www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=126

Alexander

Regia:Oliver Stone
Roluri principale:Angelina Jolie, Colin Farrell, Anthony Hopkins
Gen:Actiune, Drama, Razboi
Durata:173
Premiera în România:14.01.2005

Regizând "Alexandru", Oliver Stone a realizat un film îndraznet, uluind spectatorii cu scene epopeice de batalie si cu impresionante re-creeri ale unei splendide antichitati, asigurându-se în acelasi timp ca întinderea de trei ore a filmului si zgomotul carelor nu acopera drama umana care se afla în centrul sau.

Alexandru cel Mare din istorie, la vârsta de 25 de ani, stapânea cea mai mare parte a lumii cunoscute atunci, si, la moartea sa în anul 323 î.C., la vârsta de 33 de ani, construise un imperiu care se întindea din Grecia în India. Actiunea filmului începe cu Alexandru (Colin Farrell) pe patul sau de moarte, pentru ca mai apoi sa sara peste 40 de ani, când Ptolemeu (Anthony Hopkins) - unul dintre fostii generali ai lui Alexandru si naratorul filmului - vorbeste despre legendarul sau stapân: "Am cunoscut multi oameni mari în viata mea, dar numai un colos", rezumând ceea ce va urma prin truismul tragic: "Toti oamenii se înalta si cad".

Naratiunea se întoarce apoi în tineretea lui Alexandru, prezentând relatia cu mama sa, Olympias (Angelina Jolie), care sadeste în Alexandru samânta ambitiei dupa glorie, convingându-l ca este un zeu, si cu tatal sau, puternicul rege Filip (Val Kilmer), care a jucat un rol important în viata lui Alexandru, acum fiind un om îmbatrânit dupa o viata de desfrâu. De asemenea, îl vedem pe Alexandru alaturi de cel care i-a fost tutore înca de când era mic, marele filosof Aristotel (Christopher Plummer).

Dintre bataliile lui Alexandru filmul o reconstituie pe cea de la Gaugamela, o ciocnire spectaculoasa si salbatica între trupele lui Alexandru, mult depasite numeric, si armata rivalului sau geopolitic regele Darius al Persiei (Raz Degan). Scena îndrazneata si vie este depasita apoi de o si mai intensa batalie în jungla, în India, cu nestapâniti elefanti de razboi. Filmul este însa mai mult decât un catalog al cuceririlor sângeroase ale lui Alexandru. Stone prezinta atât câmpuri de batalie cu maceluri de amploare cât si scene cu conflicte pentru putere între generalii sai, precum si intrigi la curte si ascensiunea lui Alexandru la tron.

Desi spectatorii crestini ar putea considera respingatoare brutalitatile si hedonismul filmului (fara sa uitam si înclinatiile bisexuale ale lui Alexandru), ei trebuie sa tina cont de contextul istoric pre-crestin al lumii în care au loc aceste evenimente. Pelicula are si secvente de o impresionanta frumusete, între care se numara scenele din Babilon, care aduc la viata opulenta legendarelor Gradini Suspendate ale cetatii.

Datorita violentei puternice de pe câmpurile de lupta si varsarilor de sânge asociate, unei tentative de viol, sugerarii unor relatii homosexuale, unei scene explicite în dormitor si uneia cu nuditate întrezarita, precum si datorita atmosferei generale de desfrâu, Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul L - adica limitat, respectiv film problematic chiar si pentru adulti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu R - adica acces restrictionat.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=126