www.profamilia.ro /meditatii.asp?caleacrucii=giulgiu_1
 
 MEDITA?II 

Medita?ii la Calea Crucii
achizitionare: 26.03.2004

Inapoi la cuprins

Calea Crucii cu Giulgiul Sfânt

Starea 1
AGONIA DIN GRADINA GHETSIMANI


Isuse cel drept si sfânt,
Ce-ai gresit, Tu, pe pamânt,
Ca Te vad de mâini legat
Si la moarte judecat?
O, Isuse preaiubit!
Eu Te vad azi osândit,
Pentru-a mele far-delegi,
Cum si pentru-a lumii-ntregi

 

Lectura

Si, iesind, s-a dus dupa obicei în Muntele Maslinilor, si ucenicii L-au urmat. Si când a sosit în acest loc, Le-a zis: "Rugati-va, ca sa nu intrati în ispita". Si El S-a departat de ei ca la o aruncatura de piatra, si îngenunchind, se ruga: "Parinte, de voiesti, treaca de la Mine acest pahar. Dar nu voia Mea, ci voia Ta sa se faca". Iar un înger din cer s-a aratat Lui si-L întarea. Iar El, fiind în chin de moarte, mai staruitor se ruga. Si sudoarea Lui s-a facut ca picaturi de sânge care picurau pe pamânt. (Lc, 22,39-42.44)

 

Comentariu

Ne aflam doar la începutul unei lungi si chinuitoare suferinte ce se va încheia cu îngrozitorul chin al crucii. Deja în aceste momente initiale suferinta si proba caracterizeaza drumul pe care condamnatul trebuie sa îl parcurga. Fenomenul sudorii care devine sânge este cunoscut în medicina. Nu este un fenomen foarte raspândit, însa dupa cum spun medicii, ca urmare a unui grav stres psihofizic se poate întâmpla ca vasele capilare subcutanate sa sufere o puternica vasodilatatie pâna la punctul în care se rup, varsând sângele în glandele sudoripare. Asadar, pe lânga sudoare din glandele întregului corp iese si sânge, provocând astfel o hemoragie difuza. Ajuns în exterior, sângele se coaguleaza formând cheaguri ce cad jos împreuna cu sudoarea.

Isus cu multa probabilitate a trait o experienta de acest fel. Unii studiosi sustin ca vizibilitatea perfecta a unei imagini atât de evidente si de clare a întregului corp si nu doar a unor parti ale acestuia este un semn ca întreaga suprafata corporala era acoperita cu un amestec de sânge si sudoare si diferite experimente par sa confirme aceasta ipoteza. Putem verifica concret acest fapt daca observam imaginea Giulgiului în pozitivul fotografic, adica asa cum îl vedem în realitate, si în mod particular, fata (fig. 1); se întelege si mai bine daca examinam fata în negativul fotografic (fig. 2), care e mult mai clar si mai evident pentru ca Giulgiul are caracteristici asemanatoare unui negativ fotografic, iar examinând negativul este ca si cum am privi pozitivul imaginii, adica putem vedea aspectele adevarate si efective ale corpului.

 

Meditatie

Gradina Maslinilor este locul ultimei pregatiri a lui Isus pentru patima si totodata este locul începutului patimii; este locul comunicarii celei mai îndurerate cu Tatal, locul slabiciunii apostolilor si al tradarii.

Ce urme a lasat aceasta suferinta asupra fizicului lui Isus? Ce semne se pot remarca pe Sfântul Giulgiu? Cine îl cunostea pe Isus îsi putea da seama cu siguranta dupa expresia fetei si dupa pozitia ei de suferinta invincibila care se abatuse asupra Lui. Noi ne putem astepta la maximum ca Sfântul Giulgiu sa poarte urmele a ceea ce numim "sudori de sânge", daca îl urmarim pe Sfântul Luca.

Stim însa ca adesea halucinante dureri interioare ramân închise în inima noastra, iar altora le sunt putin cunoscute. Apostolii însisi nu trebuie sa se alarmeze, pentru ca nu au fost tulburati în timpul somnului.

Pentru Isus trebuie sa fi fost un moment ce a durat inimaginabil de mult. Probabil ca El l-a trait ca pe un fel de dare de seama: ce lasa înapoi si ce îi urma? Îi trecea prin minte amintirea vietii sale, plina de mister si de initiative pentru o misiune a carei constiinta nu îl abandonase niciodata. Dar acum parea ca totul fusese inutil. Raul acela pe care El a venit sa-l combata si pe care în toate felurile a încercat sa-l înfrânga, acum i-o lua înainte si se abatea asupra-I cu toata forta infernala. Oare era înfrângerea si sigiliul non-sensului pentru tot ce a facut?

În fata se arata perspectiva cea mai îngrozitoare: stia ca Îl asteapta arestarea si ca cei care veneau trebuiau sa îndeplineasca un proiect de eliminare deja cultivat de câtva timp, adica eliminarea fizica ca urmare a unei condamnari, care în acel timp si în acele tinuturi însemna rastignirea.

Arestarea era o surpriza pentru apostoli, pentru ca nu s-au întâmplat alte incidente care sa-i faca sa se teama de aceasta interventie, cu toate ca unele momente de dusmanie nu lipsira. Isus însa îl simtea ca se apropie. Lucrurile s-au clarificat îndata, astfel încât nici rezistenta unei mâini de oameni cum erau apostolii nu L-ar fi salvat pe Isus. De fapt în apostoli, care pâna în acel moment au dormit, predomina teama. Si îl abandoneaza pe Isus. Doar doi îl urmeaza: apostolul iubit, care avea unele cunostinte în casa marilor preoti (de care se va putea servi doar pt. a-l introduce pe Petru în acea casa, si nu în favoarea lui Isus) si Petru care peste putin va fi pus la încercare.

Sfântul Giulgiu reflecta doar aspecte finite: corpul pe care îl înfasoara, fata care îsi lasa pe el amprenta a traversat momentul dublu al primului suspin: "Treaca de la mine acest pahar", completat îndata de un altul: "Dar nu voia mea, ci voia Ta sa fie". Prima rugaciune o facem si noi si trebuie sa ne rusinam de ea; cea de-a doua vrea sa-l ajute pe Domnul sa o pronunte cu dorinta de a imita putin abandonarea sa de catre Tatal.

 

Tatal nostru... Nascatoare... Marire... Si acum

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/meditatii.asp?caleacrucii=giulgiu_1
Vă rugăm să respectați drepturile de autor