Kigali. El însuoi un hutu, deschide uoile hotelului pentru refugia?ii tutsi oi încearca sa îi calmeze pe ceilal?i. La început îoi gazduieote în hotel doar familia oi prietenii apropia?i - so?ia este tutsi (Sophie Okonedo), cu ea având trei copii - dar numarul creote considerabil. Hotelul devine ca o Arca a lui Noe, în care se înghesuie 1.200 de refugia?i, inclusiv copiii tutsi de la orfelinatul catolic din apropiere. Rusesabagina se aseamana întrucâtva lui Schindler, fiind un erou fara voie, care trebuie sa caute solu?ii rapide la furia militan?ilor hutu - iar timpul necesar îl cumpara adesea cu diverse trucuri sau cu mita.

Între timp restul lumii închide ochii la atrocita?i, mai ales datorita spaimei pe care o trage oficialul canadian din partea Na?iunilor Unite (Nick Nolte), sub ochii caruia albii sunt evacua?i sub protec?ia trupelor armate europene, în timp ce negrii sunt sorti?i genocidului. Fara sa scoata senza?ionalul din acest trist episod al istoriei, regizorul Terry George men?ine povestea în limitele sobrieta?ii oi se concentreaza pe eroismul personal al lui Rusesabagina, rezultatul fiind mai pu?in un film politic, ci mai mult un film uman. Deoi filmul nu analizeaza în profunzime radacinile conflictului, captureaza foarte bine nebunia acelor zile, precum oi teroarea sim?ita de cei implica?i. Filmul nu se balaceote într-o detaliere în imagini a genocidului, lucrurile cele mai oribile fiind reflectate de fe?ele personajelor din film. Exista însa oi unele scene deosebit de violente, precum un drum pe care Rusesabagina îl face cu jeep-ul sau printre cadavre.

Datorita violen?ei oi imaginilor ce cauta sa reflecte genocidul, unor trupuri dezgolite în fundal oi folosirii unor expresii dure, Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-III - adica pentru adul?i. Asocia?ia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parin?ilor, fiind interzis celor sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=158