www.profamilia.ro /liturgie.asp?predici=rc1
 
 LITURGIE 

Alte predici

Inapoi la cuprins Alaturi de Cristos nu ne temem de nimic
Duminica I-a din Postul Mare

Matei 4,1-11: Atunci Isus a fost condus de Duhul în pustiu ca sa fie ispitit de diavol. Dupa ce a postit patruzeci de zile si patruzeci de nopti, în cele din urma i s-a facut foame. Apropiindu-se, Ispititorul i-a zis: "Daca esti Fiul lui Dumnezeu, spune ca pietrele acestea sa devina pâini". Dar el i-a raspuns: "Este scris: Nu numai cu pâine va trai omul, ci si cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu". Atunci, diavolul l-a dus în cetatea sfânta, l-a asezat pe coama templului si i-a spus: "Daca esti Fiul lui Dumnezeu, arunca-te jos, caci este scris: Le va porunci îngerilor sai cu privire la tine si te vor tine pe mâini ca nu cumva sa-ti lovesti piciorul de vreo piatra". Isus i-a zis: "Mai este scris: Nu-l vei ispiti pe Domnul Dumnezeul tau". Diavolul l-a dus apoi pe un munte înalt, i-a aratat toate împaratiile lumii si maretia lor si i-a spus: "Îti voi da toate acestea, daca vei cadea înaintea mea si ma vei adora". Atunci Isus i-a spus: "Pleaca, Satana! Caci este scris: Pe Domnul Dumnezeul tau îl vei adora si numai lui îi vei sluji". Atunci diavolul l-a lasat. Si iata ca veneau îngeri si îi slujeau.

Raul, satanismul si alte fenomene din aceeasi serie câstiga tot mai mult teren, un fapt desigur îngrijorator. Lumea noastra tehnologizata si industrializata este plina de vrajitori, magicieni, ocultisti, spiritisti, ghicitoare, vânzatori de vraji si amulete, precum si de autentice secte satanice. Aruncat afara pe usa, raul s-a întors înauntru pe geam. Sau mai exact: dat afara din credinta, el s-a întors sub forma superstitiilor.

Episodul cu ispitirea lui Isus în desert ne ajuta sa clarificam problemele. În primul rând, exista diavolul? Cuvântul "diavol" indica cu adevarat o persoana, una dotata cu inteligenta, sau este doar un simbol, un mod de a vorbi despre raul moral din lume? Printre intelectuali sunt multi care nu cred în existenta lui reala. Sa amintim însa ca mari scriitori si gânditori, precum Goethe si Dostoevski, au considerat existenta lui Satana ca fiind foarte reala. Charles Baudelaire, fara sa fie un sfânt, a afirmat: "cea mai mare viclenie a diavolului este sa îi faca pe oameni sa creada ca el nu exista". Principala dovada în Evanghelii despre existenta diavolului nu sta în numeroasele episoade de exorcizare a posedatilor, deoarece interpretarea acestor evenimente poate sa fi fost influentata de credintele privind radacina acestor boli. Adevarata dovada sta în sfinti!

Iar faptul ca Isus a fost ispitit în desert de catre diavol este o evidenta confirmare a existentei diavolului. Dovezi gasim de asemenea si în vietile multor sfinti care au luptat de-a lungul vietii lor cu printul întunericului. Iar lupta lor a fost una cât se poate de reala, si nu una ca a lui Don Quijote cu morile de vânt. Iar daca multora li se pare absurd sa creada în existenta diavolului este pentru ca se bazeaza în opinia lor doar pe carti, pe când diavolul nu este interesat de carti, ci de oameni, în special de sfinti. Ce poate sa stie cineva despre Satana daca nu a avut niciodata de-a face cu realitatea acestuia, ci doar cu ideea de Satana, adica cu traditiile culturale, religioase, etnologice legate de el? Acesti oameni clasifica rapid problema, cu multa siguranta si superioritate, punându-i eticheta: "obscurantism medieval".

Este însa o siguranta falsa. Este ca si cum cineva s-ar lauda ca nu îi este frica de lei, aducând ca dovada faptul ca a vazut multe picturi si fotografii cu lei, în fata carora nu s-a îngrozit niciodata. Mai mult, este foarte normal, si consecvent în acelasi timp, ca cineva care nu crede în Dumnezeu sa nu creada nici în existenta diavolului. Ar fi foarte tragic ca cineva care nu crede în Dumnezeu sa creada în diavol! Cel mai important lucru pe care credinta crestina ni-l spune nu este ca diavolul exista, ci ca Cristos a învins diavolul. Cristos si diavolul nu sunt pentru crestini doi printi egali si aflati în opozitie. Isus este singurul Domn. Satana este doar o creatura "decazuta". Daca are putere asupra oamenilor este doar pentru ca acestia sa aiba posibilitatea sa faca alegeri libere, si sa nu devina mândri ca sunt auto-suficienti si ca nu au nevoie de rascumparare.

Cu Cristos împreuna, nu avem de ce sa ne temem. Nimeni si nimic nu ne poate face rau, daca noi însine nu permitem aceasta. Satana, spunea un Parinte al Bisericii, a devenit, dupa venirea lui Cristos, asemenea unui câine legat cu lantul: poate sa latre si sa se agite cât vrea, caci daca noi nu ne apropiem de el, nu are cum sa ne muste. Isus, în desert, s-a eliberat de Satana pentru a ne elibera pe noi de Satana! Aceasta este vestea buna cu care începem itinerarul nostru în Post.

pr. Raniero Cantalamessa

Această pagină a fost listată de la adresa: http://www.profamilia.ro/liturgie.asp?predici=rc1
Vă rugăm să respectați drepturile de autor