www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=136

Regia:Alexander Payne
Roluri principale:Paul Giamatti, Virginia Madsen, Thomas Haden Church
Gen:Aventuri, Comedie
Durata:120
Producator:Fox Searchlight Pictures
Premiera în România:04.02.2005

Bazat pe romanul cu acelasi nume al lui Rex Pickett, filmul "Sideways" (In vino veritas) vorbeste despre criza vârstei de mijloc la barbati, urmarind întâmplarile legate de un cuplu ciudat de doi prieteni din liceu, Miles (Paul Giamatti) si Jack (Thomas Haden Church), trecuti de 40 de ani. Ei pornesc pe un drum de redescoperire de sine, alimentat cu vin si femei, care serveste ca o ocazie de meditatie dulce-amaruie despre iubire, singuratate, prietenie si ambitii esuate.

Miles este un ratat profesor de scoala generala si un scriitor frustrat, care nu a reusit sa îsi publice romanul, si care îsi linge înca ranile dupa recentul sau divort. El îsi ascunde depresia sa alcoolica în spatele mastii unui sofisticat pasionat de vinuri. Jack este prietenul sau care urmeaza sa se casatoreasca în curând, un actor a carui cariera este într-un impas si un desfrânat incorigibil. În loc sa îi organizeze o petrecere a burlacilor, Miles îl duce pe Jack într-o calatorie în însorita Santa Ynez Valley din zona viticola a Californiei.

Personalitatile celor doi barbati sunt contrastante. Melancolicul Miles, care are o dispozitie aproape genetica de a vedea mereu partea goala dintr-un pahar, se afla în cautarea perfectiunii într-o sticla cu vin, în timp ce fustangiul Jack are gusturi mult mai banale; el vrea doar sa profite de aceasta ultima saptamâna de "libertate" cucerind cât mai multe femei. În timp ce Miles, ca un expert în vinuri, stie sa aprecieze diferitele soiuri precum si varietatea vietii, pentru Jack totul are acelasi gust. El doreste doar placerea de a bea un pahar.

Jack se îndragosteste de pasionala Stephanie (Sandra Oh), o mama singura. Aceasta, în cautarea iubirii, crede minciunile lui Jack si în final ajunge la frustrare si mânie. Miles, la rândul lui, se împrieteneste cu Maya (Virginia Madsen), si ea o buna cunoscatoare a vinurilor, chelnerita la un bar local. Ea stie sa îl asculte pe Miles, sa îi împartaseasca viziunea, sa îl sprijine; ar putea fi aleasa.

La sfârsitul unei întâlniri în patru, Miles si Maya se retrag departe de galagiosii Jack si Stephanie. Cu aceasta ocazie, Miles îi explica Mayei preferinta sa pentru fragilii struguri Pinot, fata de mai puternicii Cabernet, dezvaluind, prin intermediul metaforei, propria lui vulnerabilitate si nevoia sa de "grija constanta, atentie si rabdare". Monologul sau si raspunsul Mayei, în care îsi deschide sufletul, constituie o scena remarcabila a filmului.

Regizorul Payne se pare ca si-a propus sa prezinte povesti ale unor protagonisti cât mai asemanatori cu oamenii din viata reala - în acest scop nici nu a distribuit în film actori foarte cunoscuti -, cu temeri, defecte si cusururi reale. Filmul nu este condus de concepte înalte, ci de momentele de zi cu zi ale existentei obisnuite, pe care Payne o impregneaza cu poezie, patos si umanism. Giamatti si Church reusesc sa faca atragatoare personajele lor, în ciuda defectelor morale ale lui Miles si Jack. Împletit cu umor ironic, filmul "In vino veritas" este în acelasi timp dureros în disectia pe care o face conditiei umane. Regizorul Alexander Payne reuseste sa încheie filmul într-o nota de speranta, fara a recurge la o solutie banala.

Din pacate, asemenea unei canapele albe pe care s-a varsat vin rosu, filmul este "patat" cu scene cu sexualitate si nuditate explicite. Datorita acestor imagini sexuale explicite, precum si câtorva relatii sexuale sugerate, referirii la droguri, si limbajului si umorului necizelat, Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul L - adica limitat, respectiv film problematic chiar si pentru adulti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restrictionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=136