www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=124

The Count of Monte Cristo

Regia:Kevin Reynolds
Roluri principale:James Caviezel, Richard Harris, Guy Pearce
Durata:131
Producator:Spyglass Entertainment
Premiera în România:26.04.2002

Filmul "Contele de Monte Cristo" aparut pe marile ecrane în 2002, în regia lui Kevin Reynolds, este o extraordinara adaptare a romanului clasic de aventuri al lui Alexandre Dumas - iubitorii acestuia ar putea fi totusi dezamagiti de numeroasele diferente fata de carte. Un tânar marinar, Edmond Dàntes (James Caviezel), logodit cu frumoasa Mercedes (Dagmara Dominczyk), este întemnitat pe nedrept pentru tradare; el reuseste sa evadeze si cauta sa se razbune pe prietenul sau cel mai bun, Fernand Mondego (Guy Pearce), care i-a înscenat totul. Filmul are o dimensiune morala si chiar spirituala - este o poveste despre nedreptate si razbunare, care vorbeste despre credinta în Dumnezeu si dreptatea divina. Aceasta dimensiune este subliniata de inscriptia de pe zidul unei celule din închisoarea Château D'If, facuta de un prizonier anonim: "Dumnezeu îmi va face dreptate".

În închisoare, tânarul analfabet Edmond Dàntes întâlneste un erudit preot în vârsta, Abatele Faria (Richard Harris, ce a jucat ultima oara în Harry Potter), care se afla de mult timp în închisoare, si care îi împartaseste cunostintele si deprinderile necesare pentru a se infiltra în societatea celor care i-au facut nedreptatea si a se razbuna. Atunci când Dàntes îsi pierde credinta în timpul perioadei lungi petrecute în închisoare, si nu îsi mai doreste decât razbunarea, mentorul sau da acestui fapt o perspicace nota teologica: "Poate ca gândurile tale de razbunare au servit la scopul lui Dumnezeu de a te tine în viata în toti acesti ani". Dàntes protesteaza spunând ca nu mai crede în Dumnezeu, dar preotul îi raspunde linistit: "Nu conteaza; el crede în tine".

Reusind sa evadeze, înarmat cu cunostintele enciclopedice dobândite de la Abatele Faria - precum si cu fabuloase bogatii dintr-o comoara cautata de multi - Dàntes devine impunatorul si puternicul Conte de Monte Cristo, capabil sa aduca nenorocire sau fericire dupa placul sau. Reinventat în film, fata de romanul lui Alexandre Dumas, Contele de Monte Cristo ramâne un personaj dominant, calculat, dar mult mai uman; obsedat de ura si de a-si lua revansa, el nu poate totusi sa ignore granita dintre dreptate si razbunare. Chiar si servitorul sau loial, Jacopo, interpretat cu o nota comica de Luis Guzmán, este o voce a ratiunii, punând sub semnul întrebarii planurile de razbunare ale lui Monte Cristo. Si în timp ce Contele din roman nu are nici o dificultate în a împaca credinta sa în Dumnezeu cu campania sa de razbunare, cel din film este constient de dilema morala care i se ridica, si de faptul ca marturisirea sa ateista este o aparare imperfecta.

Lupta lui Dàntes se da la un moment dat si între iubire si razbunare. Nu îi este nici lui prea clar care este mai importanta pentru el, dar se pare ca Providenta divina îi este alaturi - întâmplator ochii îi cad pe o fresca cu încoronarea Preasfintei Fecioare - si sunt limite pe care nu va avea ocazia sa le treaca. Daca este evident cum si-a pierdut Dàntes credinta, nu este la fel de clar felul în care si-o recâstiga în final. Poate ca s-a decis pur si simplu sa creada din nou în Dumnezeu pentru ca, triumfând asupra dusmanilor sai, nu mai are nevoie de scuze pentru setea sa de razbunare.

Datorita sugerarii de relatii sexuale premaritale si a unui adulter, precum si unor scene de lupta cu sabia si arme de foc, Biroul pentru Film al Conferintei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu A-II - adica pentru adulti si adolescenti. Asociatia Americana pentru Filme îl clasifica cu AP-13 - adica se recomanda acordul parintilor, fiind interzis celor sub 13 ani.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=124