www.profamilia.ro /recenzii.asp?filme=on&id=102

Roluri principale:Gael Garcia Bernal, Fele Martinez
Gen:Drama, Romantic
Durata:105
Rating:O (-)
Producator:El Deseo S.A.
Premiera în România:15.10.2004

Un regizor de film în cautarea urmatorului sau proiect. Un actor chipeo cu o istorie trista. Un preot cu o sexualitate dereglata. Acestea sunt ingredientele folosite în "Proasta creotere" (Sony Classics), cel mai nou film al regizorului spaniol Pedro Almodovar.

Pentru Almodovar, acest controversat film - ales pentru noaptea de deschidere a Festivalului de Film de Cannes din 2004 - indica continuarea orientarii spre filme mai serioase (precum "Totul despre mama mea" din 1999 oi "Vorbeote cu ea" din 2001), oi renun?area la comediile în stil vulgar care l-au lansat interna?ional, regizate în 1988 oi 1989. Deoi în acest film trateaza subiecte fierbin?i oi delicate precum pedofilia oi homosexualitatea unor preo?i, autorul iberic nu renun?a sa apeleze la umor în explorarea acestor teme capitale, cum sunt pacatul, seduc?ia, cinematografia... Filmul prezinta o poveste în poveste ce acopera trei timpi din istoria Spaniei: 1964, 1977 oi 1980.

Reluând unele teme explorate într-un film pe care l-a regizat în 1986, Almodovar îoi deschide filmul în Madridul anului 1980, cu Enrique Goded (Fele Martinez), un regizor de succes, care îoi cauta prin ziare idei pentru noi scenarii. La biroul sau apare un tânar (Gael Garcia Bernal) care se prezinta a fi Ignacio, un vechi coleg de ocoala de care Enrique a fost îndragostit pe când erau pe bancile aceleiaoi ocoli catolice. Ignacio îi ofera lui Enrique o scurta poveste semi-autobiografica despre experien?ele lor din tinere?e, în special despre aventurile pederaste ale pr. Manolo (Daniel Gimenez-Cacho), oeful ocolii, a carui fixa?ie trupeasca pentru Ignacio i-a scurtat acestuia copilaria. În versiunea imaginara, Enrique creote într-un barbat familist frustrat, iar Ignacio ajunge sa ?ina capul de afio al unul spectacol de cabaret. Enrique este de acord sa faca filmul, iar Ignacio primeote rolul principal.

Filmul îoi plimba apoi ac?iunea înainte oi înapoi, nu doar între trecut oi prezent, ci oi între lumea "reala" oi amintirile complicate ale unei poveoti cu un triunghi format de trei oameni, o poveste cu decep?ii, oantaje oi crime. Filmul nu este uoor de urmarit, oi trebuie sa depui un efort serios pentru a separa realitatea de fic?iune oi pentru a ?ine minte care cine este (în fapt unii actori interpreteaza mai multe roluri, dar oi invers, pr. Manolo fiind interpretat de doi actori, al doilea fiind Lluis Homar). Dar Almodovar se dovedeote a fi un circar dibace, care deoi învârte în aer mai multe bile, nu scapa nici una.

"Proasta creotere" con?ine câteva scene homo-erotice, foarte sugestive fara a fi însa neaparat explicite. Almodovar a declarat ca nu a dorit sa faca un film anti-clerical. Rezultatul este însa un film anti-clerical. Dramatizând efectele devastatoare ale abuzurilor sexuale, filmul poate, sa speram, cel pu?in conform pr. Peter Malon, preoedintele Asocia?iei Mondiale Catolice pentru Cinema, "sa contribuie la continuarea de catre Biserica a procesului de examinare a conotiin?ei".

Datorita numeroaselor scene cu homosexualitate, pedofilie, a crimei fara consecin?e, a folosirii drogurilor, a scenelor de masturbare, a scurtelor scene cu nuditate oi violen?a, umorului oi limbajului uneori vulgar, Biroul pentru Film al Conferin?ei Episcopilor Catolici Americani clasifica filmul cu O - adica ofensator moral. Asocia?ia Americana pentru Filme nu a clasificat filmul.

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/recenzii.asp?filme=on&id=102